اطلاع از مزایا و معایب پروتز دندان می‌تواند به افرادی که دندان از دست رفته دارند و یا می‌خواهند دندان آسیب دیده خود را بکشند کمک می‌کند تا بتوانند راه حلی برای جایگزین کردن دندان خود بیابند و از آسیب دیدن سایر دندان‌ها و لثه جلوگیری کنند. عدم وجود دندان بر روی لثه پس از مدتی در زمان جویدن و صحبت کردن مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. همچنین پس از گذشت یک سال موجب می‌شود تا چانه و لب‌ها تغییر شکل دهند و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بهترین متخصص ایمپلنت در تهران به افرادی که دندان از دست رفته دارند توصیه می‌کند پیش از آنکه تغییری در ساختار لثه و فک رخ دهد، برای جایگزین کردن دندان خود به دندانپزشکی آرامش مراجعه نمایند. ما در این مقاله قصد داریم شما همراهان عزیز را با انواع پروتز دندان و مزایا و معایب آنها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پروتز دندان چیست؟

دندان مصنوعی که به عنوان جایگزینی برای دندان یا دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود پروتز دندان نامیده می‌شود و یکی از ساده‌ترین راه‌های جایگزین کردن دندان محسوب می‌شود. جنس این پروتزها بسیار محکم است و شبیه به دندان طبیعی ساخته می‌شوند و به دو صورت متحرک و ثابت وجود دارند. همانگونه که از اسم پروتز‌ها پیداست، پروتز ثابت به پروتزی گفته می‌شود که در داخل دهان به صورت ثابت قرار می‌گیرد و پروتز متحرک نوعی از پروتز است که می‌توان آنها را برای شستشو و در زمان خواب از دهان خارج کرد و مجدد در دهان قرار داد.

برخی از پروتزها برای تعدادی دندان از دست رفته ساخته می‌شوند و به صورت تکی یا چند تایی هستند. اما برخی دیگر به صورت یک تکه برای تمامی دندان‌های فک بالا و پائین ساخته می‌شوند و برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اند. این نوع پروتزها در مقایسه با ایمپلنت قیمت پائین‌تری دارند و جایگزین مناسبی برای دندان‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند مشکلات عدم وجود دندان را تا حدودی رفع کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام پروتز‌های دندانی و رزرو نوبت در دندانپزشکی آرامش به نشانی https://arameshdental.com/ مراجعه فرمائید.

برای اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان کلیک کنید

انواع پروتز دندان

پروتز دندان به دو صورت متحرک و ثابت وجود دارند و نحوه جای گذاری هر یک با دیگری متفاوت است.

انواع پروتز دندان در بهترین دندانپزشکی غرب تهران عبارتند از:

  • پروتز متحرک (دندان مصنوعی)

در دندانپزشکی آرامش برای افرادی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند پروتز کامل یا همان دندان مصنوعی ساخته می‌شود. دندان مصنوعی درست به شکل دندان‌های طبیعی هستند و اصلا مشخص نیست که دندان مصنوعی است و ظاهری کاملا طبیعی دارد. این نوع پروتز متحرک است و به راحتی بر روی لثه‌ها قرار می‌گیرد. پروتزی که در ساخت دندان مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد درست شبیه به لثه است و با مکشی که بین پروتز و لثه ایجاد می‌شود دندان مصنوعی به طور کامل به لثه می‌چسبد و حرکت نمی‌کند. پروتز متحرک ممکن است هر چند وقت یکبار به دلیل افزایش یا کاهش وزن و یا تغییر در شکل استخوان فک نیاز به تعویض داشته باشد. پروتز متحرک دندان سه نوع دارد که عبارتند از:

  • پروتز متحرک دندانی پارسیل: این نوع پروتز دندان به سه صورت موجود است. پروتز دندانی از جنس فلیپر اکریلیک، پروتز با چارچوب فلزی و پروتز ژله‌ای یا انعطاف پذیر. پروتزهای فلیپر اکریلیک به صورت متحرک هستند و از ارزان‌ترین انواع پروتز متحرک پارسیل محسوب می‌شوند. این نوع پروتز بیشتر به صورت موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل حجیم بودن ممکن است برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند و فرد نتواند به راحتی آن را در دهان خود تحمل کند.

پروتز پارسیل با چارچوب فلزی نسبت به مدل قبل کیفیت و مقاومت بیشتری دارد و اتصالات موجود در این پروتز موجب می‌شود تا فرد در زمان استفاده از آن احساس راحتی بیشتری را تجربه کند. بهترین نمونه پروتز پارسیل، مدل ژله‌ای است که به دلیل انعطاف پذیری بالا به طور کامل بر روی لثه قرار می‎‌گیرد و بسیار راحت است. این نوع پروتز در میان پروتزهای پارسیل قیمت بالاتری دارد و معمولا به صورت موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین مزیت این نوع پروتز این است که برای سایر دندان‌های مجاور مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیازی به عمل جراحی ندارد. پروتز توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران بر روی دندان قرار می‌گیرد و نحوه خارج نمودن آن و قرار دادن پروتز به فرد آموزش داده می‌شود.

  • پروتز کامل: این نوع پروتز از جنس آکریل ساخته می‌شود و برای افرادی مناسب است که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند و به دنبال جایگزینی هستند که بتوانند برای طولانی مدت از آن استفاده کنند. مزیت این نوع پروتز در این است که موجب می‌شود تا شکل لب‌ها و اطراف دهان به حالت طبیعی حفظ شود و پوست چانه و دور لب حالت افتادگی نداشته باشند.
بهترین دندانپزشکی سعادت آباد-دندانپزشکی ارامش
بهترین دندانپزشکی سعادت آباد-دندانپزشکی ارامش

مزایای پروتز متحرک دندان (دندان مصنوعی)

  • در مقایسه با ایمپلنت قیمت مناسب‌تری دارند.
  • مدت زمان ساخت پروتز در بهترین دندانپزشکی سعادت آباد و جایگزینی دندان‌های از دست رفته کوتاه خواهد بود.
  • ظاهر دندان‌ها به صورت یکدست و مرتب خواهد بود و بر روحیه و اعتماد به نفس فرد تاثیر مطلوبی خواهد داشت.
  • به راحتی از دهان خارج می‌شود و می‌توان آنها را شست و تمیز کرد. در این حالت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و پروتز باید به طور مرتب شستشو داده شود.

معایب پروتز متحرک دندان (دندان مصنوعی)

  • از تحلیل رفتن استخوان فک و لثه جلوگیری نمی‌کند و تاثیری در روند آن ندارد و پس از گذشت چند سال فرد دچار تغییر شکل در قسمت چانه ئ فک می‌شود و پوست صورت و ظاهر آن پیرتر از سن واقعی جلوه خواهد کرد.
  • مدتی زمان خواهد برد تا فرد به استفاده از دندان مصنوعی عادت کند و ممکن است مدتی احساس ناراحتی داشته باشد تا زمانی که پروتز به طور کامل بر روی لثه جای بگیرد و دهان به آن عادت کند.
  • در آوردن و جا گذاری دندان مصنوعی در مقابل سایرین برای افراد سخت و خجالت آور خواهد بود و معمولا این افراد تمایلی ندارند این کار را در حضور کسی انجام دهند.
  • دندان مصنوعی باید پس از مدتی عوض شود و متناسب با ساختار استخوان فک و لثه‌ها پروتز جدید ساخته شود.
  • اگر قالب گیری به درستی انجام نشود و دندان به درستی بر روی لثه‌ها قرار نگیرد موجب می‌شود تا فرایند تحلیل رفتن استخوان فک سریعتر رخ دهد.

 

نحوه مراقبت از پروتز متحرک دندان

نحوه نگهداری از پروتز متحرک در دوام و ماندگاری آن نقش بسزایی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه بتوانید مدت زمان بیشتری از پروتز متحرک دندان استفاده کنید موارد زیر را رعایت نمائید:

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • مراقب باشید پروتز از دستتان نیفتد.
  • با استفاده از مسواک تمام قسمت‌های پروتز را شستشو دهید و با استفاده از یک مسواک نرم قسمت‌های نرم را خوب بشوئید.
  • یکبار در هفته پروتز را به مدت 8 ساعت درون محلول ضد عفونی کننده قرار دهید.
  • در زمان استراحت پروتز را درون آب نمک بگذارید.
  • پس از مصرف غذاهای حاوی رنگ دانه مسواک بزنید تا پروتز تغییر رنگ ندهد.

پروتز ثابت (بریج دندان)

پروتزهای ثبات دندان که به آنها پل دندانی یا بریج نیز گفته می‌شود برای افرادی مناسب است که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و دندان‌های اطراف سالم هستند و می‌توان از آنها به عنوان پشتیبان استفاده نمود. این نوع پروتز بر روی دندان‌های سالم مجاور قرار می‌گیرند و فضای خالی میان دندان‌ها با پروتزهایی که کاملا شبیه به دندان طبیعی هستند پر می‌شوند. دندانی که به عنوان حمایت گر انتخاب می‌شود باید پایه محکم و سالمی داشته باشد. این نوع پروتز به صورت ثابت در دهان قرار می‌گیرد و نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد. این روش نوعی روش دائمی محسوب می‌شود اما گاهی ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تعویض داشته باشد.

مزایای پروتز ثابت (بریج دندان)

  • عدم وجود یک یا چند دندان ممکن است باعث شود تا فرد احساس ناراحتی داشته باشد. با استفاده از پروتزهای ثابت می‌توان زیبایی لبخند فرد را مجدد به وی بازگرداند. در بهترین دندانپزشکی غرب تهران دندان‌ها به صورتی ساخته می‌شوند که ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی دارند و رنگ آن درست به رنگ دندان‌های مجاور خواهد بود.
  • این نوع پروتز ثابت است و هیچ مشکلی و ناراحتی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
  • پروتز ثابت در مقایسه با دندان مصنوعی مقاومت بیشتری دارند و همانند دندان‌های طبیعی شستشو می‌شوند.
  • قدرت جویدن با پروتزهای دندانی ثابت بیشتر از دندان مصنوعی است.
  • این نوع پروتزها از حرکت سایر دندان‌های مجاور جلوگیری می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا آسیب دهان و لثه کمتر باشد و استخوان فک تغییر کمتر دچار تغییر شکل شود.

معایب پروتز ثابت (بریج دندان).

  • به دلیل اینکه پروتز بر روی دندان‌های مجاور قرار می‌گیرد و با حمایت آنها ثابت نگه داشته می‌شود ممکن است پس از مدتی در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی برای آن دندان‌ها مشکلاتی ایجاد کند و اتصالات به آنها آسیب بزند.
  • تمیز کردن قسمت‌های زیرین پروتز غیر ممکن است و در صورت عدم رعایت بهداشت دندان موجب عفونت لثه خواهد شد.
  • در مقایسه با پروتز متحرک هزینه بیشتری دارد و کمی گران‌تر است.

 

پروتزهای متصل شده بر روی ایمپلنت (اوردنچر)

در بهترین دندانپزشکی سعادت آباد این نوع پروتز دندان بر روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرند اما به صورت دائمی به آن متصل نیستند. این پروتز با استفاده از کلیپس‌هایی به پایه ایمپلنت وصل می‌شوند و می‌توان آنها را هر زمان که نیاز بود از دهان خارج کرد. از این روش می‌توان برای تمام دندان‌ها و یا چند دندان از دست رفته استفاده کرد. این روش برای افرادی مناسب است که برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته قادر به صرف هزینه زیاد نیستند و نمی‌توانند هزینه ایمپلنت را پرداخت کنند.

نکته‌ای که در مورد این نوع پروتز باید رعایت شود این است که بهتر است در زمان خواب آنها را از دهان خارج کنید و زیر دندان‌ها را به دقت و به طور کامل شستشو دهید. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است لثه دچار عفونت و خونریزی شود و برای سایر دندان‌ها نیز مشکلاتی را ایجاد نماید.

مزایای اوردنچر

  • این روش در مقایسه با سایر انواع پروتز دندان دوام و مقاومت بیشتری دارد.
  • ظاهر آن شبیه به دندان طبیعی است و موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در فرد می‌شود.
  • با وجود این پروتز قدرت جویدن بیشتر از پروتز متحرک خواهد بود و در زمان صحبت کردن مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
  • پایه ایمپلنت با استخوان فک ادغام شده است و به همین دلیل پروتز پایه محکمی دارد که برای همیشه در دهان باقی می‌ماند و در صورت نیاز به تعویض و ترمیم تنها کافی است که پروتز آن تعویض گردد.

معایب اوردنچر

  • قیمت این پروتز در مقایسه با سایر انواع پروتز دندان کمی بالاتر است و همین موضوع ممکن است موجب شود بسیاری از افراد دندان مصنوعی یا پروتز ثابت را جایگزین این روش کنند.

ایمپلنت

ایمپلنت نیز از دیگر انواع پروتز دندان است با این تفاوت که این روش یک جایگزین دائمی برای دندان از دست رفته محسوب می‌شود و در مقایسه با سایر پروتزهای دندان مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد. در این روش پیچی که از جنس تیتانیوم است به عنوان پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می‌شود. این فلز با بدن انسان سازگار است و پس از مدتی با استخوان ادغام می‌شود و همانند دندان طبیعی محکم و ثابت خواهد بود. سپس تاجی دائمی بر روی آن قرار داده می‌شود که از موادی محکم و مقاوم ساخته می‌شود و از نظر ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی است.

مزایای ایمپلنت

  • مهمترین مزیت ایمپلنت محافظت از استخوان فک و لثه در برابر تحلیل رفتن است. وجود پایه ایمپلنت درون استخوان فک موجب می‌شود تا استخوان تحریک شود و متراکم نشود.
  • ایمپلنت کاملا شبیه به دندان طبیعی است و قدرت جویدن ایمپلنت نسبت به سایر انواع پروتز بیشتر است و درست همانند دندان طبیعی خواهد بود.
  • این نوع پروتز کاملا ثابت است و امکان جدا شدن آن بسیار کم است.
  • این روش یک روش دائمی است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد و همانند دندان طبیعی تنها با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز می‌شود.
  • ایمپلنت برای فرد ناراحتی و مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • افرادی که ایمپلنت دارند محدودیت غذایی ندارند و می‌توانند هر نوع غذایی را بجوند.

معایب ایمپلنت

  • هزینه این روش از سایر روش‌های جایگزین دندان بیشتر است.
  • مدت زمان کاشت و بهبود محل جراحی بیشتر خواهد بود.
  • در صورت کافی نبودن تراکم و پهنای استخوان فک در ناحیه مورد نظر نیاز به انجام عمل پیوند استخوان خواهد بود.

 

مزایای استفاده از پروتز دندان

بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته پروتزهای دندانی است. تمامی پروتزهای دندانی نقاط مثبت مشترکی دارند که در این بخش به طور مفصل درباره مزایا و معایب پروتز دندان صحبت خواهیم کرد.

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه: هنگامی که دندانی آسیب می‌بیند باید به طور مداوم به دندانپزشکی مراجعه کنید و قسمت‌های آسیب دیده دندان را ترمیم کنید. اما پس از مدتی ممکن است مواد استفاده شده برای پر کردن دندان بیرون بریزد و یا دیواره دندان بشکند و شما در نهایت ناچار شوید دندان خود را بکشید. اما استفاده از پروتزهای دندانی می‌تواند روشی مقرون به صرفه باشد و شما با جایگزین کردن پروتز به جای دندان آسیب دیده و از دست رفته هزینه‌های مکرر دندانپزشکی دیگر وجود نخواهند داشت. در دندانپزشکی آرامش بهترین روش برای جایگزین نمودن دندان از دست رفته به مراجعه کنندگان پیشنهاد می‌شود و فرد می‌تواند با توجه به شرایط مالی خود بهترین روش را انتخاب کند.

 

  • جایگزین نمودن تمام دندان‌های موجود در فک بالا و پائین: با استفاده از پروتزهای دندانی می‌توان علاوه بر از دندان‌های از دست رفته، دندان‌هایی که در معرض پوسیدگی قرار دارند و یا وضعیت خوبی ندارند را نیز با پروتز تعویض کنید و در آینده نگرانی بابت دندان‌های باقی مانده نداشته باشید. برخی از افرادی که به بهترین دندانپزشکی سعادت آباد مراجعه می‌کنند ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پروتزهای تکه‌ای از پروتزهای کامل متحرک و یا ثابت استفاده کنند. استفاده از پروتز کامل بهتر و ساده‌تر از جای گذاری پروتزهای تکه‌ای هستند. با استفاده از پروتز یک تکه، دندان‌ها منظم و یکدست خواهند شد و مراقبت از دندان‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود.

 

  • زیباتر کردن لبخند و بالا رفتن اعتماد به نفس : پروتز دندان تنها به منظور جویدن و غذا خوردن انجام نمی‌شود. بلکه وجود پروتز در دهان موجب زیباتر شدن ظاهر صورت نیز می‌شود و در نهایت اعتماد به نفس فرد بالاتر می‌رود و از صحبت کردن در جمع و حضور در جامعه شرم نخواهد داشت. استفاده از پروتز کمک می‌کند تا ساختار صورت و فک تقویت شود و عوارض از دست دادن دندان‌ها برای فرد بسیار کمتر خواهد شد.

 

  • بهبود کیفیت زندگی: با جایگزین نمودن دندان‌ها و استفاده از پروتزهای دندان فرد قادر خواهد بود از تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن استفاده کند. بنابراین مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری بدن نیز تامین خواهد شد. بسیاری از مشکلات گوارشی با استفاده از پروتز بهبود می‌یابد و به طور کلی کیفیت زندگی فرد به طرز چشم گیری بهتر از زمانی که فرد دندان‌های خود را از دست داده بود خواهد شد.
بهترین متخصص ایمپلنت در تهران
بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

معایب استفاده از پروتز دندان

در برخی از موارد ممکن است افراد پس از قرار دادن پروتز در دهان خود مشکلاتی داشته باشند و پروتز دندان عوارضی برای آنها به همراه داشته باشد. این موضوع را می‌توان از جمله معایب استفاده از پروتز دانست که در ادامه به چند نمونه اشاره خواهیم نمود:

  • واکنش آلرژیک به مواد اولیه استفاده شده در ساخت پروتز: این واکنش آلرژیک معمولا به دلیل موادی است که در ساخت تاج پروتز به کار می‌رود. برخی از افراد ممکن است به این مواد حساسیت داشته باشند و پس از قرار دادن پروتز در دهان احساس ناراحتی کنند. در این حالت موضوع را در اسرع وقت با پزشکان بهترین دندانپزشکی غرب تهران در میان بگذارید تا اقدامات لازم انجام شود.

 

  • احساس ناراحتی به دلیل وجود پروتز: برخی از افراد نمی‌توانند وجود یک جسم خارجی را در دهان تحمل کنند و این موضوع برای آنها کمی سخت و ناراحت کننده خواهد بود. پزشکان در این موارد معمولا از داروهایی استفاده می‌کنند تا فرد درد و ناراحتی کمتری را حس کند و با گذشت زمان بتواند به وجود پروتز در دهان خود عادت کند. به همین دلیل بهترین متخصص ایمپلنت در تهران توصیه می‌کند تا مدتی پس از قرار گرفتن پروتز در دهان از غذاهای نرم و مایعات استفاده شود تا مراحل بهبودی و تنظیم پروتز بر روی دهان به طور طبیعی طی شود.

 

  • شل شدن و آسیب دیدن تاج پروتز: در صورتی که مراقبت‌های اولیه پس از قرار دادن پروتز در دهان رعایت نشود ممکن است پروتز آسیب ببیند و یا لثه و دهان شما به دلیل جویدن غذای جامد و عدم مراقبت مسائل بهداشتی آسیب ببیند. آسیب دیدن پروتز و از بین رفتن تاج آن موجب می‌شود تا غذا و مواد خوراکی درون آن جمع شود و همین موضوع سبب رشد باکتری در فضای دهان و ایجاد بیماری‌های خواهد شد. به همین دلیل در صورت مشاهده هر گونه تغییر شکل در تاج پروتز دندان حتما به دندانپزشک اطلاع دهید. در مورد ایمپلنت نیز عدم رعایت توصیه دندانپزشک ممکن است تاج شل شود. در مورد ایمپلنت تعویض تاج و پایه کمی دشوارتر از سایر انواع پروتز خواهد بود.

 

  • شکستن تاج: پس از قرار دادن پروتز نباید مواد خوراکی سفت را بجوید. پروتز هرگز همانند دندان طبیعی مقاوم نخواهد بود و ممکن است تاج پروتز بشکند و نیاز به تعویض و ترمیم داشته باشد. در این صورت باید هزینه دیگری را برای تعویض پروتز بپردازید.

 

سخن آخر،

زمانی که یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهید این موضوع مهم نیست که شما چند سال سن دارید، بهتر است در اولین فرصت به فکر جایگزینی برای دندان از دست رفته تان باشید. زیرا از همان اولین سالی که دندان خود را از لثه خارج می‌کنید، لثه شروع به تحلیل رفتن می‌کند و این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای سایر دندان‌ها و استخوان فک ایجاد کند. پروتزهای ثابت که به صورت تکی نیز قابل استفاده هستند تنها یک هفته الی یک ماه زمان می‌برند تا آماده شوند. استفاده از پروتز کمک می‌کند تا نظم دندان‌های طبیعی شما حفظ شود و پروتز از جابجا شدن ریشه دندان‌های مجاور جلوگیری می‌کند. حال که درباره مزایا و معایب پروتز دندان اطلاعات کافی کسب نمودید بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع از پروتز برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته مناسب خواهد بود. برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود