عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن مرکز نرم دندان یعنی پالپ می­باشد. پالپ متشکل از اعصاب دندان، بافت همبند و عروق خونی است که به رشد دندان کمک می­کند. عصب کشی توسط دندانپزشک و با بی حسی دندان انجام می­گیرد.

دندان از سه لایه اصلی تشکیل شده است.

  1. لایه بیرونی دندان به نام مینای دندان شناخته می­شود و تمام سطح دندان را پوشانده است و از وارد شدن هر گونه آسیبی به دندان جلوگیری می­کند. مینا ماده­ای بسیار سخت و محکم است.
  2. عاج دندان لایه زیرین مینای دندان است که رنگ آن مایل به زرد است. در قسمت­هایی از دندان که مینای دندان از رفته باشد، عاج قابل مشاهده است. در افرادی که دندان قروچه دارند و دندان­ها را روی یکدیگر با فشار زیاد می­سایند، به مرور زمان مینای دندان از بین می­رود و به عاج دندان می­رسد. جنس عاج دندان از مینای دندان از استحکام کمتری برخوردار است.
  3. قسمت هسته دندان و نرم ترین قسمت دندان پالپ نام دارد. این قسمت شامل عصب دندان، رگ­های خونی و بافت همبند می­باشد که به رشد دندان کمک می­کند. پالپ دندان را می­تواند تنها قسمت دارای حیات دندان دانست. زمانی که پالپ دندان دچار عفونت شود، باید کاملا تخلیه شود و به اصطلاح عصب کشی شود.
گسترش-عفونت-پالپ-دندان
گسترش-عفونت-پالپ-دندان

چه زمانی دندان به عصب کشی نیاز دارد؟

زمانی که بخش داخلی دندان یا پالپ دندان دچار آسیب دیدگی، پوسیدگی به همراه عفونت و التهاب باشد عصب کشی لازم است. در هنگام عصب کشی ممکن است تاج دندان بدون آسیبی دست نخورده باقی بماند و تنها قسمت آسیب دیده داخلی دندان تخلیه شود و ترمیم شود. عصب کشی و برداشتن قسمت آسیب دیده دندان و عصب بهترین راه برای حفظ دندان آسیب دیده است. با مراجعه به موقع به دندانپزشکی آرامش می­توانید دندان طبیعی خود را حفظ کنید.

علل شایع آسیب دیدگی پالپ عبارتند از:

  • پوسیدگی عمیق دندان به علت وجود یک حفره درمان نشده
  • چندین بار ترمیم دندان و آسیب پذیری پالپ دندان
  • ترک یا شکستگی در دندان

هر گاه فرد دچار درد دندان شود یا لثه آبسه کند، یعنی قسمت پالپ دندان دچار عفونت شده است و باید هرچه زودتر تخلیه شود.

از جمله علائم شایع عفونت پالپ دندان احساس درد هنگام سرد و گرم شدن دندان می­باشد. وقتی دندان نسبت به غذای سرد و گرم بسیار حساس شده باشد یعنی پالپ دندان دچار آسیب دیدگی شده است. همچنین زمانی که هنگام جویدن غذا دچار دندان درد شوید، نشان دهنده این است که در قسمت هسته دندان یا همان پالپ مشکلی بوجود آمده است که باید هرچه سریع­تر به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر عصب کشی دندان به موقع انجام نشود و نادیده گرفته شود، عفونت و پوسیدگی به عاج دندان می­رسد و دندان دیگر قابل ترمیم نخواهد بود و باید کشیده شود.

همچنین با گسترش عفونت پالپ دندان بطور کامل از بین می­رود و عصب دندان دیگر هیچ پیام دردی ارسال نمی­کند و فرد اینطور تصور می­کند که دیگر دندان مشکلی ندارد و نیازی به درمان نیست. اما اینطور نیست، عفونت همچنان داخل دندان وجود دارد. در اینگونه مواقع بروز علائمی مانند ورم لثه در اطراف دندان آسیب دیده، ترشحات چرکی و بوی نامطبوع، تیره شدن رنگ دندان و ورم صورت نشان می­دهد که عفونت درون دندان در حال گسترش است.

درد دندان را نادیده نگیرید، اگر دندان دچار شکستگی شد یا مواد پر کننده دندان افتاد و داخل دندان خالی شد، دندان را به حال خود نگذارید. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان را به موقع درمان کنید تا عفونت دندان باعث آسیب دیدگی دندان­های مجاور، لثه و استخوان فک نشود. اگر عفونت گسترش پیدا کند عصب کشی دندان قابل انجام نخواهد بود.

عصب کشی چگونه انجام می­شود؟

ابتدا از دندان عکسبرداری می­شود تا میزان پوسیدگی مشخص شود. اگر عفونت و آسیب دندان پیشرفت زیادی داشته باشد دندانپزشک دندان را عصب کشی نخواهد داد و دندان باید کشیده شود. اما اگر عاج دندان سالم باشد و آسیب کمی دیده باشد، دندانپزشک اطراف دندان را بی­حس می­کند. سپس دندان را تراش می­دهد تا به پالپ دندان برسد. با استفاده از ابزار مخصوص بافت آسیب دیده تخلیه می­شود و تمام دیواره پالپ و ریشه ها بطور کامل تراشیده می­شوند و با استفاده از ابزار ظریف­تری ریشه تا انتها تمیز می­شود. پس از آنکه تمام بافت آسیب دیده دندان تراشیده و تمیز شد، نوبت به پر کردن دندان می­رسد. با استفاده از مواد مخصوص داخل پالپ دندان بطور کامل پر می­شود، بعد روی دندان با مواد سخت­تری پوشیده می­شود و اگر نیاز باشد دندان روکش می­شود.

اگر آسیب دندان زیاد عمیق باشد و عاج دندان نازک شده باشد بهتر است دندان روکش شود تا عاج دندان بر اثر فشار و جویدن غذا دچار شکستگی نشود.

قیمت عصب کشی دندان با توجه به کاری که دندانپزشک روی دندان شما انجام می­دهد متغیر خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت عصب کشی دندان و رزرو نوبت به وب سایت دندانپزشکی آرامش http://arameshdental.com/  مراجعه فرمائید.

قیمت-عصب-کشی-دندان
قیمت-عصب-کشی-دندان

آیا ممکن است دندان عصب کشی شده مجدد نیاز به درمان داشته باشد؟

بنا به دلایلی ممکن است دندان با عصب کشی کاملا بهبود پیدا نکند و نیازمند درمان مجدد باشد. در هنگام عصب کشی دندان ممکن است به دلیل تنگی مجرای ریشه دندان یا وجود انحنا در ریشه بخشی از عصب دندان باقی بماند و بطور کامل تخلیه نشود.

در برخی موارد ممکن است دندان ریشه فرعی داشته باشد. ریشه فرعی انشعاب بسیار کوچکی است که از ریشه اصلی دندان جدا شده است و امکان دارد در عکس دندان دیده نشود و دندانپزشک متوجه این انشعاب نشود. تمیز کردن و پر کردن این انشعاب ریز کار بسیار دشواری خواهد بود. در اینصورت دندان هنوز دارای بخش زنده­ای است که در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

 همچنین اگر دندان به موقع روکش نشود ممکن است عاج دندان آسیب ببیند و باکتری و عفونت به داخل دندان وارد شود و دندان نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد.

اگر عاج دندان یا روکش دندان دچار شکستگی شده باشد، بایستی برای ترمیم مجدد دندان و روکش مجدد به دندانپزشکی آرامش مراجعه نمائید.

دندان عصب کشی شده در حالت معمولی هیچ گونه مشکلی برای فرد ایجاد نمی­کند و درد دندان به طور کمال فروکش می­کند. اما اگر کوچکترین دردی در دندان عصب کشی شده حس کردید یا احساس کردید که دندان لق شده است حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با روش های کشیدن دندان لطفا اینجــــــا کلیک کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود