ایمپلنت دندان یک روزه چیست؟ کاشت ایمپلنت دندان یک روزه یا فوری برای چه افرادی مناسب است؟ روش انجام عمل کاشت ایمپلنت یک روزه چگونه است؟ آیا فرد باید شرایط خاصی داشته باشد تا بتواند این عمل را انجام دهد؟ کاشت ایمپلنت دندان فوری چه مزایا و معایبی دارد؟ قیمت ایمپلنت دندان یک روزه چقدر است؟

این سوالات چند نمونه از سوالاتی است که ممکن است با شنیدن ایمپلنت یک روزه در ذهن هر فردی شکل گیرد. ما در این مقاله می‌خواهیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و درباره نحوه کاشت، شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت فوری، مزایا و معایب این روش را به طور کامل صحبت خواهیم کرد.  

ایمپلنت یک روزه چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های مطمئن و دائمی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است و هر فردی که به هر دلیل دندان خود را کشیده است می‌تواند برای پر کردن جای خالی دندان طبیعی خود از ایمپلنت استفاده کند. ایمپلنت یک روزه نیز درست مانند ایمپلنت عادی انجام می‌شود با این تفاوت که عمل کاشت پایه ایمپلنت درست پس از کشیده شدن دندان صورت می‌گیرد و مدت زمان زیادی نباید از کشیده شدن دندان گذشته باشد.

البته برای اینکه بتوان کاشت ایمپلنت یک روزه را انجام داد شرایط بیمار باید محیا باشد، به عنوان مثال بافت لثه و تراکم استخوان فک در ناحیه مورد نظر باید کافی و سالم باشد، فرد بیماری زمینه‌ای نداشته باشد، مصرف دخانیات را ترک کرده باشد و تا 2 هفته پیش از انجام عمل کاشت ایمپلنت نباید دخانیات مصرف کرده باشد، دندان قروچه نداشته باشد، تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی نباشد، و برخی شرایط دیگر که در زمان مراجعه به دندانپزشکی آرامش متخصص آنها را به دقت بررسی خواهد کرد.

پس از اینکه شرایط بیمار به دقت بررسی شد، ابتدا دندان آسیب دیده باید کشیده شود تا لثه و استخوان برای کاشت پایه ایمپلنت آماده شود. اگر همه چیز خوب پیش برود و شرایط لثه مناسب باشد و فرد بیماری دهان و دندان نداشته باشد، بر روی لثه شکافی ایجاد می‌شود و سپس با استفاده از مته‌های مختلف سوراخی به اندازه پایه ایمپلنت در استخوان فک ایجاد می‌شود و در نهایت پایه درون سوراخ قرار می‌گیرد.

پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم است و با بدن انسان سازگار است و پس از گذشت چند هفته با استخوان جوش می‌خورد و محکم می‌شود. برای اینکه پایه ایمپلنت به طور کامل در جای خود ثابت شود باید حدود 2 الی 3 ماه زمان بگذرد. این زمان بسته به جنس استخوان و شرایط جسمی فرد متقاضی متفاوت خواهد بود. در برخی از افراد ممکن است زمان بیشتری برای ترمیم نیاز باشد. این زمان را متخصص ایمپلنت مشخص می‌کند.

پس از اینکه پایه ایمپلنت با استخوان جوش خورد، روکش اصلی بر روی پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود و با استفاده از پیچ یا چسب در جای خود ثابت می‌شود. تا زمان بهبود ناحیه کاشت پایه ایمپلنت روکش موقتی بر روی آن قرار می‌گیرد تا فرد در زمان جویدن غذا مشکلی نداشته باشد و از پایه محافظت شود.

روش کاشت ایمپلنت یک روزه درست مانند کاشت ایمپلنت معمولی است، تنها تفاوت این روش زمان کاشت پایه ایمپلنت است. اگر پایه ایمپلنت در دوره 2 ماهه پس از کشیده شدن دندان، بلافاصله پس از کشیدن دندان یا با کمی تاخیر، در استخوان کاشته شود، ایمپلنت فوری نامیده می‌شود. در صورتی که شرایط بیمار برای کاشت پایه ایمپلنت پس از کشیدن دندان مناسب باشد روش کاشت ایمپلنت یک روزه خواهد بود، به این معنی که تا زمانی که بی حسی دندان از بین نرفته است متخصص ایمپلنت استخوان و لثه را برای کاشت پایه آماده کرده و پایه را درون استخوان قرار می‌دهد.

ایمپلنت یک روزه را هر زمان می‌توان انجام داد؟

اگر دندان‌های آسیب دیده و پوسیده دارید و از مراجعه به دندانپزشک و ترمیم آنها خسته شده‌اید می‌توانید از روش ایمپلنت یک روزه استفاده کنید و در یک جلسه درست پس از کشیدن دندان‌های خراب و آسیب دیده، ایمپلنت را جایگزین آنها کنید. در این روش تعداد دندان‌های مورد نظر توسط دندانپزشک کشیده می‌شوند و تا زمانی که بافت لثه و استخوان تازه است و آمادگی بیشتری برای ترمیم دارد سوراخی در حفره ریشه دندان ایجاد می‌شود تا پایه را درون آن قرار دهند. بافت استخوان تازه است و خیلی زودتر از زمانی که مدت زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد ترمیم می‌شود و با پایه ایمپلنت جوش می‌خورد.

برای کاشت ایمپلنت یک روزه مهم نیست که چه تعداد دندان نیاز به ایمپلنت دارند. شما می‌توانید تنها برای یک دندان خود ایمپلنت بکارید و یا می‌توانید برای چند دندان از دست رفته از یک پایه استفاده کنید. معمولا نیازی نیست برای همه دندان‌ها پایه ایمپلنت گذاشت. می‌توان چندین دندان را بر روی یک یا دو پایه ایمپلنت محکم کرد.

در روش ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت دندان فوری شما خیلی زودتر از روش ایمپلنت معمولی صاحب دندان‌هایی منظم و یکدست می‌شوید و خیلی زود می‌توانید دندان‌هایی همانند دندان طبیعی خود را بدست آورید. برای کاشت ایمپلنت یک روزه یک جلسه مشاوره باید انجام دهید تا شرایط دهان و دندان‌ها بررسی شوند و سپس متخصص ایمپلنت زمان مناسب برای کشیدن دندان و جایگذاری ایمپلنت را برای شما مشخص خواهد کرد. این روش تنها در یک روز انجام می‌شود و نیازی به مراجعات متعدد و چند باره نیست.

فواید ایمپلنت دندان-دندانپزشکی آرامش
فواید ایمپلنت دندان-دندانپزشکی آرامش

فواید ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک روزه و فوری دندان در مقایسه با روش ایمپلنت معمولی چندین مزیت دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود. این روش معایبی نیز دارد که در ادامه صحبت‌ها در مورد آنها نیز به چند مورد از معایب ایمپلنت فوری خواهیم پرداخت. مهمترین مزیت روش ایمپلنت یک روزه عبارت است از:

  • دوره درمان کوتاه‌تر: در روش ایمپلنت عادی معمولا مدت زمان زیادی از کشیده شدن دندان گذشته است و استخوان ناحیه دندانی که کشیده شده یا افتاده است ترمیم شده و تراکم استخوان در این ناحیه تغییر کرده است. به همین دلیل نیاز است که ناحیه مورد نظر برای کاشت پایه ایمپلنت آماده شود و سپس پایه درون استخوان قرار داده شود و مدتی صبر کرد تا استخوان ترمیم خود را آغاز کرده و پایه ایمپلنت را احاطه کند. اما در روش ایمپلنت فوری بافت استخوان تا پیش از این از ریشه دندان حمایت می‌کرده است و پس از کشیده شدن دندان آماده ترمیم است. وقتی که پایه درون استخوان قرار داده می‌شود عمل ترمیم سریعتر صورت می‌گیرد.
  • نیاز به انتظار کمتر: در روش ایمپلنت یک روزه چون همه کارها در یک جلسه انجام می‌شود دوره انتظار برای داشتن دندان جایگزین کوتاه‌تر است. دندان در دندانپزشکی آرامش کشیده می‌شود و بلافاصله محیط برای کاشت پایه ایمپلنت آماده شده و ایمپلنت درون استخوان قرار می‌گیرد. این روش به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری یا کهولت سن نمی‌توانند تعداد دفعات زیادی به دندانپزشکی مراجعه کنند و عمل یک روزه برای چنین افرادی یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.
  • داشتن لبخندی زیبا در یک روز: امروزه با پیشرفت علم در زمینه دندانپزشکی بسیاری از افرادی که به دلیل مادرزادی یا در اثر تصادف یا بیماری دندان‌های خود را از دست داده‌اند می‌توانند در مدت زمانی کوتاه دندان‌هایی مرتب و تمیز داشته باشند. داشتن دندان‌های مرتب موجب بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود و در زیبایی وی تاثیر بسیاری خواهد داشت. با استفاده از ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت فوری می‌توانید طرح لبخند خود را اصلاح نمائید.
  • حمایت از ساختار چهره: وقتی شما دندان یا دندان‌های خود را از دست می‌دهید و به ناچار آنها را می‌کشید، پس از مدتی استخوان به دلیل عدم وجود ریشه شروع به تحلیل رفتن می‌کند و ارتفاع و پهنای استخوان در ناحیه خالی از دندان کاهش می‌یابد. اگر تعداد دندان‌های از دست داده بیشتر از 2 عدد باشد ممکن است ساختار فک را دچار مشکل کند و در نتیجه چهره شما تغییر خواهد کرد. اما پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان طبیعی از استخوان حمایت می‌کند و بافت استخوان را همیشه تازه نگه می‌دارد، به همین دلیل شکل و تراکم استخوان تغییری نمی‌کند و زیبایی ظاهری فرد حفظ می‌شود.
  • ماندگاری طولانی: به طور کلی ایمپلنت یکی از روش‌های ماندگار و طولانی مدت است که به عنوان جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته انتخاب می‌شود. در این روش پروتزها با استفاده از پیچ به استخوان محکم می‌شوند و مشکلات سایر پروتزها مانند دندان مصنوعی یا پل دندانی را ندارند. قدرت جویدن و غذا خوردن فرد تغییری نمی‌کند اما این موضوع در افرادی که پروتز متحرک یا پل دندانی دارند صادق نیست. آنها باید همواره رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند.
  • عدم نیاز به پیوند استخوان: در روش ایمپلنت عادی به دلیل اینکه معمولا چند سال از کشیدن دندان می‌گذرد در بیشتر افراد نیاز است برای تامین استخوان کافی در ناحیه کاشت ایمپلنت عمل پیوند استخوان انجام شود. این عمل برای افزایش ارتفاع و پهنای استخوان فک لازم است و استخوان را برای رشد مجدد تحریک می‌کند تا مقاومت و استحکام کافی برای نگهداری از پایه ایمپلنت را داشته باشد. اما در روش ایمپلنت یک روزه به دلیل اینکه ریشه دندان به تازگی از استخوان فک خارج شده است، استخوان سالم است و نیازی به تقویت و ترمیم ندارد. در افراد عادی با شرایط جسمی سالم و طبیعی تراکم کافی برای کاشت پایه ایمپلنت وجود دارد و در بیشتر موارد نیازی به پیوند استخوان نیست، مگر اینکه فرد مراجعه کننده شرایط خاصی داشته باشد یا استخوان فک وی در ناحیه مورد نظر ضعیف باشد.
  • عوارض کمتر: روش ایمپلنت دندان فوری در مقایسه با ایمپلنت عادی عوارض کمتری دارد و به همین علت طول دوره ترمیم و بهبودی نیز در این روش کوتاه تر است. هر عملی به طور طبیعی تا چند روز عوارضی به همراه دارد اما این عوارض در روش ایمپلنت یک روزه بسیار کمتر و زودگذر است.
  • روشی مقرون به صرفه: درمان به روش ایمپلنت یک روزه به دلیل عدم نیاز به درمان‌های جانبی مانند پیوند استخوان و … هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت عادی دارد. همچنین دفعات مراجعه و دندانپزشکی کمتر است و در هزینه رفت و آمد و زمان نیز صرفه جویی می‌شود. این روش در مقایسه با روش‌های جایگزین دیگر مانند پروتز متحرک یا ثابت شاید در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد اما در آینده نیازی به صرف هزینه‌های اضافی بابت ترمیم و اصلاح پروتز نخواهد بود.
معایب ایمپلنت یک روزه-دندانپزشکی آرامش
معایب ایمپلنت یک روزه-دندانپزشکی آرامش

معایب ایمپلنت یک روزه

روش ایمپلنت یک روزه یا فوری کمترین خطرات را برای فرد به همراه خواهد داشت. تنها نگرانی در این روش مدت زمان و نحوه استخوان سازی و ادغام موفقیت آمیز پایه ایمپلنت با استخوان فک است. این زمان بسته به شرایط جسمی و سن فرد ممکن است 2 الی 6 ماه زمان نیاز داشته باشد. پایه ایمپلنت یا فیکسچر باید به طور کامل با استخوان جوش بخورد و در جای خود محکم شود.

کوچکتری بیماری زمینه‌ای و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است روند ترمیم را دچار مشکل کند. افرادی که در دوره انتظار برای ترمیم استخوان به سر می‌برند باید صبور باشند و از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنند. درست است که با کاشت ایمپلنت یک روزه فرد در مدت کوتاهی صاحب دندان می‌شود، اما به این معنا نیست که از ابتدا می‌تواند هر غذایی را میل کند. باید کمی صبر داشت و نکات مراقبتی را رعایت کرد تا پیوند استخوان موفقیت آمیز باشد. در غیر اینصورت احتمال شکستن و خرد شدن استخوان در ناحیه عمل، حرکت کردن ایمپلنت و … وجود خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم برای اینکه عمل موفقی داشته باشید حتما به توصیه‌های متخصص ایمپلنت در دندانپزشکی آرامش دقت کنید. برای مشورت با پزشک می‌توانید با شماره تلفن‌های مرکز دندانپزشکی تماس حاصل نمائید و مراقبت‌های لازم را از پزشک بپرسید. https://arameshdental.com/

ایمپلنت یک روزه برای چه کسانی مناسب است؟

هر فرد برای اینکه به طور قطع بتواند تصمیم بگیرد که این روش برای وی مناسب است یا نه باید نزد متخصص ایمپلنت مراجعه کند و معاینات لازم را انجام دهد. متخصص ایمپلنت با بررسی شرایط جسمی وی و وضعیت استخوان و لثه وی را راهنمایی می‌کند و بهترین روش را به او پیشنهاد می‌دهد. به طور کلی برای اینکه کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت یک روزه باشید باید چند شرط مهم را داشته باشید:

  • یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید یا دندانی داشته باشید که دیگر قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود. در نتیجه با استفاده از این روش خیلی زود می‌توانید دندان‌هایی زیبا درست مانند دندان طبیعی خود داشته باشید.
  • تراکم استخوان در ناحیه مورد نظر باید کافی باشد. اگر تراکم استخوان کافی نباشد ممکن است نیاز به عمل پیوند استخوان یا لیفت سینوس باشد.
  • به بیماری دهان و دندان مبتلا نباشید و لثه شما سالم باشد. اگر بیماری لثه دارید باید ابتدا آن را درمان کنید و پس از بهبودی کامل برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر لثه سالم نباشد عمل کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز نخواهد بود و عوارض بسیاری برای فرد به همراه خواهد داشت.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از دندان‌ها به خوبی مراقبت کنید.
  • دندان قروچه شدید نداشته باشید. دندان قروچه موجب سائیده شدن دندان می‌شود و این روش برای افرادی که دندان قروچه شدید دارند مناسب نیست. زیرا در چند هفته اول ممکن است به ایمپلنت و استخوان خود صدمه وارد کنند. اگر دندان قروچه دارید بهتر است پیش از اقدام برای کاشت دندان با پزشک مشورت کنید.
  • بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشید.
  • از سلامت عمومی کافی برخوردار باشید. سیگار نکشید و نوشیدنی‌های حاوی الکل مصرف نکنید.
  • پوکی استخوان شدید نداشته باشید. افرادی که پوکی استخوان دارند نمی‌توانند ایمپلنت یک روزه انجام دهند زیرا استخوان فک توانایی حمایت از ایمپلنت را نخواهد داشت و ممکن است خرد شود.
مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه
مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه

مراحل کاشت ایمپلنت یک روزه

در روش کاشت ایمپلنت یک روزه ابتدا دندان‌هایی که خراب شده‌اند و باید کشیده شوند شناسایی می‌شوند و معاینات فیزیکی انجام شده و سپس متخصص از شما می‌خواهد تصویر عکس برداری از دندان‌ها و سی تی اسکن را برای بررسی دقیق‌تر تهیه کنید. سپس با بررسی وضعیت سایر دندان‌ها و استخوان فک ابتدا لثه را بی حس نموده و سپس دندان‌های آسیب دیده را از دهان خارج می‌کند. تا زمانی که لثه در حالت بی حسی قرار دارد بر روی لثه شکافی ایجاد می‌شود و سپس با استفاده از ابزار مخصوصی که شبیه به دریل است بر روی استخوان سوراخ ریزی ایجاد شده و در هر مرحله از مته بزرگتر استفاده می‌شود تا قطر سوراخ برابر با قطر پایه ایمپلنت شود.

جراح در همان جلسه پایه ایمپلنت را درون استخوان جایگذاری می‌کند و روکش موقتی بر روی آن قرار می‌دهد تا زمانی که روکش اصلی ایمپلنت آماده شود. در این مدت باید مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید و به توصیه‌های متخصص خوب عمل کنید تا ایمپلنت با موفقیت با استخوان فک شما جوش بخورد. پس از تکمیل دوره بهبودی و با نظر متخصص یک جلسه برای بررسی شرایط ایمپلنت و قرار دادن روکش اصلی باید به دندانپزشکی مراجعه نمائید.

در روش کاشت ایمپلنت یک روزه تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی بسیار کمتر از ایمپلنت عادی است و این مساله یکی از فواید ایمپلنت دندان به روش فوری یا یک روزه می‌باشد.

در صورت نیاز به پیوند استخوان می‌توان عمل کاشت ایمپلنت را همزمان با پیوند استخوان انجام داد؟

بزرگترین دغدغه افرادی که متقاضی کاشت ایمپلنت هستند مدت زمان طولانی دوره درمان است. بسیاری از افراد از اینکه باید ماه‌ها صبر کنند تا هر مرحله تکمیل شود ناراضی هستند و دوست دارند خیلی زودتر این مراحل تکمیل شود. یکی از مراحلی که ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای ترمیم و بهبودی داشته باشد مرحله پیوند استخوان است. اگر فردی به هر دلیل استخوان کافی در ناحیه ایمپلنت را نداشته باشد به ناچار باید عمل پیوند استخوان را انجام دهد.

دندانپزشک برای هر مرحله محدوده زمانی مشخصی را با توجه به شرایط بیمار تعیین می‌کند و تمامی کارها باید بر اساس همان برنامه ریزی پیش برود. اگر نیاز به پیوند استخوان باشد بسته به مقدار استخوان مورد نیاز، سن بیمار، شرایط سلامت عمومی بیمار و … ممکن است این بازه زمانی از یک ماه تا یک سال متغیر باشد. در برخی از افراد ممکن است نیاز به کمی صبر و حوصله باشد تا استخوان به اندازه کافی رشد کند و ارتفاع مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت تامین شود. اما در برخی از افراد تنها مقدار کمی استخوان اضافی نیاز است و عمل ترمیم ناحیه مورد نظر در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

این موضوع که می‌توان پایه ایمپلنت را همزمان با پیوند استخوان انجام داد بستگی به شرایط بیمار دارد. متخصص ایمپلنت در این مورد تصمیم می‌گیرد و تشخیص می‌دهد که بیمار شرایط کاشت ایمپلنت را همزمان با پیوند استخوان دارد یا خیر. استخوان پایه بیمار باید استحکام کافی برای نگهداشتن ایمپلنت را داشته باشد و اگر پیوند استخوان تنها برای حمایت از قسمت بالایی ایمپلنت مورد نیاز باشد می‌توان ایمپلنت را همزمان با پیوند استخوان انجام داد.

همزمان با جوش خوردن ایمپلنت با استخوان، استخوان پیوند خورده نیز به استخوان اصلی جوش می‌خورد. در نتیجه دوره درمان کوتاه‌تر خواهد شد. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و با بدن انسان سازگار می‌باشد، به همین دلیل با استخوان ادغام می‌شود و در جای خود ثابت باقی می‌ماند. تراکم استخوان فک بالا کمتر از تراکم استخوان فک پائین است و به همین دلیل شرایط استخوان فک فرد مراجعه کننده باید به دقت بررسی شود تا در آینده مشکلی برای ایمپلنت به وجود نیاید.

ایمپلنت دندان یک روزه چند ساعت طول می‌کشد؟

متخصص دندانپزشک پس از اینکه دندان را کشید در مدت زمان 30 دقیقه یا کمتر از آن ایمپلنت را در استخوان قرار می‌دهد و اگر نیاز به چندین ایمپلنت باشد ممکن است یک الی دو ساعت زمان نیاز باشد. بسته به تعداد پایه‌ای که مورد نیاز است مدت عمل کاشت ایمپلنت متغیر خواهد بود. اما یک فک کامل حدود 2 الی 3 ساعت زمان خواهد برد.

سخن پایانی،

با توجه به فواید ایمپلنت دندان که در بخش قبل توضیح دادیم، کاشت ایمپلنت چه به روش فوری و یک روزه و چه به روش عادی از سایر روشهای جایگزین بهتر و مطمئن‌تر خواهد بود و برای افرادی که دندان‌های زیادی را از دست داده است این روش بهترین گزینه است. این مساله که بخواهید ایمپلنت را به روش فوری بکارید یا عادی به شرایط سلامت دهان و دندان شما بستگی دارد. ایمپلنت دندان در یک جلسه مراجعه به دندانپزشکی نهایتا در یک ساعت انجام می‌شود و بسیاری از افراد در هر سنی می‌توانند از این روش بهره مند شوند. با استفاده از روش‌های نوین دندانپزشکی لبخندی زیبا را به شما هدیه خواهیم داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود