جراحی لثه یا cl

جراحی لثه یا cl نوعی جراحی است که پیش از روکش کردن دندان انجام می‌شود. این جراحی زمانی انجام می‌شود که تاج دندان به دلیل پوسیدگی یا شکستگی از بین رفته باشد و دیواره کافی برای قرار دادن روکش وجود نداشته باشد، در این حالت دندانپزشک برای ایجاد دیواره مناسب برای قرار دادن روکش این جراحی را بر روی لثه انجام می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم درباره این که جراحی لثه چگونه انجام می‌شود و چه زمان به آن نیاز داریم صحبت کنیم. برای دریافت مشاوره با شماره تماس دندانپزشکی آرامش تماس حاصل فرمائید. https://arameshdental.com/

جراحی لثه یا cl چگونه انجام می‌شود؟

شاید با شنیدن واژه جراحی فکر کنید که یک عمل دردناک و سخت در پیش است. اما جای نگرانی نیست. جراحی لثه یا cl یک عمل بسیار ساده است که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و تنها با استفاده از بی حسی موضعی در ناحیه لثه انجام می‌شود. این جراحی برای بیمار هیچ دردی به همراه ندارد.

هنگامی که بخشی از تاج دندان پوسیده شده باشد و قسمتی از دندان در زیر لثه مانده باشد، برای این که بتوان دندان را پر کردن یا روکشی بر روی آن قرار داد باید قسمت باقی مانده در زیر لثه بیرون آورده شود تا بتوان بر روی دندان کار کرد. در این روش جراحی بخشی اضافی لثه که دیواره دندان را در بر گرفته است برداشته می‌شود و لثه کمی پائین‌تر می‌شود تا دندان در دسترس باشد.

چه زمان به جراحی لثه نیاز داریم؟

جراحی لثه در شرایط خاصی انجام می‌شود. از جمله مواردی که نیاز است برای ادامه درمان یا زیبایی ظاهری دندان‌ها جراحی لثه یا cl انجام شود عبارت است از:

  • هر گاه برای ادامه یک درمان نیاز باشد که لثه ترمیم شود:

زمانی که دندانی پوسیدگی زیادی داشته باشد و دندانپزشک برای برداشتن پوسیدگی بخش زیادی از تاج دندان را بردارد، دیواره دندان برای پر کردن و ترمیم کافی نخواهد بود. در این شرایط باید بخش باقی مانده تاج دندان از زیر لثه خارج شود تا بتوان دندان را پر کرد. در شرایطی که تاج دندان دچار شکستگی شده باشد نیز باید جراحی لثه انجام شود تا تاج دندان برای ترمیم کافی باشد.

  • هر زمان که دندان نیاز به روکش داشته باشد:

اگر دندانپزشک بخواهد پس از عصب کشی دندان را روکش کند باید مقداری از دیواره دندان باقی مانده باشد تا بتوان روکش را بر روی آن قرار داد. اگر مقدار تاج باقی مانده کافی نباشد، دندانپزشک با انجام جراحی بخشی از لثه را برمی‌دارد تا دندان بالاتر بیاید. سپس روکش را بر روی آن قرار می‌دهد.

  • اگر لثه مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری خاصی داشته باشند:

گاهی لثه‌ها به صورت مادرزادی خیلی بالا باشد و بخش زیادی از دندان توسط لثه پوشیده شده باشد، برای زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها باید بخش اضافی لثه برداشته شود. برای این کار نیاز به انجام جراحی لثه داریم. در حقیقت هر قدر طول دندان‌ها بیشتر باشد، ظاهر دندان‌ها نیز زیباتر خواهد بود. به همین دلیل دندانپزشک  در دندانپزشکی آرامش تنها بخشی از لثه را با استفاده از جراحی برمی‌دارد تا طول دندان‌ها کمی بیشتر به نظر بیاید.

مراقبت‌های لازم پس از انجام جراحی لثه

پس از این که جراحی لثه انجام شد باید از ناحیه جراحی مراقبت شود. اصولی که باید رعایت شود به شرح زیر است:

  • پس از جراحی در روز اول از خوردن و نوشیدن غذاهای گرم پرهیز شود. غذاهای گرم و نوشیدنی داغ لثه را تحریک می‌کند و ممکن است خونریزی متوقف نشود.
  • از خوردن غذاهای تند و اسیدی مانند سس و ترشی و … اجتناب شود. خوراکی‌های سفت و چسبنده نیز ممنوع است.
  • در صورتی که بر روی ناحیه جراحی پانسمان وجود داشته باشد بایستی در زمان غذا خوردن و مسواک زدن مراقب ناحیه پانسمان شده باشید. بهتر است سایر نواحی را به خوبی تمیز کنید و مراقب باشید که تکه‌های غذا در اطراف پانسمان باقی نمانده باشد.
  • برای شستشوی دهان از دهان شویه استفاده کنید. با استفاده از یک گوش پاک کن ناحیه پانسمان شده را با استفاده از محلول دهان شویه ضد عفونی کنید. بهتر است چند بار در روز و قبل از خواب حتما این کار را انجام دهید و دهان خود را تمیز نگه دارید.
  • تا زمانی که ناحیه جراحی ترمیم نشده است از مصرف دخانیات پرهیز کنید. استفاده از دخانیات موجب می‌شود تا روند ترمیم کند شود و لثه خونریزی کند.
  • تا چند روز پس از جراحی بهتر است در زمان خواب سر خود را کمی بالاتر قرار دهید و به سمتی بخوابید که جراحی نشده است.
  • در روز اول بر روی ناحیه جراحی کمپرس سرد قرار دهید و پس از روز دوم از کمپرس گرم استفاده کنید تا تورم و درد ناحیه جراحی کمتر شود.

شایع‌ترین علائم موجود پس از جراحی لثه

هر عمل جراحی عوارض مخصوص به خود را دارد. از جمله علائم شایع پس از جراحی لثه یا cl عبارت است از:

  • احتمال دارد تا چند روز در ناحیه جراحی کمی خونریزی مشاهده کنید. این خونریزی در حد خونآبه است و تا زمانی که شدت آن زیاد نشده باشد جای نگرانی وجود ندارد. برای کنترل خونریزی می‌توانید گاز استریل را کمی روی ناحیه جراحی نگه دارید و دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.
  • از دیگر علائم شایع پس از جراحی، ایجاد تورم در لثه است. اگر میزان لثه برداشته شده زیاد باشد، تورم کمی بیشتر خواهد بود و زمان می‌برد تا بهبود یابد. برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس سرد در روز اول و کمپرس گرم در روزهای بعد استفاده کنید.
  • در صورتی که درد زیادی در ناحیه جراحی احساس می‌کنید می‌توانید از مسکن استفاده کنید. معمولا در دندانپزشکی آرامش برای شما دارو تجویز می‌شود تا در زمان درد از داروها استفاده کنید.
  • گاهی ممکن است به دلیل جراحی سایر دندان‌ها نیز کمی حساس شوند، این حالت طبیعی است. علاوه بر آن اگر دندانی که لثه از روی آن برداشته باشد حساس شود نیز جای نگرانی نیست. تا چند روز آینده این احساس از بین خواهد رفت.

معمولا 4 الی 6 هفته زمان نیاز است تا لثه به طور کامل ترمیم شود. پس از آن می‌توانید دندان‌ها را کامپوزیت کنید و یا روکش را روی آن قرار دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود