آیا می‌دانید بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان چه زمانی است؟ آیا می‌دانید چه زمان باید برای کاشت ایمپلنت دندانی اقدام کنید؟ آیا پس از کشیدن دندان می‌توان بلافاصله پایه ایمپلنت را جایگذاری کرد یا باید مدتی از کشیده شدن دندان گذشته باشد؟ این سوالات ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. در این مقاله می‌خواهیم به طور مفصل درباره بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی و اقدام برای کاشت ایمپلنت دندان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندانی چیست؟

اگر شما نیز یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید یا دندان‌های آسیب دیده زیادی دارید که قصد دارید آنها را با یک پروتز جایگزین کنید، باید بدانید که ماندگارترین و بهترین راه برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندانی است. این روش علاوه بر پر کردن جای دندان‌های افتاده و کشیده شده از ظاهر صورت و چهره شما نیز محافظت می‌کند و با حمایت از استخوان فک از پیر شدن صورت و تغییر ظاهر فک و چانه جلوگیری می‌کند.

ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی تشکیل شده است. فیکسچر (پایه ایمپلنت)، اباتمنت (کلاهکی که بر روی فیکسچر قرار می‌گیرد) و روکش. فیکسچر از آلیاژ تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته شده است و این آلیاژ به دلیل اینکه با محیط زیست سازگار می‌باشد هیچ مشکلی برای انسان به وجود نمی‌آورد و تا کنون هیچ یک از افرادی که عمل کاشت ایمپلنت انجام داده‌اند دچار آلرژی یا حساسیت نشده‌اند.

اباتمنت و روکش ایمپلنت نیز از متریالی از جنس سرامیک ساخته می‌شوند و در برابر ضربه، حرارت و فشار بسیار مقاوم هستند. پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و پس از گذشت چند ماه با استخوان ادغام شده و به طور کامل با آن جوش می‌خورد. به همین علت ماندگاری و دوام آن را می‌توان مادام العمر دانست. تا زمانی که مشکلی برای استخوان فک پیش نیاید پایه ایمپلنت در درون استخوان به طور ثابت باقی خواهد ماند.

عوارض خالی بودن جای دندان-دندانپزشکی آرامش
عوارض خالی بودن جای دندان-دندانپزشکی آرامش

عوارض خالی بودن جای دندان

خالی بودن جای دندان بر روی لثه علاوه بر اینکه ظاهر ناخوشایندی دارد با گذشت زمان موجب می‌شود تا استخوان فک تغییر شکل دهد و چانه کشیده‌تر به نظر بیاید و پوست اطراف لب چروک شوند. بدین ترتیب سن فرد بیشتر از حالت عادی به نظر خواهد رسید و این موضوع موجب می‌شود اعتماد به نفس فرد کاهش یابد.

به طور کلی خالی ماندن جای دندان بر روی لثه موجب می‌شود تا دندان‌های مجاور از جای خود حرکت کنند یا کج شوند. این تغییرات بر عمل جویدن و گاز زدن شما تاثیر خواهد داشت فرد در زمان غذا خوردن احساس ناخوشایندی دارد. هنگامی که دندان‌ها کج می‌شوند به ریشه سایر دندان‌ها فشار می‌آورد و به همین دلیل دندان‌ها حساس می‌شوند و در زمان جویدن غذا دندان‌ها فرد دردی را در دندان‌های خود احساس خواهد کرد.

روش کاشت ایمپلنت دندان یکی از محبوب‌ترین روش‌های جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است و امروزه افراد بسیاری برای کاشت ایمپلنت اقدام می‌کنند. افرادی که مدت زمان زیادی است دندان‌های خود را کشیده‌اند و یا به تازگی قصد دارند دندان آسیب دیده خود را بکشند می‌توانند برای کاشت ایمپلنت اقدام کنند. این روش هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و همه افراد در هر سنی می‌توانند از این روش استفاده کنند.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت

هنگامی که فردی برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی در سعادت آباد مراجعه می‌نماید چند فاکتور مهم توسط متخصص ایمپلنت بررسی می‌شود تا بتوان تشخیص داد که فرد برای کاشت ایمپلنت شرایط لازم را دارد یا خیر. در اولین مرحله دندانپزشک وضعیت دهان و دندان فرد را به دقت بررسی می‌کند و مواردی از قبیل شرایط جای خالی دندان‌هایی که از قبل کشیده شده است، وضعیت دندان‌هایی که قرار است کشیده شوند و به جای آنها ایمپلنت جایگزین شود، بررسی استحکام و تراکم استخوان فک در محل انجام عمل کاشت و سلامت عمومی فرد مراجعه کننده بررسی خواهند شد.

این معاینات و بررسی‌ها از طریق معاینه فیزیکی یا با استفاده از عکسبرداری و سی تی اسکن صورت می‌گیرند. پس از اینکه متخصص ایمپلنت تشخیص داد که فرد شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را دارد اقدامات اولیه برای کاشت انجام خواهد شد. اما اگر تشخیص داده شود که فرد به بیماری دهان و دندان مبتلا است و یا استخوان فک در شرایطی نیست که بتوان عمل کاشت را بر روی آن انجام داد بایستی ابتدا درمان‌های جانبی و ضروری انجام شوند سپس عمل کاشت پایه ایمپلنت صورت گیرد.

پزشکان بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت را درست پس از کشیده شدن دندان می‌دانند. زمانی که دندان کشیده شد، متخصص بلافاصله تا زمانی که لثه بی حس است محیط را برای کاشت آماده می‌نماید و سپس پایه ایمپلنت را در استخوان قرار می‌دهد. به این روش ایمپلنت فوری نیز گفته می‌شود. البته در صورتی که فرد تمام شرایط کاشت ایمپلنت را داشته باشد این روش امکان پذیر خواهد بود. در غیر اینصورت کشیدن دندان و کاشت پایه به بهبود شرایط بیمار موکول خواهد شد.

اگر مدت زیادی از کشیده شدن دندان نگذشته باشد و این زمان کمتر از یک سال باشد نیز پزشک می‌تواند به راحتی عمل کاشت ایمپلنت را آغاز نماید. البته در هر فرد شرایط و نحوه انجام کاشت پایه ایمپلنت ممکن است کمی متفاوت باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد. اما به طور کلی بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان است و یا در فاصله زمانی کمتر از یکسال پس از کشیدن آن.

ایمپلنت فوری-دندانپزشکی آرامش
ایمپلنت فوری-دندانپزشکی آرامش

ایمپلنت فوری چیست؟

در صورتی که بیمار در سلامت کامل باشد و استخوان وی تراکم کافی داشته باشد متخصص ایمپلنت در دندانپزشکی آرامش پس از اینکه دندان را کشید عمل کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهد. اگر عمل کاشت در فاصله زمانی کمتر از 2 ماه پس از کشیدن دندان انجام شود ایمپلنت فوری نامیده می‌شود. در برخی از افراد ممکن است به تشخیص متخصص نیاز باشد تا کمی صبر کرد و پس از آن پایه ایمپلنت را در استخوان پیچ نمود. این مدت زمان برای این است که لثه بهبود پیدا کند و از پایه ایمپلنت بهتر حمایت می‌کند. اما در شرایطی که وضعیت لثه و بیمار خوب باشد متخصص ایمپلنت در همان جلسه تا زمانی که اثر بی حسی از بین نرفته است با استفاده از مته مخصوص سوراخی در استخوان فک ایجاد می‌کند و پایه را درون استخوان قرار می‌دهد. هزینه ایمپلنت دندان به روش فوری ممکن است کمی بیشتر از روش کاشت به روش عادی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن درج شده در سایت https://arameshdental.com/ تماس حاصل فرمائید.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان به روش عادی

اگر فرد به هر دلیل از جمله مشغله کاری یا نیاز به ترمیم یا بهبود ناحیه مورد نظر نتواند در مدت فاصله زمانی کمتر از 2 ماه به دندانپزشکی مراجعه کند متخصص می‌تواند عمل کاشت ایمپلنت را برای فرد بدون نیاز به درمان‌های جانبی انجام دهد. در فاصله 2 الی 4 ماه پس از کشیده شدن دندان بافت لثه و استخوان ترمیم یافته است و به دلیل تازه بودن بافت ناحیه کاشت، عمل کاشت و ادغام پایه ایمپلنت با استخوان در زمان کوتاه‌تری صورت خواهد گرفت.

در این فاصله زمانی در لثه و دندان‌های مجاور تغییری رخ نداده است و جراح می‌تواند بدون نیاز به پیوند استخوان یا هر عمل دیگر کاشت ایمپلنت را انجام دهد. البته ممکن است استخوان فرد به دلیل شرایط خاص تراکم کافی نداشته باشد و نیاز باشد پیش از کاشت ایمپلنت استخوان ناحیه عمل تقویت شود تا بتواند پایه ایمپلنت را نگه دارد. بدین ترتیب هزینه ایمپلنت دندان کمی بیشتر خواهد شد.

هر چه عمل کاشت ایمپلنت زودتر انجام شود مدت زمان ترمیم ناحیه عمل و جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان کوتاه‌تر خواهد بود و فرد زودتر می‌تواند از دندان‌های خود به صورت عادی و برای جویدن غذا استفاده کند. در دندانپزشکی آرامش متخصص ایمپلنت به مراجعه کنندگان مشاوره می‌دهد و به آنها می‌گوید که بهترین زمان برای مراجعه و کاشت ایمپلنت دندان چه موقع است.

کاشت ایمپلنت با کمی تاخیر

اگر مدت 4 ماه از کشیده شدن دندان گذشته باشد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که محل کاشت خیلی سریع ترمیم شود و کاشت ایمپلنت در مدت زمان کوتاهی انجام شود. پس از مدت 4 الی 5 ماه حفره موجود در استخوان ترمیم می‌شود و استخوان محل کشیده شدن دندان به طور کامل ترمیم شده است. به همین دلیل برای کاشت پایه متخصص ایمپلنت باید مجدد استخوان فک را با استفاده از دریل سوراخ کند و حفره مورد نیاز را در استخوان ایجاد کند. در این روش ممکن است فرد تا چند روز کمی درد داشته باشد و دوره ترمیم و جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان کمی طولانی‌تر از ایمپلنت فوری خواهد بود.

هر زمان که شما برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی مراجعه کنید نیاز است که تراکم استخوان شما بررسی شود و این موضوع ارتباطی با زمان کشیده شدن دندان شما ندارد. در برخی از افراد ممکن است به دلیل بیماری زمینه‌ای پوکی استخوان نیاز باشد تا استخوان تقویت شود و نیاز است که عمل پیوند استخوان انجام شود.

کاشت ایمپلنت دندان با تاخیر زیاد موفقیت آمیز است؟

خبر خوش ما برای شما این است که حتی اگر بیشتر از 1 سال از کشیدن دندانتان گذشته باشد باز هم می‌توانید برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی سعادت آباد مراجعه کنید و عمل ایمپلنت را با موفقیت انجام دهید. اولین اقدام برای کاشت ایمپلنت بررسی تراکم و ارتفاع استخوان فک است. پس از اینکه دندان کشیده شد در سال اول از تراکم استخوان کاسته می‌شود و به دلیل عدم وجود ریشه درون استخوان حالت باز جذب رخ می‌دهد و استخوان تحلیل می‌رود.

اگر استخوان بیش از اندازه تحلیل رفته باشد و فضای کافی برای کاشت پایه وجود نداشته باشد متخصص ایمپلنت عمل پیوند استخوان را انجام خواهد داد. در این عمل از استخوان طبیعی یا بافت مصنوعی برای تقویت استخوان ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود. استخوان مورد استفاده ممکن است از استخوان بدن فرد یا از بافت‌های مصنوعی آماده باشد. در هر صورت پس از انجام عمل پیوند باید 4 الی 6 ماه صبر کرد تا استخوان به طور کامل به یکدیگر جوش بخورند و استخوان فک آماده کاشت پایه ایمپلنت باشد.

معمولا افراد بزرگسال و میانسال یک یا چند دندان خود را در گذشته از دست داده‌اند و چندین سال از کشیده شدن دندان‌هایشان می‌گذرد. شاید این افراد هرگز به این فکر نبوده‌اند که جای دندان خالی خود را با یک جایگزین پر کنند و شاید اطلاعی در مورد این روش جایگزین نداشته‌اند. اما هیچ وقت دیر نیست. در هر سنی که برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید می‌توانید عمل موفقیت آمیزی داشته باشید و از داشتن دندان‌هایی زیبا و یکدست لذت ببرید.

در کاشت ایمپلنت با تاخیر فرد باید صبر زیادی داشته باشد و ممکن است عمل ترمیم در هر مرحله به چند ماه زمان نیاز داشته باشد. درست است که طول درمان و هزینه ایمپلنت دندان از سایر روش‌های جایگزین بیشتر است اما این روش تا مدت بسیار طولانی ماندگار خواهد بود و نیاز به ترمیم و تعویض ندارد. ایمپلنت همانند دندان‌های طبیعی در دهان ثابت و محکم است و فرد می‌تواند به راحتی غذا بجود، صحبت کند  و لبخند زیبایی داشته باشد.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت
بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت

چرا بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان است؟

اقدام برای کاشت ایمپلنت درست پس از کشیده شدن دندان چندین مزیت برای فرد به همراه دارد که عبارتند از:

  • با خالی نماندن جای دندان بر روی لثه احتمال ابتلا به عفونت لثه کاهش می‌یابد و ممکن است ناحیه دندان کشیده شده متورم شود و درد زیادی برای فرد ایجاد کند.
  • تمیز کردن و شستشوی محل دندان کشیده شده سخت است و با هر بار مسواک کردن احتمال دارد لثه خونریزی کند.
  • دندان‌های مجاور به سمت فضای خالی ایجاد شده بر روی لثه حرکت می‌کنند و ظاهر دندان‌ها به هم می‌ریزد.
  • زیبایی صورت و چهره تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • استخوان فک و لثه در ناحیه دندان از دست رفته تحلیل خواهد رفت.

کاشت ایمپلنت چه برای یک دندان و چه برای چندین دندان از دست رفته می‌تواند از مشکلات ذکر شده جلوگیری کند و بهترین زمان برای کاشت و کاهش مشکلات احتمالی، بلافاصله پس از کشیدن دندان است. با کاشت ایمپلنت در مدت زمان کمتر از 2 ماه پس از کشیده شدن دندان بسیاری از عوارض عمل کاشت ایمپلنت کاهش می‌یابد و دوره درمان کوتاه‌تر خواهد بود، علاوه بر این تعداد دفعات مراجعه فرد به دندانپزشکی در سعادت آباد کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از درمان‌های جانبی در روش ایمپلنت فوری مورد نیاز نخواهد بود. زمانی که دندان کشیده می‌شود، لثه و استخوان بافت تازه‌ای دارند و پس از کاشت عمل ترمیم خیلی زودتر اتفاق می‌افتد.

چه زمان دیگر نمی‌توان کاشت ایمپلنت انجام داد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا اگر زمان زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد باز هم می‌توان عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد یا دیگر خیلی دیر شده است؟ برای جواب این سوال باید بگوئیم درست است که ما تاکید داریم که نباید زمان زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد و بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت در بازه زمانی 1 الی 2 ماه پس از کشیده شدن دندان است، اما این به معنی امکان پذیر نبودن کاشت ایمپلنت برای دندانی که مدت زیادی است از دست رفته نیست.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی برای هر مشکلی راه حلی عملی وجود دارد. به عنوان مثال اگر فردی در سالیان گذشته دندان خود را کشیده است و به دلیل عدم توجه دچار مشکل تحلیل لثه و استخوان فک شده است نباید نگران عدم موفقیت عمل ایمپلنت دندان باشد. زیرا متخصصین ایمپلنت با تقویت استخوان و با استفاده از عمل پیوند استخوان مقدار استخوان کافی برای کاشت پایه ایمپلنت را تامین می‌کنند و پس از اینکه استخوان کافی در ناحیه مورد نظر وجود داشت تا مدت 9 ماه می‌توان عمل کاشت ایمپلنت را انجام داد.

در نتیجه با اطمینان می‌گوئیم که مهم نیست شما که زمان دندان خود را از دست داده‌اید، هر زمان که برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید دیر نیست. هر زمان که بتوانید و بخواهید می‌توانید دندان‌های خود را با ایمپلنت جایگزین کنید.

چه افرادی هرگز نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟

عمل کاشت ایمپلنت از دوره جوانی تا میانسالی هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و هر فردی می‌تواند عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهد. اما مساله مهمی وجود دارد و آن وجود محدودیت سلامتی برای افراد متقاضی این روش جایگزین است. افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا مشکلات قلبی دارند نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند. این افراد باید با پزشک متخصص مشورت کنند و پس از بررسی شرایط جسمی و سلامتی برای کاشت ایمپلنت اقدام نمایند.

همچنین افرادی که مبتلا به سرطان هستند و تحت شیمی درمانی قرار دارند تا زمانی که تحت درمان هستند نمی‌توانند عمل ایمپلنت را انجام بدهند. چند سال پس از اتمام دوره درمان می‌توانند با مشورت پزشک و تحت نظر وی برای کاشت اقدام کنند. همچنین افرادی که دچار پوکی استخوان پیشرفته هستند نیز نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند زیرا استخوان این افراد استحکام کافی برای حمایت از پایه ایمپلنت را نخواهد داشت و ممکن است در زمان عمل بشکند و یا در آینده پایه ایمپلنت شل بشود و بیفتد.

بهترین بازه زمانی برای کاشت ایمپلنت دندان

در بخش‌های قبل درباره بهترین زمان کاشت ایمپلنت صحبت کردیم، در این بخش می‌خواهیم جمع بندی داشته باشیم درباره بهترین بازه زمانی کاشت ایمپلنت. با توجه به موارد ذکر شده آیا می‌دانید بهترین بازه زمانی برای اقدام جهت کاشت ایمپلنت چه زمانی است؟ اگر قصد دارید دندان خود را بکشید ترجیح می‌دهید چه زمان برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی آرامش مراجعه کنید؟

باید بگوئیم بهترین و ایدهآل ترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان درست بلافاصله پس از کشیده شدن دندان است. حال اگر کمی در مورد این عمل بلافاصله پس از اینکه دندان خود را کشیدید ترس و اضطراب دارید باید بگوئیم که لثه شما در زمان کشیده شدن دندان کاملا بی حس می‌شود و تا زمانی که این بی حسی از بین نرفته است متخصص ایمپلنت اقدامات لازم برای آماده سازی استخوان و لثه و کاشت پایه ایمپلنت را انجام می‌دهد بدون اینکه کوچکترین دردی را احساس کرده باشید.

هنگامی که دندان کشیده می‌شود، بدن به طور طبیعی آماده ترمیم و احیای بافت آسیب دیده خواهد بود و مرحله ادغام پایه ایمپلنت با استخوان فک نیز همراه با ترمیم ناحیه دندان کشیده شده صورت خواهد گرفت و به همین دلیل بدن آمادگی بیشتری برای ترمیم و بهبودی را دارد. از این رو مرحله جوش خوردن و بهبود ناحیه جراحی بسیار زودتر از زمانی خواهد بود که مدت زیادی از کشیده شدن دندان گذشته و استخوان ترمیم شده است.

هر قدر زمان بیشتری از کشیده شدن دندان گذشته باشد با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. وقتی ریشه از درون لثه و استخوان فک خارج می‌شود بافت استخوان شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد و لثه نیز به مرور زمان نرم و نازک‌تر خواهد شد و در برابر کوچکترین ضربه و فشار حساس خواهد شد و احتمال خونریزی و عفونت لثه بالا می‌رود.

همچنین برای کاشت ایمپلنت نیز باید وضعیت استخوان و سایر دندان‌ها با دقت بیشتری بررسی شوند. احتمال کاهش ارتفاع و پهنای استخوان فک وجود خواهد داشت و به همین دلیل باید استخوان اضافی به استخوان فک پیوند زده شود تا محیط مناسب برای کاشت پایه ایمپلنت فراهم شود. مراحل انجام کاشت ایمپلنت بسته به شرایط فرد و تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود و ممکن است مراحل انجام کاشت در هر فرد کمی متفاوت باشد.

در جلسه مشاوره با متخصص ایمپلنت تمامی شرایط و مراحل انجام کاشت ایمپلنت برای بیمار توضیح داده خواهد شد و فرد می‌تواند برای انجام عمل کاشت ایمپلنت برنامه ریزی کند و در صورت تمایل برای پرداخت هزینه ایمپلنت دندان از روش ایمپلنت اقساطی استفاده کند.

سخن پایانی،

ایمپلنت دندانی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های جایگزین کردن دندان و پر کردن فضای خالی موجود در لثه است. کاشت ایمپلنت علاوه بر محافظت از سلامت دهان و دندان بر زیبایی چهره فرد نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. هیچ از روش‌های جایگزین از استخوان فک و لثه حمایت نمی‌کنند و اثرات تحلیل رفتن لثه پس از مدتی در فرد نمایان خواهد شد. اما در روش ایمپلنت فک و چانه به حالت طبیعی باقی خواهند ماند.

در این مقاله سعی کردیم درباره بهترین زمان کاشت ایمپلنت و اقدام برای کاشت در هر بازه زمانی صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل نمائید و با رزرو نوبت به صورت حضوری توسط متخصص ایمپلنت معاینه شوید و از مراحل درمان مطلع گردید.

ما همراهتان هستیم تا لبخندی زیبا به شما هدیه دهیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود