ایمپلنت دو دندان کنار هم

ایمپلنت دو دندان کنار هم

استفاده از ایمپلنت در بیشتر موارد برای جایگزینی دندان‌ها به صورت یک به یک معمول است؛ با این حال، ایمپلنت به روش‌های جایگزینی چند دندان نیز امکان می‌دهد، از جمله بریج معلق، بریج بر پایه ایمپلنت، ایمپلنت همه روی چهار (All-on-4)، و دندان مصنوعی تکه‌ای بر پایه ایمپلنت.

در صورتی که وضعیت استخوان فک و لثه‌های بیمار اجازه دهد، می‌توان از یک ایمپلنت برای حمایت از دو دندان مجاور استفاده نمود. اغلب از چند ایمپلنت به عنوان پایه برای بریج ثابت یا دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک استفاده می‌شود.

بریج بر پایه ایمپلنت، جهت جایگزینی دو یا چند دندان، از چند ایمپلنت در فک استفاده می‌کند تا به عنوان پایه‌های بریج عمل نمایند. این روش از بریج‌های ثابت سنتی با مزایای بیشتری برخوردار است:

  • راحتی، دوام و محکمی بیشتر به نظر می‌رسد و لثه را تحریک نمی‌کند.
  • برای افرادی که استخوان فکشان برای نگه داشتن ایمپلنت‌های جداگانه کافی نیست، گزینه مناسبی است.
  • نیاز به حمایت از دندان‌های طبیعی مجاور ندارد.
  • به دلیل شباهت به ریشه دندان، استخوان فک بهتر حفظ می‌شود.
  • به دلیل کمتر تحلیل شدن استخوان فک، عملکرد و ظاهر به مدت طولانی‌تر حفظ می‌شود.
  • نیاز به استفاده از چسب حاشیه‌ای ندارد و از نظر تمیزی و مراقبت آسان‌تر است.

دندان مصنوعی تکه‌ای بر پایه ایمپلنت، با ویژگی‌هایی مشابه بریج دارد، اما به عنوان یک پروتز متحرک طراحی شده است. برخلاف بریج ثابت، افراد می‌توانند دندان مصنوعی را شب‌ها خارج کرده و تمیز کنند. این گزینه به ویژه برای افرادی که مشکلاتی مانند نخ کشیدن دندان‌ها و مسواک زدن دارند، مناسب است.

همه روی چهار (All-on-4)

در صورتی که تمام دندان‌های یک قوس را از دست داده‌اید، روش همه روی چهار (All-on-4) به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از فقط چهار ایمپلنت، تمام دندان‌ها را جایگزین نمایید. این روش فوق‌العاده از طریق یک عمل خاص به نام همه روی چهار (All-on-4) امکان‌پذیر است. دندانپزشک ماهر ایمپلنت‌ها را در نقاط حیاتی و استراتژیک داخل استخوان فک جای‌گذاری می‌کند. دو ایمپلنت به سمت جلوی دهان قرار می‌گیرند و دو ایمپلنت دیگر به زاویه‌ای به سمت عقب دهان قرار می‌گیرند. دندانپزشک ایمپلنت‌ها را در نقاطی از فک قرار می‌دهد که طبیعی و قوی هستند. جای‌گذاری دقیق باعث می‌شود که جراحی کاشت ایمپلنت با حداقل تداخل انجام شود و در عین حال، پایه‌ای محکم برای ترمیمی که روی ایمپلنت قرار می‌گیرد، ایجاد گردد.

برخی از بیماران ممکن است نتوانند متقاضی روش همه روی چهار باشند یا ترجیح دهند که دندان‌های جدیدشان پایه‌های حمایتی بیشتری داشته باشند با توزیع یکنواخت‌تر. در این حالت، دندانپزشک ممکن است شش ایمپلنت یا بیشتر را در نقاط مختلف در سراسر استخوان فک جای‌گذاری کند.

بریج معلق

جهت جایگزینی دو دندان کنار هم، از بریج معلق استفاده می‌شود. اگر بیمار نیاز دارد دو دندان کنار هم را جایگزین کند، گاهی می‌توان این جایگزینی را با استفاده از یک ایمپلنت و دندان دومی که به آن تکیه دارد، انجام داد. در صورت عدم وجود دندان‌های کنار هم، نیاز به دو ایمپلنت در استخوان فک می‌باشد.

عمل کاشت ایمپلنت دندان

عمل کاشت ایمپلنت دندان یک روند چند مرحله‌ای است که با معاینه شروع می‌شود تا دندانپزشک متخصص جراحی ایمپلنت، بررسی نماید که آیا کاشت ایمپلنت به عنوان یک راه‌حل درمانی، مناسب نیازهای بیمار است یا خیر. مرحله بعدی، جایگزینی یا ترمیم ساختارهای دندانی آسیب‌دیده است. دندانپزشک سپس رادیوگرافی سه‌بعدی دیجیتال و قالب‌گیری را برای تهیه طرح درمان انجام می‌دهد و مدل تهیه شده را برای ساخت پروتز به لابراتوار ارسال می‌کند.

سپس دندانپزشک یک یا چند ایمپلنت را زیر خط لثه قرار می‌دهد. پیوند استخوانی پس از دو تا شش ماه ایجاد می‌شود و ایمپلنت به استخوان فک جوش می‌خورد، نتیجه‌ای که پایه محکمی برای بریج یا دندان مصنوعی تکه‌ای فراهم می‌آورد. در نهایت، بیمار برای جای‌گذاری بریج یا دندان مصنوعی به کلینیک مراجعه می‌کند.

عوارض جانبی

جراحی کاشت ایمپلنت، همانند هر جراحی دیگری، با خطراتی همراه است. اغلب، پس از کاشت ایمپلنت مشکلی پیش نمی‌آید و در صورت بروز عوارض، معمولاً جزئی و قابل درمان می‌باشند. این عوارض عبارتند از:

عفونت محل کاشت ایمپلنت

آسیب یا صدمه دیدن ساختارهای اطراف نظیر رگ‌ها یا دندان‌های دیگر

آسیب عصبی که ممکن است با درد، بی‌حسی یا گزگز دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه همراه باشد

مشکلات سینوسی: وقتی ایمپلنت در استخوان فک بالا وارد یکی از حفره‌های سینوسی می‌شود.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، با دندانپزشک معالج تماس حاصل نمایید:

  • مشکل در جویدن، حرف زدن یا باز کردن دهان
  • ورم صورت
  • درد دندان یا دهان
  • نشانه‌های عفونت مانند بوی بد دهان مداوم، تورم و دردناک شدن لثه‌ها، لب‌ها یا چانه، لق شدن دندان یا ایجاد شدن فاصله‌های جدید بین دندان‌ها یا ترشح چرک.

پرسش‌های متداول

چگونه باید از ایمپلنت مراقبت کنم؟

برای مراقبت از ایمپلنت دندان، باید مانند دندان‌های طبیعی مراقبت کرده و آن را مسواک زد، نخ بکشید، از دهانشویه آنتی‌باکتریال استفاده کرده و ویزیت‌های دوره‌ای دندانپزشکی را برای بررسی وضعیت آن را فراموش نکنید.

آیا بیمه هزینه ایمپلنت دندان را پرداخت می‌کند؟

بیمه‌های دندانپزشکی معمولاً تمام هزینه کاشت ایمپلنت را پرداخت نمی‌کنند. بعضی از بیمه‌ها حتی هزینه‌های مرتبط با ایمپلنت را پوشش نمی‌دهند. به دلیل تفاوت‌های در سیاست‌های بیمه‌های درمانی، حتماً پیش از شروع درمان، با بیمه‌گر خود مشورت کنید و از دندانپزشک درباره امکان پرداخت قسطی هزینه‌های درمان سوال کنید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم رسولی
مریم رسولی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
برای مشاوره باید حتما حضوری بیام؟

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود