جراحی دندان

هر گونه عمل جراحی که بر روی دندان انجام شود، جراحی دندان گفته می‌شود و مشکلات دندانی بسیاری با استفاده از این روش درمانی بهبود می‌یابد. جراحی دندان انواع مختلفی دارد که با استفاده از روش‌های جدید و مدرن انجام می‌شود و باعث می‌شود بیمار درد کمتری را احساس کند. جراحی دندان چندین نوع مختلف دارد که به منظور درمان مشکلات دندانی یا زیبایی انجام می‌شود.

پیش از انجام جراحی دندان می‌توانید با مشاوران دندانپزشکی آرامش مشورت کنید و درباره شیوه جراحی و قیمت آن سوال کنید. https://arameshdental.com/

جراحی دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی دندان نوعی عمل تخصصی است که بر روی دندان یا کانال‌های ریشه دندان انجام می‌شود. وقتی صحبت از جراحی پیش می‌آید تصور می‌شود که کاری سخت و دردناک در پیش است. اما جراحی دندان نوعی عمل ساده و کوتاه است و پیش از انجام عمل بی حسی موضعی انجام می‌شود و در طول جراحی هیچ درد و ناراحتی احساس نخواهد شد.

جراحی دندان یک روش رایج در دندانپزشکی است که برای درمان مشکلات دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل از عمل‌های سرپایی محسوب می‌شود و در یک جلسه انجام می‌شود. پیش از انجام جراحی دندان ابتدا دندانپزشک شرایط دندان شما را بررسی می‌کند.

معاینات و عکس برداری‌های لازم در دندانپزشکی آزمایش انجام می‌شود و پس از اطمینان از اینکه دندان نیاز به جراحی دارد، عمل جراحی بر روی دندان انجام می‌شود. یکی از رایج‌ترین مواردی که نیاز به جراحی دارد مربوط به کشیدن دندان عقل است. معمولا دندان عقل به دلیل اینکه در دسترس نیست و یا خیلی زود پوسیده و خراب می‌شود. به همین دلیل اگر پوسیدگی بیش از حد باشد باید با استفاده از جراحی ریشه دندان را از داخل استخوان خارج کرد.

انواع جراحی دندان

جراحی دندان در دندانپزشکی آرامش به چند نوع مختلف انجام می‌شود. هر یک از روش‌های جراحی به دلیل خاصی بر روی دندان یا ریشه انجام می‌شود که در ادامه درباره هر یک به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

• جراحی ریشه

این نوع  از جراحی بر روی رفع مشکلات ریشه دندان از جمله گرفتگی کانال و یا درمان عصب دندان انجام می‌شود. از جمله جراحی‌های ریشه می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

• عصب کشی دندان

عصب کشی یکی از رایج‌ترین انواع جراحی دندان محسوب می‌شود و شاید هر فرد یک بار در زندگی خود این جراحی را انجام داده باشد. وقتی پوسیدگی دندان به حدی باشد که به عصب دندان رسیده باشد دندانپزشک به ناچار باید عصب دندان را از داخل کانال دندان خارج کند. بدین ترتیب دندان دیگر دردی را احساس نخواهد کرد و در داخل کانال ریشه دیگر عصبی وجود ندارد که درد دندان را به مغز منتقل کند.

در این عمل قسمت‌های پوسیده دندان برداشته می‌شوند و پس از غصب کشی با مواد مخصوص پر می‌شوند. در صورتی که پوسیدگی زیاد باشد باید روی دندان روکشی قرار داده شود تا از دندان محافظت کند.

• جراحی پالپوتومی

در این نوع جراحی حفره داخل دندان که پالپ نامیده می‌شود از هر گونه عفونت و پوسیدگی تمیز می‌شود. در این روش تنها بخش پالپ برداشته می‌شود و به عصب آسیبی وارد نمی‌شود، در نتیجه نیازی به عصب کشی نیست. در صورتی که پوسیدگی زیاد باشد و عفونت از بخش پالپ فراتر رفته باشد و به عصب نزدیک شده باشد باید درمان‌های لازم انجام شود و محیط داخل دندان ضد عفونی شود تا پوسیدگی گسترش نیابد.

• جراحی اپیکواکتومی

در این روش انتهای ریشه دندان پر می‌شود تا دیگر مشکلی برای دندان به وجود نیاید. در صورتی که عصب کشی به تنهایی برای درمان درد دندان کافی نباشد از این روش استفاده می‌شود و انتهای ریشه با استفاده از یک ماده مخصوص پر می‌شود.

جراحی جایگزینی دندان

روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن دندان پوسیده و از دست رفته وجود دارد. هر روش مراحل خاص خود را دارد و شیوه کار در هر روش متفاوت است.

• روکش دندان

در این روش دندان پوسیده شده ترمیم می‌شود اما به دلیل اینکه پوسیدگی زیاد است و دیواره دندان پس از برداشتن پوسیدگی نازک شده است، احتمال دارد که دندان بشکند. به همین دلیل بر روی دندان یک روکش قرار داده می‌شود تا از دندان محافظت کند. برای روکش کردن دندان نیاز است که بخشی از دندان و لثه تراش داده شود تا برای قالب گیری و روکش کردن آماده شود. روکشی که ساخته می‌شود از جنس سرامیک است.

• پل دندانی

در روش دیگر جراحی دندان یک پروتز به جای یک یا چند دندان از دست رفته قرار داده می‌شود. در این روش از دندان‌های مجاور طبیعی برای قرار دادن پروتز استفاده می‌شود. بر روی دندان‌های مجاور شیاری ایجاد می‌شود با پروتز با استفاده از یک گیره یا سیم به دندان‌های مجاور متصل می‌شود و در حقیقت دندان طبیعی پروتز را در دهان نگه می‌دارد.

• ایمپلنت دندان

نام ایمپلنت را حتما شنیده‌اید. یکی از رایج‌ترین روش‌های جایگزین کردن دندان در دندانپزشکی آرامش استفاده از ایمپلنت است. ایمپلنت دارای یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم است که در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود و تاج دندان بر روی این پایه قرار می‌گیرد. در این روش استخوان با استفاده از ابزار مخصوص سوراخ می‌شود و پایه ایمپلنت در داخل آن کاشت می‌شود. روش جراحی کاشت ایمپلنت به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد.

جراحی زیبایی دندان

روش‌های مختلفی برای زیباتر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به کامپوزیت، لمینت، بلیچینگ، ارتودنسی و سفید کردن دندان‌ها اشاره کرد. هر یک از جراحی‌ها روش خاص خود را دارد و کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال ارتودنسی برای منظم کردن ترتیب دندان‌ها و رفع ناهنجاری‌های موجود در دندان‌ها انجام می‌شود. بیشتر عمل‌های جراحی زیبایی دندان بدون درد هستند و بایستی حتما توسط دندانپزشک متخصص و ماهر انجام شوند.

جراحی دندان عقل

این جراحی مخصوص خارج کردن دندان عقل آسیب دیده از داخل استخوان است. معمولا توصیه می‌شود پیش از آنکه دندان عقل خراب شود، برای خارج کردن دندان عقل به دندانپزشکی مراجعه شود. اما در صورتی که دندان عقل پوسیدگی شدید داشته باشد عمل‌های جراحی از قبیل عصب کشی و … انجام نمی‌شود و بهترین کار کشیدن دندان عقل است. در برخی از موارد ممکن است برای کشیدن دندان عقل نیاز به جراحی باشد تا ریشه به طور کامل از داخل استخوان خارج شود.

امتیازدهی به مقاله
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود