ایمپلنت دندانی روشی جایگزین و بدون عارضه برای دندان‌های از دست رفته است که توسط متخصص ایمپلنت انجام می‌شود و دوام و ماندگاری آن در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر است و درست مانند دندان طبیعی انسان عمل می‌کند.

هنگامی دندانی خراب می‌شود و ریشه و دیواره دندان به طور کامل پوسیده می‌شود تنها راه ممکن کشیدن دندان است. در غیر اینصورت برای لثه و سایر دندان‌ها مشکل ایجاد می‌کند. اما پس از اینکه دندان کشیده شد باید چه کار کنیم؟ اشکالی ندارد اگر جای دندان خالی بماند؟ باید بگوئیم که هنگامی که دندانی کشیده شد باید در مدت زمان کمتر از یک سال به دنبال جایگزینی برای آن باشید تا لثه شما خالی نماند. زیرا وقتی دندانی کشیده می‌شود از همان سال اول لثه شروع به تحلیل رفتن می‌کند و دندان‌های اطراف نیز از جای خود حرکت می‌کنند. حال این تغییرات با گذشت زمان بیشتر می‌شود به طوری که در نهایت دندان‌های مجاور کج می‌شوند و به ریشه یکدیگر فشار وارد می‌کنند.

یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندانی است. در این روش که توسط بهترین متخصص ایمپلنت تهران انجام می‌شود، پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان درون لثه قرار می‌گیرد و از لثه و سایر دندان‌ها حمایت می‌کند.

 

جنس ایمپلنت از چیست؟

ایمپلنت دندانی از موادی ساخته شده است که مطابق با استانداردهای سازمان بین المللی استاندارد است و از استانداردهای بین المللی پیروی می‌کند. پایه بیشتر ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته می‌شود و در ساخت برخی دیگر از اکسید زیرکونیوم نیز استفاده می‌شود. سایر موادی که برای ساخت ایمپلنت استفاده می‌شود عبارتند از آلیاژهای مشتق شده از کبالت، آلیاژهای طلا، آلیاژهای تیتانیوم و برخی مواد سرامیکی. این مواد با محیط زیست و بدن انسان سازگار هستند و هیچ مشکل برای بافت انسانی و سلامت آنها ایجاد نمی‌کنند.

موادی که در ساخت ایمپلنت استفاده می‌شوند هیچ گونه حساسیتی برای انسان ایجاد نمی‌کنند و از این نظر ایمن هستند. به همین علت افرادی که کاشت ایمپلنت انجام داده‌اند هیچ واکنش آلرژیکی را تجربه نکرده‌اند و از عمل خود رضایت داشتند.

تاج ایمپلنت نیز از مواد سرامیکی ساخته می‌شود و در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارد و فرد می‌تواند همانند دندان طبیعی خود هر غذایی را بجود و نیازی نیست محدودیت غذایی خاصی را رعایت کند. در دندانپزشکی غرب تهران از برندهای معتبری برای کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود که از ماندگاری و کیفیت بالایی برخوردار هستند.

تفاوت ایمپلنت با پروتز متحرک
ایمپلنت بهتر است یا پروتز متحرک؟

چرا ایمپلنت بهتر از پروتز است؟

امروزه از چندین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود که عبارتند از پروتز متحرک (دندان مصنوعی)، پروتز ثابت (پل دندانی) و ایمپلنت. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی به همراه دارند که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اما در میان روش‌های ذکر شده مزایای ایمپلنت در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتر است. حال می‌خواهیم بدانیم که چرا متخصص ایمپلنت سعادت آباد روش کاشت ایمپلنت را به عنوان بهترین روش جایگزین کردن دندان‌های کشیده شده می‌داند.

دندان مصنوعی یا پروتز متحرک:

این روش برای جایگزین کردن تمام دندان‌های قوس بالا و یا قوس پائین استفاده می‌شود. بدین صورت که پروتزی به شکل یک ردیف دندان همراه با لثه ساخته می‌شود و بر روی لثه فرد قرار می‌گیرد. در این حالت لثه مصنوعی طوری قالب گیری و طراحی می‌شود که به طور کامل بر روی لثه و استخوان فک بنشیند و مانند دندان طبیعی عمل کند.

این روش هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دارد اما یکی از بزرگترین معایب این روش حرکت کردن پروتز در دهان است. ممکن است در زمان غذا خوردن یا صحبت کردن پروتز از جای خود حرکت کند و فرد احساس ناخوشایندی داشته باشد. علت این مشکل ثابت نبودن پروتز درون دهان است. در برخی از روش‌ها ممکن است پروتز با استفاده از چسب درون دهان ثابت شود اما معمولا این کار انجام نمی‌شود تا فرد بتواند به راحتی پروتز را از دهان خارج کرده و تمیز کند.

از دیگر معایب پروتز متحرک عدم حمایت از لثه و عدم توانایی در جلوگیری از تحلیل رفتن لثه است. ممکن است پس از چند سال به دلیل تحلیل لثه نیاز باشد که قالب گیری مجدد انجام شود و پروتز دیگری ساخته شود که با ساختار لثه مطابقت داشته باشد.

برای تمیز کردن بخش لثه شکل دندان مصنوعی باید از مسواک نرم استفاده شود استفاده شود، زیرا این قسمت بسیار نرم است و در صورتی که با مسواک زبر تمیز شود خراش‌هایی بر روی آن ایجاد می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد. هر چند وقت یکبار باید دندان مصنوعی را داخل مواد استریل قرار داد تا باکتری‌های موجود در آن تمیز شوند و مشکلی برای سلامت دهان و لثه ایجاد نکند.

بهترین متخصص ایمپلنت به افرادی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند توصیه می‌کند به جای استفاده از پروتز متحرک از ایمپلنت استفاده کنند تا ساختار فک و چانه حفظ شود و زیبایی ظاهری فرد تحت تاثیر قرار نگیرد.

پل دندانی یا پروتز ثابت:

پل دندانی نوعی از پروتز ثابت است که برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از دندان‌های طبیعی مجاور برای نگه داشتن پروتز استفاده می‌شود و پروتز با استفاده از چند اتصال به این دندان‌ها وصل می‌شود.

در این روش دندان‌های مجاور باید سالم باشند تا بتوانند از پروتز حمایت کنند. یکی از معایب استفاده از پروتز ثابت احتمال آسیب دیدن دندان‌های طبیعی مجاور است. در این روش اگر نکات بهداشتی و مراقبتی به درستی رعایت نشود ممکن است سایر دندان‌ها نیز پوسیده شوند.

متخصص ایمپلنت تهران توصیه می‌کند برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته از ایمپلنت استفاده شود زیرا پل دندانی از تحلیل رفتن لثه جلوگیری نمی‌کند و پس از مدتی تراکم استخوان فک در ناحیه خالی کمتر خواهد شد و از تغییر ظاهر فک جلوگیری نخواهد کرد. این روش نسبت به ایمپلنت هزینه کمتری دارد اما به علت اینکه ممکن است دندان‌های طبیعی سالم باقی نمانند روشی دائمی محسوب نمی‌شود. در این روش قدرت جویدن فرد زیاد نخواهد بود و باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند و از جویدن غذاهای ترد و سفت اجتناب نماید. در دندانپزشکی آرامش با مشورت پزشکان متخصص می‌توانید بهترین روش جایگزین دندان را انتخاب نمائید و لبخندی زیبا داشته باشید.

ایمپلنت دندانی:

این روش دائمی است و دندان‌های کاشت شده تا پایان عمر برای فرد باقی می‌ماند و قابل استفاده خواهد بود. هزینه ایمپلنت دندان شاید نسبت به سایر روش‌ها کمی بیشتر باشد اما از هزینه‌های مداوم ترمیم و چکاپ دندان می‌کاهد. در این روش دیگر نیازی نیست به طور مداوم برای ترمیم کردن دندان‌ها یا بررسی سلامت دندان‌ها به دندانپزشکی مراجعه کنید و هر بار هزینه زیادی را صرف ترمیم و روکش کردن دندان کنید.  

یکی از مزیت‌های این روش بی خطر بودن آن است. این روش هیچ حساسیت و مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. پایه ایمپلنت با بدن انسان سازگار است و پس از اینکه در استخوان فک جایگذاری شد پس از 1 الی دو ماه با استخوان فک ادغام می‌شود و همانند ریشه دندان طبیعی درون استخوان فک ثابت و محکم باقی می‌ماند. ایمپلنت دندانی همانند دندان طبیعی قادر است غذا را خرد کند و قدرت جویدن فرد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

هنگامی که دندان کشیده می‌شود جای ریشه درون استخوان فک خالی می‌ماند و به دلیل اینکه دیگر چیزی نیست که استخوان فک را تحریک کند تا خود را بازسازی کند، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند. هنگامی که پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند و از تحلیل رفتن استخوان فک و لثه جلوگیری می‌کند. به همین دلیل متخصص ایمپلنت غرب تهران این روش را بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته معرفی می‌کند.

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت نیز بسیار راحت است و برای تمیز کردن آن تنها استفاده از مسواک و نخ دندان کافی است. ایمپلنت دندانی را می‌توان با استفاده از خمیر دندان و مسواک تمیز کرد و فضای میان ایمپلنت‌ها را نیز با استفاده از نخ دندان از مواد غذایی موجود پاک نمود.

بهترین متخصص ایمپلنت تهران در صورت نیاز دندان‌های خراب و از دست رفته را می‌کشد
بهترین متخصص ایمپلنت تهران در صورت نیاز دندان‌های خراب و از دست رفته را می‌کشد

متخصص ایمپلنت کیست؟

هنگامی که برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی غرب تهران مراجعه می‌کنید، متخصص ایمپلنت وضعیت دندان‌ها و لثه را بررسی می‌کند. ابتدا پیش از هر اقدامی باید عکس برداری انجام شود تا شرایط ریشه دندان‌ها، دندان‌های پوسیده و استخوان فک مورد بررسی قرار گیرد. سپس اقدامات لازم برای آغاز کاشت ایمپلنت انجام می‌شود.

بهترین متخصص ایمپلنت تهران در صورت نیاز دندان‌های خراب و از دست رفته را می‌کشد و در صورتی که شرایط برای کاشت پایه ایمپلنت فراهم باشد در همان جلسات اول پایه را درون استخوان فک جایگذاری می‌کند.

اگر مدت زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد باید ابتدا تراکم استخوان فک و پهنای آن بررسی شود تا مشخص شود که استخوان توان نگهداری پایه ایمپلنت را دارد یا خیر. در صورتی که تراکم و ارتفاع استخوان فک در محل کاشت کافی نباشد باید پیش از هر کاری عمل پیوند استخوان انجام شود تا فضای کافی برای کاشت پایه ایمپلنت فراهم شود.

همچنین متخصص ایمپلنت تهران پیش از آغاز کاشت وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار را بررسی می‌کند. در صورتی که فرد به بیماری‌های عفونی دهان و دندان مبتلا باشد ابتدا باید داروهای مورد نیاز را مصرف نماید و پس از بهبودی کامل برای کاشت ایمپلنت اقدام کند.

پس از اینکه پایه ایمپلنت درون استخوان فک کاشته شد باید 2 الی 4 ماه بگذرد تا محل کاشت به طور کامل ترمیم شود. در این مدت بر روی پایه ایمپلنت یک تاج موقت قرار داده می‌شود تا فرد بتواند از دندان‌های خود برای جویدن استفاده کند. اما باید دقت داشت که فشار زیادی بر روی پایه ایمپلنت وارد نشود.

پس از اینکه پایه با استخوان فک جوش خورد تاج اصلی ایمپلنت بر روی پایه قرار داده می‌شود و با استفاده از چسب مخصوص یا به صورت پیچی تاج بر روی پایه محکم می‌شود. برخی از ایمپلنت‌ها دارای تاج متحرک هستند و می‌توان آنها را در صورت وجود مشکل تعویض کرد اما برخی دیگر با چسب بر روی پایه چسبانده می‌شوند و ثابت هستند.

بهترین متخصص ایمپلنت پس از چند ماه به طور مرتب وضعیت دندان‌ها و لثه را بررسی می‌کند تا از موفقیت عمل کاشت ایمپلنت اطمینان حاصل نماید. به همین دلیل شاید نیاز باشد پس از کاشت ایمپلنت برای بررسی وضعیت ایمپلنت‌ها به دندانپزشکی مراجعه نمائید. برای اطلاع از جزئیات عمل ایمپلنت و آگاهی از هزینه ایمپلنت دندان می‌توانید به سایت دندانپزشکی آرامش به آدرس اینترنتی https://arameshdental.com/ مراجعه نمائید و با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل نمائید.

مزایای روش ایمپلنت دندانی

پروتزهای ثابت یا همان پل‌های دندانی ممکن است تنها 10 الی 15 سال سالم باقی بمانند و پس از آن نیاز به تعویض خواهند داشت. اما روش ایمپلنت روشی مادام العمر است و به هیچ وجه مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد و امکان شل شدن پایه آن بسیار ضعیف است، مگر اینکه فرد بیماری خاصی داشته باشد که بر تراکم استخوان فک و سلامت دهان تاثیر بگذارد. در این صورت فرد باید تحت نظر بهترین متخصص ایمپلنت تهران قرار گیرد و اقدامات لازم برای ثابت نگه داشتن و محکم کردن پایه ایمپلنت انجام شود و در صورت نیاز پایه از درون استخوان خارج شود.

مهمترین مزیت روش ایمپلنت دندانی به شرح زیر می‌باشد:

  • ایمپلنت از تحلیل رفتن لثه و استخوان فک جلوگیری می‌کند: با کشیده شدن دندان دیگر عاملی وجود ندارد که استخوان فک را تحریک کند و به همین دلیل پس از گذشت مدت زمانی کوتاه استخوان شروع به باز جذب می‌کند و تراکم استخوان در محل دندان کشیده شده کم می‌شود و لثه پائین می‌رود. هیچ از روش‌های جایگزین کردن دندان نمی‌تواند از این عمل جلوگیری کند. تنها روشی که مانند ریشه دندان طبیعی می‌تواند از استخوان فک و لثه حمایت کند روش کاشت ایمپلنت است که توسط متخصص ایمپلنت سعادت آباد انجام می‌شود. در این روش پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و نقش ریشه را در استخوان ایفا می‌کند و با تحریک بافت استخوان فک از کاهش تراکم آن جلوگیری می‌کند، در نتیجه استخوان به همان حالت اولیه باقی می‌ماند و ظاهر فک و چانه تغییر نمی‌کند.

 

  • ایمپلنت از پیری زودرس صورت جلوگیری می‌کند: هنگامی که دندان‌ها کشیده شوند و مدت زیادی از کشیده شدن آن گذشته باشد استخوان فک تغییر حالت می‌دهد و چانه به سمت جلو حرکت می‌کند. در این صورت پوست اطراف دهان به سمت داخل جمع می‌شود و خطوط عمیقی در اطراف لب پدیدار می‌شوند که موجب می‌شود چهره فرد پیرتر از سن او جلوه کند. با جمع شدن چانه با سمت بالا صورت فرم نازیبایی خواهد داشت و این موضوع زیبایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما با کاشت ایمپلنت حتی در صورتی که استخوان تحلیل رفته باشد، متخصص ایمپلنت تهران تراکم استخوان را با انجام عمل پیوند استخوان ترمیم می‌کند و سپس با قرار گرفتن پایه ایمپلنت و تاج آن حالت دهان و چانه به حالت طبیعی تغییر خواهد کرد. پایه ایمپلنت از استخوان و شکل ظاهری استخوان چانه و فک حمایت می‌کند و پوست صورت نیز به حالت قبل برمی‌گردد و چین و چروک کمتری بر روی پوست ایجاد خواهد شد.

 

  • ایمپلنت از تغییر ظاهر سایر دندان‌ها جلوگیری خواهد کرد: هنگامی که جای دندانی در لثه خالی باشد دندان‌های مجاور به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند و ممکن است برخی از آنها کج شوند و بر ریشه دندان‌های کناری فشار وارد کنند. بدین ترتیب سایر دندان‌ها نیز خراب خواهند شد. اما وجود ایمپلنت در فضای خالی موجب می‌شود تا دندان‌های مجاور در جای خود باقی بمانند. در نتیجه متخصص ایمپلنت غرب تهران به شما کمک می‌کند تا دندان‌هایتان مرتب و زیبا باشند.

 

  • ایمپلنت سختی‌های دندان مصنوعی را ندارد: افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند قطعا با سختی‌های این پروتز دندانی آشنا هستند. دندان مصنوعی در زمان جویدن غذا و صحبت کردن حرکت می‌کند و به همین دلیل برای فرد محدودیت‌هایی را برای غذا خوردن ایجاد می‌کند. همچنین یکی از بزرگترین مشکلات دندان مصنوعی در آوردن آن از دهان و تمیز کردن آن است که این موضوع برای بسیاری از افراد موجب خجالت می‌شود و دوست ندارند در مقابل فرد دیگری این کار را انجام دهند. اما ایمپلنت این مشکلات را ندارد. بهترین متخصص ایمپلنت این اطمینان را به شما می‌دهد که ایمپلنت‌ها برای همیشه در دهان شما ثابت باقی خواهند ماند و می‌توانید هر نوع ماده غذایی را مصرف کنید و نگران جویدن آن نباشید. همچنین ایمپلنت‌ها پس از اتمام مراحل کاشت و ترمیم نیاز به مراقبت خاصی ندارند و مانند دندان طبیعی تمیز می‌شوند.

 

  • ایمپلنت از لثه در برابر عفونت و بیماری محافظت می‌کند: وقتی دندانی بر روی لثه وجود نداشته باشد فضای خالی موجود محلی برای تجمع و رشد باکتری‌ها خواهد بود و مشکلاتی از قبیل عفونت لثه و پوسیدگی سایر دندان‌ها بروز خواهد کرد. اما ایمپلنت از ایجاد عفونت بر روی لثه جلوگیری می‌کند و می‌توان با استفاده از نخ دندان و مسواک سطح دندان‌ها و فضای موجود میان آنها را تمیز کرد. خالی بودن لثه احتمال خراشیده شدن و زخم شدن آن را بالا می‌برد و به همین دلیل ممکن است بیماری‌های عفونی برای لثه بوجود آید. اما متخصص ایمپلنت غرب تهران برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از خالی بودن لثه کاشت ایمپلنت را توصیه می‌نماید.
بهترین روش مراقبت ا از ایمپلنت
بهترین روش مراقبت ا از ایمپلنت

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندانی

پس از اینکه عمل کاشت ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت سعادت آباد انجام شد و محل عمل به طور کامل بهبود یافت باید چند نکته رعایت شود تا مشکلی برای ایمپلنت دندانی رخ ندهند. ایمپلنت روشی دائمی است اما اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد ممکن است عمر ایمپلنت کوتاه شود و کارایی مناسبی نداشته باشد. در مورد ایمپلنت باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • ایمپلنت را همانند دندان طبیعی هر روز تمیز کنید. فراموش نکنید که ایمپلنت نیز درست مانند دندان طبیعی نیاز به رسیدگی دارد. همانطور که دندان طبیعی را هر شب پیش از خواب یا پس از غذا خوردن مسواک می‌کنید، ایمپلنت را نیز باید به طور مرتب با استفاده از مسواک تمیز کنید. باقی ماندن مواد غذایی بر روی ایمپلنت به مرور زمان موجب تغییر رنگ آن خواهد شد. فضای میان ایمپلنت‌ها نیز باید با نخ دندان تمیز شود تا لثه‌ها ملتهب نشوند. اگر این مورد رعایت شود هیچ مشکلی برای ایمپلنت‌ها پیش نخواهد آمد.
  • مواد غذایی سفت و ترد را کمتر مصرف کنید. خوردن مواد غذایی سفت و ترد به طور مکرر و جویدن غذاهای خشک موجب می‌شود تا سطح خارجی ایمپلنت سائیده شود. بهتر است کمی رژیم غذایی خود را محدود کنید تا نیازی به تعویض تاج ایمپلنت نداشته باشید.
  • مسواک را محکم بر روی لثه‌ها نکشید. این کار موجب می‌شود تا لثه‌ها زخم شوند و لثه ملتهب شود و هنگام جویدن غذا احساس درد داشته باشید. وجود زخم و التهاب ممکن است موجب بروز عفونت در اطراف دندان شود.
  • هر چند وقت یکبار برای بررسی شرایط ایمپلنت‌ها و سلامت لثه‌ها به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید تا در صورت وجود کوچکترین مشکل اقدامات لازم برای رفع آن انجام شود. اگر به موقع اقدام کنید قطعا هزینه کمتری برای ترمیم و درمان نیاز خواهد بود. اما اگر مدت زیادی گذشته باشد کار سخت‌تر خواهد شد.
  • خوراکی‌های چسبناک و خیلی سفت را کنار بگذارید. برخی از افراد به خوردن مواد خوراکی چسبناک مانند آب نبات، سوهان و … عادت دارند اما باید بدانید برای اینکه ایمپلنت‌ها شل نشوند باید از خوردن این نوع مواد خوراکی پرهیز کنید. در برخی از موارد اگر سطح ایمپلنت آسیب ببیند یا شل شود امکان ترمیم ان وجود نخواهد داشت. به همین دلیل مراقبت ایمپلنت‌های خود باشید تا ماندگاری آنها بیشتر باشد.
  • مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند باید پس از انجام کاشت ایمپلنت مصرف مواد مخدر و نوشیدن مواد حاوی الکل را کنار بگذارند. زیرا این مواد موجب می‌شود تا بهبود ناحیه عمل بیشتر زمان ببرد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا مدت زمان 6 ماه از مصرف مواد مخدر و الکلی اجتناب کنید. همچنین سیگار و الکل ممکن است موجب تغییر رنگ ایمپلنت شود.

سخن پایانی،

اگر تصمیم گرفته‌اید که دندان‌های از دست داده خود را با ایمپلنت جایگزین کنید بهتر است به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. عمل ایمپلنت یک جراحی ساده و سبک است اما در صورتی که توسط فردی غیر متخصص انجام شود ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. پیش از انجام عمل کاشت ایمپلنت درباره نحوه کاشت و مراقبت‌های پیش از آن اطلاعات کافی کسب کنید و با آگاهی کامل این عمل را انجام دهید. برای رزرو نوبت با شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس حاصل نمائید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود