اگر قصد دارید دندان‌های از دست رفته خود را با انوع ایمپلنت‌ها دندان (انواع برندها) جایگزین کنید، ابتدا بایستی با انواع ایمپلنت دندان آشنا شوید. ایمپلنت دندان برندهای مختلفی دارد، که ساخت کشورهای آلمان، سوئیس، آمریکا و کره می‌باشند. متخصص ایمپلنت در جلسات مشاوره انواع ایمپلنت را با توجه به شرایط دندان و لثه را به شما پیشنهاد می‌دهد. البته بد نیست که پیش از مراجعه برای کاشت ایمپلنت با چند برند معروف و باکیفیت انواع ایمپلنت‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

تفاوت انواع ایمپلنت ها می‌توان در نحوه قرار گیری فیکسچر در استخوان فک باشد.
انواع ایمپلنت ها در برش فیکسچر هایشان با هم متفاوت هستند.

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت موجود در بازار برندهای مختلفی دارد و هر یک از انواع ایمپلنت از نظر کیفیت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش چهار کشور سازنده ایمپلنت و برندهای معروف آنها را معرفی خواهیم کرد:

انواع ایمپلنت کره ای دارای مجوز fda اروپا هستند.
بهترین نوع ایمپلنت کره ای Osstem Implant می‌باشد.

انواع ایمپلنت کره‌ای

ایملنت‌های ساخت کشور کره یکی از باکیفیت‌ترین انواع ایمپلنت است، که در کشور ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ایمپلنت کره‌ای قیمت بسیار مناسبی دارد و از نظر ماندگاری و کیفیت مواد اولیه در حد عالی قرار دارد. معروف‌ترین برندهای ایمپلنت کره‌ای عبارتند از:

  • ایمپلنت کره‌ای اوستم (Osstem)
  • ایمپلنت کره‌ای دنتیوم (Dentium)
  • ایمپلنت کره‌ای مگاژن (Megagen)
  • ایمپلنت کره‌ای دی او (DIO)

 

ایمپلنت کره‌ای اوستم (Osstem):

این برند ایمپلنت کره‌ای با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه و آلیاژ درجه یک ساخته شده است و در ساخت آن از جدیدترین تکنولوژی جهان استفاده شده است و یکی از برترین برندهای ایمپلنت در جهان محسوب می‌شود. این ایمپلنت دارای تائیدیه FDA می‌باشد و از نظر کیفیت و ماندگاری در رتبه بالایی قرار دارد.

ایمپلنت کره‌ای دنتیوم (Dentium):

از دیگر برندهای پرطرفدار در ایران، ایمپلنت دنتیوم است. این برند ایمپلنت‌هایی با کیفیت یا قیمتی مناسب را به بازار عرضه نموده است و کاشت آن بسیار ساده انجام می‌شود و مراحل کاشت و جراحی در زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

ایمپلنت کره‌ای مگاژن (Megagen):

این برند نیز در زمینه تولید ایمپلنت‌هایی باکیفیت با سایر برندهای مطرح جهان در رقابت است و ایمپلنت‌هایی با ماندگاری بالا و مرغوب تولید می‌نماید.

ایمپلنت کره‌ای دی او (DIO):

یکی از برندهای معروف ایمپلنت کره‌ای که در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، برند دی او است. این برند از نظر کیفیت در رتبه بالایی قرار دارد اما قیمت آن در کشور ایران کمی بالا است.

کشور آلمان هم مثل خیلی از کشوره های پیشرفته دارای خط تولید انواع ایمپلنت می‌باشد.
فیکسچر ایمپلنت آلمانی نسبت به انواع ایمپلنت ها نازک تر میباشد.

ایمپلنت آلمانی

کشور آلمان یکی از معروف‌ترین و معتبرترین کشورهای تولید کننده ایمپلنت دندان است و در بیشتر موارد برای کاشت ایمپلنت فوری دندان، ایمپلنت تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای، کاشت ایمپلنت برای استخوان‌های سخت و نرم و همچنین برای کاشت ایمپلنت در استخوان‌های ظریف از برندهای آلمانی استفاده می‌شود. ایمپلنت آلمانی از نظر کیفیت و ماندگاری از رتبه بالایی برخوردار است و به خوبی با بافت استخوان فک ادغام شده و عملکرد بسیار خوبی دارد. یکی از معروف‌ترین برندهای ایمپلنت آلمانی، برند زایو (Xive) است که با استفاده از بروزترین تکنولوژی جهان ساخته شده است و باعث افزایش سطح تماس استخوان با پایه ایمپلنت شده و روند جوش خوردن پایه با استخوان در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. این تکنولوژی کمک می‌کند تا کاشت ایمپلنت با کیفیت بهتری انجام شود و این مساله در دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان بسیار موثر است. از دیگر برندهای معروف انواع برند ایمپلنت آلمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمپلنت آلمانی مدنتیکا (medintika)
  • ایمپلنت بگو (Bego)
  • ایمپلنت آلمانی دی آر اس (DRS)

 

ایمپلنت آلمانی مدنتیکا (medintika):

یکی از بهترین برندهای ایمپلنت آلمانی برند مدنتیکا است و در ساخت آن از مواد اولیه درجه یک و با کیفیت استفاده شده است و کیفیت و ماندگاری بسیار بالایی دارد. درصد موفقیت پیوند این ایمپلنت با استخوان بسیار بالا است و طول عمر این برند آلمانی بیش از 20 سال می‌باشد. برند مدنتیکا در ایران قیمت بالایی دارد و در دسته ایمپلنت‌های گران قیمت قرار دارد.

ایمپلنت بگو (Bego):

شرکت آلمانی بگو که سابقا در زمینه تولید آلیاژهای با کیفیت فعالیت داشته است در حوزه تولید ایپمپلنت نیز توانسته بسیار خوب عمل کند و محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه نماید. ایمپلنت آلمانی برند بگو یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای تولید کنند ایمپلنت در جهان است. بخش اباتمنت این نوع ایمپلنت از آلیاژ زیرکونیوم ساخته شده است و به همین دلیل قیمت ایمپلنت‌های برند بگو متوسط به بالا می‌باشد.

ایمپلنت آلمانی دی آر اس (DRS):

این برند آلمانی ایمپلنت‌های بسیار باکیفیت با طول عمر طولانی تولید و به بازار جهانی عرضه می‌نماید اما قیمت این برند در کشور ما بسیار بالا است.

وقتی از یک متخصص ایمپلنت سوال میشه در بین انواع ایمپلنت ها کدام بهتر است؟بی شک ایمپلنت سوسیسی را معرفی می‌کند.
ایمپلنت سوئیسی اشترامن (Straumann)؛ درصدر بهترین انواع ایمپلنت است.

ایمپلنت سوئیسی

کشور سوئیس از دیگر کشورهای پیشرو در زمینه ساخت ایمپلنت دندان است و با عرضه برندهای معتبر و باکیفیت توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار تجهیزات دندانپزشکی کسب نماید. برندهای معروف ایمپلنت سوئیسی در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ایران نیز از ایمپلنت سوئیسی استفاده می‌شود. معروف‌ترین برندهای ایمپلنت سوئیسی عبارتند از:

  • ایمپلنت سوئیسی اشترامن (Straumann)
  • ایمپلنت سوئیسی دکتر آیده (Ihde)
  • ایمپلنت سوئیسی اس آی سی (SIC)
  • ایمپلنت سوئیسی تی آر آی (TRI)
  • ایمپلنت سوئیسی اس پی آی (SPI)

 

ایمپلنت سوئیسی اشترامن (Straumann):

یکی از معروف‌ترین و باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌ها که در سطح بین المللی در رتبه بالایی قرار دارد، برند اشترامن است. این ایمپلنت با استفاده از مهندسی دقیق و مواد اولیه مرغوب و باکیفیت تولید و به بازار جهانی عرضه شده است. معمولا برای افرادی که مشکل تراکم استخوان دارند از این برند استفاده می‌شود و عملکرد بسیار خوبی دارد. قیمت این برند از سایر برندهای ایمپلنت سوئیسی بالاتر است اما مهمترین مزیت آن کوتاه بودن طول درمان و زمان جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این برند استفاده کنند.

ایمپلنت سوئیسی دکتر آیده (Ihde):

برند دکتر آیده بیش از 60 سال است که در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی فعالیت دارد و در این زمینه تجربه و مهارت بالایی دارد. این برند در تولید ایمپلنت‌های خود از بهترین و مرغوب‌ترین آلیاژها و مواد اولیه استفاده می‌نماید. مهمترین ویژگی این برند ساخت ایمپلنت با طراحی منحصر به فرد برای شرایط سخت در زمان کاشت ایمپلنت و جراحی است. این ایمپلنت به صورتی طراحی شده است که درصد موفقیت کاشت را حتی در افرادی که شرایط دشواری دارند، بالا می‌برد.

ایمپلنت سوئیسی اس آی سی (SIC):

این برند در رده متوسط قرار دارد و در ایران نیز با قیمت مناسبی عرضه می‌گردد. این برند در رده برندهای متوسط کره‌ای قرار دارد.

ایمپلنت سوئیسی تی آر آی (TRI):

این برند یکی از برندهای تازه کار در زمینه تولید ایمپلنت است و تا کنون از نظر عملکرد و کیفیت خوب عمل کرده است. از این برند هنوز در کشور ما استفاده نمی‌شود و زیاد شناخته شده نیست.

ایمپلنت سوئیسی اس پی آی (SPI):

شرکت تومن مدیکال تولید کننده انواع ایمپلنت‌ها با نام تجاری SPI سالهاست که در زمینه تولید ایمپلنت فعالیت دارد و محصولات بسیار باکیفیت و مرغوبی را به جهان عرضه می‌نماید. در کشور ایران این ایمپلنت‌های این شرکت با نام SPI شناخته می‌شود و از نظر ساختار و کیفیت در رتبه بالایی قرار دارد. این ایمپلنت دارای پیچ اباتمنت محکم و بسیار مقاوم است و با انواع استخوان با تراکم‌های متفاوت سازگار می‌باشد. پایه این ایمپلنت با انواع تاج دندانی سازگار است و به همین دلیل یکی از پرفروش‌ترین ایمپلنت‌های موجود در بازار محسوب می‌شود.

ایمپلنت آمریکایی

کشور آمریکا تولید کننده برترین و باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌های جهان است و تمام افراد با شرایط مختلف می‌توانند از ایمپلنت آمریکایی استفاده کنند. اکثر ایمپلنت‌های آمریکایی کیفیت بالایی دارند و سرعت ادغام پایه ایمپلنت با استخوان بسیار کوتاه است. انواع برندهای آمریکایی معروف عبارتند از:

  1. ایمپلنت آمریکایی زیمر بیومت (Zimmer Biomet)
  2. ایمپلنت آمریکایی اینترالاک (Intralock)
  3. ایمپلنت آمریکایی نوبل بیوکر (Nobel biocer)
  4. ایمپلنت آمریکایی تری آی
  5. ایمپلنت آمریکایی بایکون مکس (Bicon max)

 

ایمپلنت آمریکایی زیمر بیومت (Zimmer Biomet):

این برند در دسته ایمپلنت‌های گران قیمت قرار دارد اما از نظر کیفیت و شکل ظاهری بسیار عالی است و در ساخت آن از بروزترین تکنولوژی و مواد اولیه استفاده شده است. یکی از مهمترین تفاوت‌های این برند با دیگر برندهای موجود در جهان استفاده از آلیاژ تانتالیوم به جای آلیاژ تیتانیوم است. این آلیاژ با بدن انسان سازگاری بیشتری دارد و درصد موفقیت پیوند ایمپلنت با استخوان بیشتر خواهد بود.

ایمپلنت آمریکایی اینترالاک (Intralock):

این شرکت در ساخت محصولات خود از تکنولوژی حرفه‌ای و پیشرفته استفاده می‌کند و کیفیت ایمپلنت‌های این شرکت بسیار بالا بوده و می‌توان گفت بی رقیب است. دوره نقاهت کاشت این برند بسیار کوتاه است و می‌توان گفت که فرایند کاشت تا بهبودی همگی تحت کنترل قرار دارد.

ایمپلنت آمریکایی نوبل بیوکر (Nobel biocer):

از دیگر شرکت‌های موفق در زمینه تولید ایمپلنت، شرکت آمریکایی نوبل بیوکر است. این شرکت بیش از 60 سال در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی سابقه دارد و امروزه نیز بهترین و باکیفیت‌ترین ایمپلنت‌ها را به بازار عرضه می‌نماید. این برند محصولات خود را به بیشتر کشورهای جهان صادر می‌کند.

ایمپلنت آمریکایی تری آی:

یکی از پرفروش‌تری ایمپلنت‌های آمریکایی، ایمپلنت تری آی است که از ساختار استخوان و لثه حمایت می‌کند و تا سال‌های طولانی کیفیت و دوام خود را حفظ می‌کند. محصولات این برند بسیار بادوام هستند و قیمت آنها کمی بالا است.

ایمپلنت آمریکایی بایکون مکس (Bicon max):

این برند برای انواع دندان‌های فک بالا و پائین پایه ایمپلنت مناسب در 4 سایز مختلف را تولید می‌کند و از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار است. مهمترین ویژگی این ایمپلنت مناسب بودن قیمت در عین بالا بودن کیفیت است.

وقتی یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهید جای خالی آنها به مرور بر روی حالت چهره شما تاثیر منفی میگذارد.
خنده بر هر درد بیدرمان دواست، پس بهتر است که این لبخند با داشتن دندان های منظم زیباتر شود.

اهمیت کاشت ایمپلنت دندان

بسیار هستند افرادی که به دلایل مختلف دندان دائمی خود را از دست داده‌اند و به دنبال راهی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود هستند. روش‌های جایگزین بسیاری هستند که برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می‌شوند. استفاده از پل‌های دندانی، پروتزهای متحرک یا دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان. ایمپلنت دندان یکی از بهترین و ماندگارترین روش‌های جایگزین کردن دندان محسوب می‌شود و همانند دندان طبیعی عمل می‌کند و تا پایان عمر در استخوان فک باقی خواهد ماند.

کاشت ایمپلنت برای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه و استخوان فک و تغییر شکل ظاهری فک و چانه جلوگیری می‌کند و علاوه بر اینکه جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر می‌کند از لثه و شکل ظاهری آن نیز حمایت می‌کند. بعد از اینکه دندان کشیده شد بهتر است هر چه زودتر برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید زیرا در طول یک سال اول پس از کشیدن دندان، لثه شروع به نرم شدن و تحلیل رفتن خواهد کرد و به مرور بر روی استخوان نیز تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این پس از مدتی دندان‌های مجاور نیز از جای اصلی خود حرکت می‌کنند و ظاهر دندان‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و دندان‌های اطراف ناحیه خالی در لثه کج می‌شوند.

در دندانپزشکی آرامش می‌توانید از روش‌های کاشت ایمپلنت فوری یا یک روزه استفاده کنید و بلافاصله پس از اینکه دندان را کشیدید متخصص پایه ایمپلنت را در جای خالی دندان قرار می‌دهد. انتخاب زمان کاشت و نوع ایمپلنت بسته به نظر متخصص ایمپلنت متفاوت خواهد بود.

انواع فیکسچر ایمپلنت

به طور کلی برای کاشت ایمپلنت از چند نوع فیکسچر استفاده می‌شود. متداول‌ترین انواع فیکسچر به شرح زیر هستند:

  1. فیکسچر آندواستیل (Endosteal)
  2. فیکسچر ساب پریواستیل (Subperiosteal)

فیکسچر آندواستیل (Endosteal)

این نوع فیکسچر از انواع رایج مورد استفاده در مراکز کاشت ایمپلنت است. فیکسچر آندواستیل برای تمامی افراد مناسب بوده و در مدت زمان کوتاهی با استخوان فک جوش می‌خورد. فیکسچر آندواستیل به صورت پیچی بوده و در داخل استخوان قرار می‌گیرد. معمولا بین 3 الی 6 ماه زمان نیاز است تا فیکسچر به خوبی با استخوان فک جوش خورده و برای قرار دادن بخش اباتمنت آماده شود. این پایه به عنوان ریشه دندان عمل کرده و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند. برای تقویت استخوان از انوع پودر استخوان برای ایمپلنت استفاده می‌شود تا فضای کافی برای کاشت فیکسچر در داخل استخوان تامین گردد.

فیکسچر ساب پریواستیل (Subperiosteal)

نوع دیگری از انواع مختلف ایمپلنت، ایمپلنت‌های ساب پریواستیل هستند که برای افرادی که شرایط خاصی دارند و نمی‌توان برای آنها از فیکسچرهای آندواستیل استفاده کرد مناسب است. این نوع فیکسچر به قابی که در زیر لثه قرار می‌گیرد متصل می‌شود و سپس اباتمنت بر روی این پایه‌ها قرار گرفته و سپس روکش بر روی ان نصب می‌شود. معمولا از این روش برای افرادی استفاده می‌شود که استخوان محکمی برای حمایت از ایمپلنت ندارند. البته این روش در حال حاضر بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت انواع ایمپلنت با توجه نوع فیکسچر و جنس آن متفاوت خواهد بود و هر برند از ایمپلنت قیمت مشخصی دارد.

انواع فیکسچر بر اساس اندازه آنها

ایمپلنت دندان با توجه به اینکه در کدام قسمت از فک قرار می‌گیرند اندازه‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال ایمپلنت دندان‌های فک بالا با فک پائین تفاوت دارد و همچنین دندان جلو و دندان‌های آسیاب با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل سایز بندی ایمپلنت به شکل زیر انجام شده است:

  • ایمپلنت استاندارد: این نوع سایز ایمپلنت برای دندان‌های قسمت جلو کاربرد دارد و قطر آنها بین 3.5 الی 4.5 میلی متر می‌باشد.
  • ایمپلنت باریک: قطر این دسته از ایمپلنت‌ها بین 2 الی 3.5 میلی متر است و برای افرادی که تراکم استخوانی کمی دارند استفاده می‌شود.
  • ایمپلنت پهن: این سایز ایمپلنت برای دندان‌های عقب فک بالا و پائین کاربرد دارد و قطر ایمپلنت‌ها بین 4.5 تا 6 میلی متر می‌باشد.
انواع ایمپلنت دندان دارای اباتمنت های خاص خودشان هستند.
اباتمنت ها دارای متریال های مخنلفی هستند.

تعریف اباتمنت و انواع آن

پس از این که فیکسچر با استخوان فک به طور کامل جوش خورد، بخش بعدی یعنی اباتمنت بر روی فیکسچر متصل می‌شود. اباتمنت قطعه‌ای است که وظیفه دارد ایمپلنت را به روکش دندان متصل کند. برای هر ایمپلنت از اباتمنت مخصوص همان ایمپلنت استفاده می‌شود. در ادامه با انواع اباتمنت ایمپلنت دندان آشنا خواهیم شد.

  • انواع اباتمنت از نظر شیوه اتصال به فیکسچر
  • انواع اباتمنت از نظر شیوه ساخت
  • انواع اباتمنت از نظر متریال استفاده شده برای ساخت

 

انواع اباتمنت از نظر شیوه اتصال به فیکسچر

اباتمنت به سه روش به فیکسچر متصل می‌شود. روش اول استفاده از پیچ است. در این روش از داخلی سوراخی که بر روی اباتمنت است، پیچی عبور داده می‌شود و به فیکسچر متصل می‌شود. در روش دوم از سمان برای چسباندن اباتمنت به فیکسچر استفاده می‌شود. برای اباتمنت‌هایی که دارای سطح صاف هستند از این روش استفاده می‌شود. در روش سوم طراحی فیکسچر و اباتمنت به صورتی است که با یک فشار کوچک این دو قطعه به یکدیگر متصل شده و دیگر به راحنی جدا نخواهند شد.

انواع اباتمنت از نظر شیوه ساخت

اباتمنت به دو صورت پیش ساخته یا سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مدل پیش ساخته همان طور که از نامش پیداست اباتمنت متناسب با ساختار و شکل فیکسچر ساخته شده است و آماده استفاده می‌باشد. اما در مدل سفارشی اباتمنت در لابراتوار بر اساس قالب گیری انجام شده از دهان بیمار و متناسب با ساختار دندان‌ها ساخته می‌شود. پس از ثابت شدن فیکسچر در داخل استخوان و پس از نصب هیلینگ، قالب گیری انجام می‌شود تا شکل نهایی لثه و دندان مشخص گردد.

انواع اباتمنت از نظر متریال استفاده شده برای ساخت

معمولا اباتمنت با استفاده از دو ماده به نام تیتانیوم و زیرکونیوم ساخته می‌شود. هر دو این مواد از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند و بسته به جنس فیکسچر از جنس مناسب استفاده می‌شود. مثلا در صورتی که فیکسچر از جنس تیتانیوم باشد، از اباتمنت تیتانیومی استفاده می‌شود. علاوه بر این دو ماده از آلیاژهایی مانند طلا، فولاد ضد زنگ و مواد مقاوم دیگر نیز برای ساخت اباتمنت استفاده می‌شود. اما این مواد معمولا خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی در گذشته در داخل دهان و بر روی لثه قرار می‌گرفت و متحرک بود. این پروتز به دلیل حرکت در داخل دهان کمی آزار دنده و اذیت کننده بود. اما در روش جدید برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی از پایه ایمپلنت استفاده می‌شود و در هر فک با استفاده از چند ایمپلنت، دندان مصنوعی را به استخوان فک متصل می‌کنند. این روش مزایای بسیاری برای فرد به همراه دارد. انواع دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت به شرح زیر است:

  1. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت میله‌ای
  2. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت توپی

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت میله‌ای

برای کاشت دندان مصنوعی در این روش چند پایه در داخل استخوان قرار می‌گیرد و سپس آنها را با استفاده از میله به یکدیگر متصل می‌کنند. این میله نازک فلزی معمولا با استفاده از 2 الی 5 ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد. سپس دندان مصنوعی با استفاده از چند اتصال به این میله وصل شده و در داخل دهان ثابت می‌شود.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت توپی

در این روش دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت‌هایی که ظاهری توپی شکل دارند متصل می‌شوند. پایه‌های ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد و سپس دندان مصنوعی بر روی این پایه‌ها قرار گرفته و با استفاده از پیچ یا چسب مخصوص ثابت می‌شود. در این روش دیگر نیازی نیست برای تمیز کردن دندان‌ها تمام پروتز را از دهان خارج کرد. تنها با استفاده از مسواک می‌توان دندان‌ها را به روش عادی تمیز کرد.

متوجه شدیم که تفاوت انوع ایمپلنت در روش کاشت و نوع طراحی آنها است. برای هر نوع ایمپلنت از انواع روکش ایمپلنت استفاده می‌شود که در ادامه با آنها اشنا خواهیم شد:

روکش ایمپلنت دندان، مانند دندان مصنوعی میتواند جنس های متفاوتی داشته باشد.
بهتر است است رنگ سفید مانند دندان طبیعی خود برای روکش ایمپلنت دندانتان استفاده کنید.

انواع روکش دندان برای ایمپلنت

روکش ایمپلنت انواع مختلفی دارد. روکش ایمپلنت ممکن است از جنی سرامیک، چینی، طلا و نقره و … باشد. هر یک از این مواد خاصیت منحصر به فردی دارد و با توجه به شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • روکشی از جنس زیرکونیوم
  • روکش چینی با پایه فلزی
  • روکش سرامیکی

 

روکشی از جنس زیرکونیوم

بهترین و مرغوب‌ترین نوع روکش دندان، روکش جامد و سفید رنگی به نام روکش زیرکونیوم است. این مواد یکی از مقاوم‌ترین و بهترین مواد برای ساخت روکش محسوب می‌شوند. این ماده نیمه شفاف و به رنگ سفید بوده و شباهت زیادی با دندان طبیعی دارد. استحکام و داوم این روکش بسیار بالا بوده و معمولا از این روکش برای ایمپلنت استفاده می‌شود.

روکش چینی با پایه فلزی

این نوع روکش از نظر دوام و ماندگاری بسیار مقاوم بوده و در ساخت آن از فلزاتی مانند نیکل، کبالت، طلا و تیتانیوم استفاده می‌شود. این نوع روکش یکی از بهترین روکش‌ها محسوب می‌شود اما یکی از معایب آن این است که ممکن است پایه فلزی آن دیده شود که ظاهر خوشایندی نخواهد داشت.

روکش سرامیکی

نوع دیگری از روکش‌های ایمپلنت دندان که از روکش چینی بهتر عمل کرده است، روکش سرامیکی بوده که از نظر ظاهری شباهت بیشتری به دندان طبیعی دارد. این روکش به اندازه روکش فلزی مقاومت ندارد و باید در زمان غذا خوردن مراقب بود تا غذاهای خیلی سفت و ترد موجب ترک خوردن ان نشود.

در این مقاله انواع ایمپلنت دندان و مواد استفاده شده در ساخت هر یک از اجزای ایمپلنت را نام بردیم. با توجه به تنوعی که در انواع ایمپلنت‌ها وجود دارد بهتر است پیش از کاشت ایمپلنت با متخصص ایمپلنت مشورت کرده و بهترین برند ایمپلنت را انتخاب کنید. هر یک از انواع ایمپلنت برای شرایط مشخصی کاربرد دارد که متخصص ایمپلنت در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود