ایمپلنت یک روش دائمی و مطمئن است و با مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت دندان می‌توان ماندگاری و طول عمر ایمپلنت را تا پایان عمر افزایش داد. این مراقبت‌ها به منظور تسریع در روند بهبودی و ترمیم ناحیه جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایمپلنت یک استوانه پیچی شکل است که در داخل استخوان فک و در جای ریشه دندان از دست رفته قرار می‌گیرد. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و با استخوان انسان جوش خورده و در جای خود محکم و ثابت قرار می‌گیرد. سپس روکشی از جنس سرامیک بر روی آن نصب می‌شود تا شکل ظاهری آن شبیه به دندان طبیعی باشد.

مواد استفاده شده در ایمپلنت بهترین کیفیت را دارند و بسیار مقاوم و محکم هستند. اما اگر فرد نکات مراقبتی را به خوبی رعایت نکند، پس از مدتی ایمپلنت دچار مشکل شده و بیماری‌ها و مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کند. در نتیجه دوام و عمر ایمپلنت کاهش می‌یابد. برای این که عمر ایمپلنت بیشتر باشد و هیچ مشکلی برای بافت نرم و بافت سخت اطراف ایمپلنت ایجاد نشود، رعایت چند نکته موثر و مهم توصیه می‌شود. https://arameshdental.com/

ایمپلنت یک روش دائمی و مطمئن است و با مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت دندان می‌توان ماندگاری و طول عمر ایمپلنت را تا پایان عمر افزایش داد.

نحوه نگهداری ایمپلنت در روزهای اول پس از عمل

بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان است. وقتی که دندان تازه کشیده شده است، بافت استخوان و لثه تازه است و به همین دلیل مدت زمان ترمیم ناحیه جراحی بسیار کوتاه‌تر از زمانی خواهد بود که مدت زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد. به همین دلیل متخصصان ایمپلنت توصیه می‌کنند میان کشیدن دندان تا کاشت ایمپلنت زیاد فاصله نیاندازید.

در روزهای اولی که عمل کاشت ایمپلنت انجام داده‌اید بهتر است چند نکته مهم را رعایت کنید:

  • در روز اول بهتر است هیچ فعالیتی انجام ندهید، روی تخت به صورت صاف دراز بکشید و سر خود را کمی بالاتر بگذارید. بهتر است استراحت کنید و در زمان برخاستن و نشستن به آرامی حرکت کنید تا دچار سرگیجه نشوید.
  • از انجام فعالیت‌های بدنی سخت و ورزش کردن در روزهای اولیه پرهیز کنید. هر کاری که موجب می‌شود خسته شوید یا فشاری به بدن شما وارد شود را در این روزها کنار بگذارید. تا 48 ساعت از دویدن و ورزش کردن اجتناب کنید. تا می‌توانید استراحت کنید تا زودتر بتوانید کارهای روزمره خود را انجام دهید.
  • در روز اول بر روی صورت خود کمپرس سرد قرار دهید. کمپرس سرد یا یخ را در داخل یک دستمال بپیچید و 10 دقیقه بر روی صورتتان بگذارید. سپس 10 دقیقه آن را بردارید و استراحت کنید، سپس مجدد این کار را تکرار کنید. این کار را دو روز انجام دهید تا تورم و درد ناحیه جراحی را تسکین دهید. بعد از سه روز می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید تا درد ناحیه جراحی را کاهش دهید.
  • معمولا متخصص ایمپلنت در دندانپزشکی آرامش برای بیماران خود دارو تجویز می‌کند تا عوارض جراحی و درد ناشی از آن را کنترل کند. معمولا پس از عمل درد خفیفی در ناحیه جراحی احساس می‌شود و می‌توان با استفاده از مسکن‌های معمولی درد لثه را کاهش داد. داروهای دیگری مانند آنتی بیوتیک یا مترونیدازول را نیز در زمان مشخص شده توسط دندانپزشک مصرف کنید. تا دو الی سه روز باید داروها را به موقع میل کنید و دستورهای دندانپزشک را به درستی رعایت نمائید.
  • توصیه می‌شود تا 24 ساعت پس از جراحی از خوردن غذاهای داغ پرهیز کنید. در دو روز اول باید مراقب تغذیه خود باشید و از تحریک کردن دندان‌ها و ناحیه جراحی پرهیز کنید. بهتر است در این چند روز از خوردن مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند پرهیز کنید و به دندان‌های خود فشاری وارد نکنید.
  • از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های حاوی الکل پرهیز کنید. دخانیات موجب می‌شوند تا ناحیه جراحی دیرتر بهبود یابد و هر قدر زمان ترمیم لثه و استخوان بیشتر طول بکشد، احتمال بروز عفونت در ناحیه جراحی بیشتر خواهد شد. توصیه می‌شود تا چند ماه و تا زمانی که ایمپلنت با استخوان جوش نخورده است مصرف سیگار و هر گونه دخانیات را کنار بگذارید.
  • دهان خود را چند بار در روز با استفاده از دهان شویه شستشو دهید. مواد موجود در دهان شویه باکتری‌های موجود در میان دندان‌ها را از بین می‌برد و از بروز عفونت و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. به جای دهان شویه می‌توانید از محلول آب و نمک نیز استفاده کنید. یک قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب مخلوط کنید و سپس دهان خود را با آن در چند مرتبه شستشو دهید. تا چند روز اول ممکن است به دلیل وجود خونابه در دهان، بوی بدی از دهان به مشام برسد، اگر دهان را به طور مرتب شستشو دهید این بوی بد رفع خواهد شد.
  • برای تمیز کردن سایر دندان‌ها از مسواک استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که تا چند روز نباید مسواک را بر روی لثه بکشید. برای تمیز کردن قسمت جراحی شده تنها استفاده از دهان شویه کافی است. نباید کاری کنید که لثه تحریک شود و خونریزی کند. در این صورت لثه دیرتر ترمیم می‌شود و احتمال عفونت بالا می‌رود.
  • در صورت مشاهده هر گونه تغییر در شکل ظاهری لثه و خونریزی مداوم و لق شدن ایمپلنت باید به دندانپزشکی آرامش مراجعه کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد و زودتر درمان شود، مشکلات جدی برای فرد ایجاد نخواهد شد.
ایمپلنت یک روش دائمی و مطمئن است و با مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت دندان می‌توان ماندگاری و طول عمر ایمپلنت را تا پایان عمر افزایش داد.

نحوه نگهداری ایمپلنت در هفته اول

برای این که عمل کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام شود، باید مراقب بود تا ناحیه جراحی عفونت نکند و فشاری بر روی آن وارد نشود تا ایمپلنت از جای خود حرکت نکرده و شل نشود. از نظر دندانپزشکان بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان می‌باشد. اگر زمان زیادی از کشیده شدن دندان نگذشته باشد و نکات مراقبتی نیز به درستی رعایت شوند، احتمال موفقیت عمل کاشت ایمپلنت به 100 درصد خواهد رسید.

در هفته اول باید مراقب بخیه‌ها و زخم لثه باشید. استفاده از دهان شویه موجب ضد عفونی شدن دهان می‌شود و هر قدر ناحیه جراحی از میکروب و باکتری دور باشد، زخم زودتر بهبود خواهد یافت. در یک هفته اول سعی کنید غذاهای نرم و آبکی میل کنید و از خوردن غذاهای جویدنی پرهیز کنید. برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید و اگر متخصص برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده بود، حتما آن را در ساعت منظم مصرف کنید.

مصرف دخانیات را کنار بگذارید و دهان خود را به طور مرتب با استفاده از محلول آب و نمک و یا دهان شویه تمیز کنید. بهتر است در هفته اول فعالیت‌های سنگین نداشته باشید. کارهای سنگین را به هفته بعد موکول کنید و اگر ورزش سنگین انجام می‌دهید در این مدت تمرین‌های سبک را انتخاب کنید تا فشاری بر دندان‌ها و لثه وارد نشود.

مراقبت‌های بلند مدت از ایمپلنت

نحوه نگهداری ایمپلنت به صورت بلند مدت موجب می‌شود تا ایمپلنت شما بدون مشکل تا مدت زمان طولانی سالم باقی مانده و مشکلی برایتان ایجاد نکند. با مراقبت از ایمپلنت می‌توان عمر ایمپلنت را بالا برده و از هزینه‌های اضافی دیگر برای ترمیم یا تعویض ایمپلنت پیشگیری کرد.

مراقبت از ایمپلنت باید درست مانند مراقبت از دندان‌های طبیعی به طور جدی پیگیری شود. اگر باکتری یا تکه‌های غذا در اطراف ایمپلنت تجمع کنند، لثه متورم شده و بیماری‌هایی از قبیل عفونت یا بیماری پری ایمپلنت بروز خواهد کرد. برای مراقبت از دندان و لثه‌ها، باید دندان‌ها را به طور مرتب تمیز کرد و لثه و روی دندان‌ها را از پلاک دندانی پاک نمود. اگر دندان‌ها را به خوبی تمیز نکنید باکتری‌ها در میان دندان‌ها جمع می‌شوند و لثه ملتهب می‌شود. برای مراقبت طولانی مدت از ایمپلنت رعایت نکات زیر توصیه می‌شود:

  • استفاده از نخ دندان مناسب

بهترین روش برای تمیز کردن فضای خالی میان ایمپلنت‌ها، استفاده از نخ دندان است. نخ دندان‌های موجود در بازار انواع مختلفی دارند و هر یک برای مصرف خاصی تولید می‌شوند. برای ایمپلنت نیز نخ دندان مخصوص وجود دارد و دندانپزشک به بیمار خود توصیه می‌کند تا از نخ دندان مخصوص برای تمیز کردن ایمپلنت‌ها استفاده کند. اگر ضخامت نخ دندان بیشتر از حد مناسب باشد ممکن است به مرور زمان روکش ایمپلنت را شل کند. برای هر نوع از ایمپلنت باید از نخ دندان مخصوص استفاده کرد و میان دندان‌ها را تمیز نمود.

  • استفاده از مسواک مناسب

به طور کلی مدل مسواک در میزان تمیز کردن دندان‌ها تاثیری ندارد. نحوه صحیح مسواک زدن از نوع مسواک مهم‌تر است. اما توصیه می‌شود برای تمیز کردن ایمپلنت‌ها از مسواک زبر استفاده نشود تا خراشی بر روی روکش ایمپلنت ایجاد نکند. همچنین استفاده از مسواک برقی موجب می‌شود تا روکش دندان زودتر شل شود. برای مسواک زدن نیازی به خمیر دندان مخصوص نیست و با استفاده از خمیر دندان‌های معمولی می‌توان ایمپلنت‌ها را تمیز کرد. گاهی ممکن است دندانپزشک برای تمیز کردن محل اتصال ایمپلنت به لثه استفاده از مسواک میان دندانی را تجویز کند. نحوه استفاده از این نوع مسواک را باید از دندانپزشک خود بپرسید تا به لثه و ایمپلنت آسیبی وارد نکنید.

  • تغذیه صحیح

همانطور که توصیه می‌شود با دندان‌های طبیعی خود مواد غذایی سفت نجوید و از دندان‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید، در مورد ایمپلنت نیز همین موارد را باید رعایت کنید. افرادی که ایمپلنت دارند بهتر است از خوردن و جویدن مواد غذایی سفت و سبزیجات خیلی ترد مانند هویج اجتناب کنند. همچنین خوردن مواد غذایی چسبناک مانند لواشک یا شکلات موجب می‌شود تا روکش دندان خیلی زودتر از حالت طبیعی شل شود.

پس از کاشت ایمپلنت دندان چه کارهایی را نباید انجام داد؟

در این بخش می‌خواهیم برخی از کارهای ممنوعه پس از کاشت ایمپلنت را برشماریم. توصیه می‌شود پس از انجام عمل کاشت ایمپلنت از انجام این کارها اجتناب کنید:

  • پس از اتمام جراحی نباید بلافاصله دهان خود را بشوئید. بهتر است چند ساعت صبر کنید. دندانپزشک به شما خواهد گفت که پس از چند ساعت دهان خود را شستشو دهید و این کار را چگونه انجام دهید.
  • هرگز به زخم خود دست نزنید و یا با زبان با بخیه‌ها و لثه خود بازی نکنید. در صورتی که لثه خونریزی داشته باشد ناحیه جراحی دیرتر ترمیم می‌شود و ممکن است لثه دچار عفونت شود.
  • تا یک هفته اول از نی استفاده نکنید و هرگز آب دهان یا دهان شویه را با فشار به بیرون پرتاب نکنید. این کار به لثه فشار وارد می‌کند و ممکن است لثه دوباره خونریزی کند.
  • مصرف سیگار را ترک کنید. مصرف دخانیات موجب می‌شود تا زخم دیرتر ترمیم شود و ایمپلنت به خوبی با استخوان جوش نخورد. بنابراین عمل کاشت ایمپلنت با شکست مواجه شده و بدن ایمپلنت را پس بزند.
  • تا چند روز از خوردن مواد غذایی خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید. مواد غذایی گرم و سرد را پشت سر هم میل نکنید.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روشی مطمئن و بدون عارضه است که از استخوان فک و تغییر ساختار فک و چانه جلوگیری می‌کند. ایمپلنت دندان دارای یک پایه است که در داخل استخوان قرار می‌گیرد و نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند. در نتیجه از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌کند. بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان است زیرا زمانی ایمپلنت در استخوان قرار داده می‌شود که هنوز بافت استخوان تغییری نکرده است و تراکم کافی دارد.

از مهمترین مزایای کاشت ایمپلنت در دندانپزشکی آرامش عبارت است از:

  • ایمپلنت دندان موجب حفظ زیبایی ظاهری صورت می‌شود و از تحلیل رفتن استخوان فک و چانه جلوگیری می‌کند. هنگامی که فرد چندین دندان خود را از دست داده باشد، استخوان فک تغییر شکل می‌دهد و در نتیجه شکل چانه و لب‌ها تغییر می‌کند. در نتیجه چهره فرد پیرتر به نظر می‌رسد.
  • ایمپلنت یک روش مطمئن و بی خطر است و برای بیمار هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد. اگر اصول مراقبتی به درستی رعایت شود، عمر ایمپلنت بیشتر خواهد بود و تا پایان عمر در دهان باقی خواهد ماند. امروزه ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.
  • ایمپلنت دندان به دلیل این که در داخل استخوان قرار می‌گیرد، عملکردی شبیه به دندان طبیعی دارد و در برابر فشار و تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارد. روکش ایمپلنت با استفاده از مواد سفید رنگی ساخته می‌شود که بسیار شبیه به دندان طبیعی است و در ظاهر هیچ تفاوتی با آن ندارد.
  • ایمپلنت دندان موجب بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود. فردی که چندین دندان از دست رفته دارد معمولا در زمان صحبت کردن و خندیدن احساس ناخوشایندی دارد. اما با استفاده از ایمپلنت همه می‌توانند لبخندی زیبا داشته باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود