ترمیم دندان

یکی از شایع­ترین دلایل مراجعه افراد به دندانپزشکی آرامش، ترمیم دندان پوسیده می­باشد. هنگامی که در سطح دندان پوسیدگی بوجود آید، دندانپزشک بعد از معاینه اولیه از دندان عکسبرداری می­کند تا مشخص شود پوسیدگی تا چه اندازه پیشرفت داشته است. سپس درمان شروع می­شود. پر کردن دندان به منظور جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی در سطح دندان و نفوذ پوسیدگی به بافت نرم داخلی دندان یا در اصطلاح هسته دندان انجام می­شود.

پوسیدگی دندان چیست؟

در اصطلاح دندانپزشکی، منظور از پوسیدگی دندان از بین رفتن مینای دندان و ورود باکتری به لایه­های زیرین به نام عاج دندان می­باشد. مینای دندان یکی از سخت­ترین مواد موجود در دندان می­باشد و بسیار مقاوم است. اما به دلایل مختلفی ممکن است مینای دندان از بین برود. همانند دندان قروچه، عدم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، ضربه و شکستگی دندان و … همچنین مصرف بیش از اندازه قند و نشاسته، موجب می­شود باکتری­های موجود در بزاق دهان اسیدی تولید کنند که باعث از بین رفتن مینای دندان و شروع پوسیدگی دندان می­شود.

پوسیدگی دندان هیچ ارتباطی با سن ندارد. در هر سنی ممکن است پوسیدگی رخ دهد. از این رو توصیه می­شود همه افراد در سنین مختلف بهداشت دهان و دندان را بطور کامل رعایت کنند و بطور روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نمایند.

برای دریافت خدمات دندانپزشکی با حضور دنداپزشکان متخصص و حرفه­ای به وب سایت دندانپزشکی آرامش http://arameshdental.com/ مراجعه فرمائید و نوبت خود را رزرو نمائید.

مراحل پر کردن دندان

  • تشخیص پوسیدگی: ابتدا دندانپزشک به صورت ظاهری دندان­ها را معاینه می­کند، و تشخیص می­دهد که کدام دندان­ها نیاز به ترمیم دارند. سپس برای بررسی دقیق­تر و مشخص شدن میزان پوسیدگی از بیمار می­خواهد تا برای عکس برداری از دندان­ها به مراکز عکسبرداری برود و از تمامی دندان­ها عکس بگیرد. سپس عکس را برای معاینه دقیق­تر و شروع درمان نزد او ببرد.
  • تزریق داروی بی حسی: در شروع درمان دندانپزشک اطراف دندان آسیب دیده را بی حس می­کند تا بیمار در طول درمان دردی حس نکند. پس از حدود 5 الی 10 دقیقه دندان بطور کامل بی حس خواهد بود.
  • برداشتن پوسیدگی: پس از اینکه دندان و لثه بی حس شد، دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوص نقاط پوسیده دندان را تراش می­دهد و تمامی نقاط آسیب دندان را از پوسیدگی تمیز می­کند. تراش دادن دندان باید با مهارت بالایی انجام شود تا به قسمت­های سالم دندان آسیبی وارد نشود.
  • شستشو و بررسی مجدد: پس از اتمام کار تراش دادن و برداشتن پوسیدگی­ها، دندانپزشک دندان را شستشو می­دهد و مجدد تمامی قسمت­های دندان را بررسی می­کند تا پوسیدگی در هیچ قسمت دندان باقی نمانده باشد. سپس حفره ایجاد شده در دندان را تمیز می­کند تا هیچ باکتری و آلودگی درون حفره وجود نداشته باشد.
  • پر کردن دندان: در نهایت دندانپزشک دندان را با استفاده ماده مخصوص پر می­کند و قسمت تاج دندان را با ابزار مخصوص شکل می­دهد تا همانند دندان شود.

برای پر کردن دندان از مواد مختلفی استفاده می­شود که در ادامه به بررسی هر یک می­پردازیم.

  • آمالگام: این ماده از ارزان­ترین و رایج­ترین مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان می­باشد. آمالگام ماده­ای بسیار سخت و مقاوم است و کار با آن بسیار ساده است. تنها عیب این ماده رنگ تیره آن است که در دهان ظاهر ناخوشایندی ایجاد می­کند. آمالگام خاصیت چسبندگی ندارد و برای نگه داشتن آن درون حفره دندان نیاز است تا دندان بیشتر تراشیده شود تا آمالگام به خوبی درون حفره قرار بگیرد و محکم شود. یکی از معایب استفاده از آمالگام همین موضوع تراش بیش از اندازه لازم است، زیرا به دندان آسیب می­زند و ممکن است در آینده دندان ترک بخورد و آمالگام کنده شود و ترمیم مجدد یا روکش نیاز باشد.
  • رزین کامپوزیت: این ماده سفید رنگ و شبیه رنگ دندان است. این ماده ترکیبی شیمیایی است که برای پر کردن حفره دندان مورد استفاده قرار می­گیرد. میزان مقاومت این ماده از آمالگام کمتر است و بعد از 5 الی 10 سال نیاز به ترمیم مجدد خواهد داشت. کامپوزیت در برابر فشار و ضربه ممکن است ترک بخورد و نیاز به تعویض داشته باشد. برای استفاده از کامپوزیت حفره دندان باید کاملا خشک باشد تا کامپوزیت به خوبی به دندان بچسبد. وجود رطوبت مانع از چسبندگی کامپوزیت می­شود.

در ترمیم دندان با کامپوزیت نیازی نیست دندان بیش از اندازه تراش بخورد زیرا این ماده با ایجاد واکنش شیمیایی از طریق پرتو نوری آبی رنگ، بطور کامل به دندان می­چسبد. کامپوزیت به سفید رنگ است و با گذشت زمان ممکن است به دلیل رنگ مواد غذایی تغییر رنگ دهد. اما مهمترین مزیت استفاده از کامپوزیت این است که ظاهر دندان را شبیه به دندان طبیعی می­کند. قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت نسبت به آمالگام بیشتر است.

  • مواد سرامیکی: این مواد نسبت به کامپوزیت استحکام بیشتری دارند و نسبت به تغییر رنگ مقاوم­تر هستند. ماندگاری مواد سرامیکی بیش از 10 سال است. اما قیمت پر کردن دندان با مواد سرامیکی بیشتر از مواد کامپوزیتی و آمالگام است.
  • گلاس اینومور: از این ماده معمولا برای پر کردن دندان­های شیری کودکان و یا برای پر کردن خط زیر لثه استفاده می­شود. این ماده از خود فلوئورید آزاد می­کند که از دندان ترمیم شده در برابر پوسیدگی محافظت می­کند. این ماده نسبت به کامپوزیت از استحکام کمتری برخوردار است و برای افراد بزرگسال مورد استفاده قرار نمی­گیرد.

پس از اینکه دندان با هر یک مواد ذکر شده پر شدند، ممکن است تا مدتی در برابر سرما و گرما حساس شود. تا مدتی پس از ترمیم دندان نبایست غذای خیلی داغ یا خیلی سرد خورده شود زیرا باعث تحریک دندان می­شود و همچنین استحکام و ماندگاری ماده پرکننده را کاهش خواهد داد. این حساسیت ممکن است یک هفته الی دو هفته ادامه داشته باشد اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. درصورتیکه بیش از دو هفته ادامه پیدا کند می­توانید به دندانپزشک مراجعه کنید و مشکل خود را به او اطلاع دهید.

گاهی وجود یک برآمدگی کوتاه از ماده پرکننده موجب ایجاد درد می­شود که در این حالت دندانپزشک با کمی تراش دادن مواد پر کننده مشکل شما را حل خواهد کرد.

گاهی ممکن است فاصله­ای بین مواد پر کننده و دندان وجود داشته باشد که باعث می­شود باکتری به دندان نفوذ کند و مجدد دندان دچار پوسیدگی شود. در این حالت مواد پر کننده باید به طور کامل تخلیه شود و دندان از هر گونه آلودگی پاک شود و مجدد با مواد پر شود.

 

برای آشنایی با عصب کشی دندان لطفا اینجـــــا کلیک کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود