دیابت یک بیماری سخت اما قابل کنترل است و اما در صورتی که به درستی کنترل نشود عوارض مختلفی برای سلامتی ایجاد خواهد کرد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت باید با دقت بیشتری مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند، به ویژه در مورد افراد مبتلا به دیابت از دست دادن دندان می‌تواند یک مشکل جدی و مشکل ساز محسوب شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره ایمپلنت دندان و دیابت اطلاع بیشتری کسب کنیم و بدانیم که آیا ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی امکان پذیر است یا خیر؟ آیا ایمپلنت دندان برای افرادی که دیابت دارند مشکلی ایجاد می‌کند؟

زمانی که بدن فرد نتواند قندها را به درستی متابولیزه کند، احتمال ابتلا فرد به بیماری دیابت افزایش می‌یابد. این بیماری مویرگ‌های ظریف بدن را از بین می‌برد و قطر دیواره رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. این تغییرات منجر به بروز مشکلاتی در جذب مواد مغذی موجود در مواد غذایی و انتقال اکسیژن به سلول‌ها شود. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنند، مراقبت‌هایی از جمله معاینات منظم دندانپزشکی، رعایت بهداشت دهان و دندان و درمان سریع هر گونه مشکل دندانی در این افراد بسیار ضروری و قابل توجه است. اقدامات بهداشتی و به موقع در پیشگیری از آسیب دیدن دندان‌ها و بدتر شدن وضعیت سلامت دهان و دندان نقش بسیار موثری دارد.

رابطه میان ایمپلنت دندان و دیابت

ایمپلنت های دندانی روش برتر و بدون خطر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که برای بسیاری از افرادی که یک دندان یا چندین دندان از دست داده دارند، از جمله افراد مبتلا به دیابت کاربرد دارد. میزان موفقیت ایمپلنت بسته به شرایط جسمانی افراد متفاوت خواهد بود و برای افراد مبتلا به دیابت، لازم است ابتدا وضعیت بیمار مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن درمان آغاز شود. در حالی که سازمان FDA اعلام کرده است که خطر شکست ایمپلنت در افراد مبتلا به دیابت بیشتر از بیماران غیر دیابتی است، اما اگر دیابت به خوبی کنترل شده باشد، این عمل تحت نظر متخصص ایمپلنت با موفقیت انجام خواهد شد.

رابطه عکس‌العمل بین ایمپلنت دندان و دیابت بیش از یک مسئله زیبایی است؛ بلکه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی کنترل قند خون در بیماران دیابتی داشته باشد.
مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از ایمپلنت دندان در افراد دیابتی ممکن است به بهبود عملکرد دندانی و کیفیت زندگی ایشان کمک کند، به شرطی که مراقبت‌های دندانی منظم انجام شود.

مطالعات نشان داده است که تعداد قابل توجهی از بیماران دیابتی با کنترل دیابت خود توانسته‌اند این عمل را با موفقیت انجام دهند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که ایمپلنت‌های دندانی نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارند و دیابت کنترل نشده احتمال لق شدن ایمپلنت دندانی و شکست این عمل را بالا می‌برد.

با پیشرفت‌های اخیر در علم دندانپزشکی، مانند روش‌های کاشت ایمپلنت دیجیتال، افراد مبتلا به دیابت که موفق شده‌اند دیابت خود را کنترل کنند می‌توانند با موفقیت تحت عمل جراحی ایمپلنت قرار گیرند. بر اساس تحقیقات انجام شده، جراحی ایمپلنت در 80 درصد بیمارانی که دیابت کنترل شده داشتند، موفقیت آمیز بوده بوده است.

آیا ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی قابل انجام است؟

نگرانی‌های بسیاری در مورد استفاده از ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 وجود دارد و بسیاری از در مورد احتمال شکست ایمپلنت دندان به دلیل شرایط خود نگران هستند. شاید روند درمان و بهبودی طی مراحل کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی طولانی‌تر از بیماران غیر دیابتی باشد، اما این بدان معنا نیست که بیماران دیابتی نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند.

در حقیقت با مدیریت صحیح دیابت می‌توان فرآیند کاشت ایمپلنت را بدون مشکل انجام داد. با کمک متخصص ایمپلنت دندان و پزشک متخصص دیابت، این امکان برای بیمار دیابتی وجود دارد که حداقل 3 ماه قبل از انجام عمل کاشت، دیابت خود را کنترل کنند. این کار شانس موفقیت عمل را افزایش خواهد داد و این امکان را فراهم می‌کند تا بیماران دیابتی از فواید ایمپلنت دندان بهره مند شوند. برای افراد مبتلا به دیابت، مراقبت مناسب از دهان و دندان ضروری است، زیرا دیابت آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان می‌کند. سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به دیابت ضعیف‌تر است و به همین دلیل این افراد باید تحت نظر بوده و در طول درمان با پزشک خود در ارتباط باشند.

چند نکته مهم ایمپلنت دندان برای افرادی که دیابت دارند

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و می‌خواهند با استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان یک یا چند دندان از دست رفته خود را جایگزین کنند باید درباره بیماری خود با متخصص ایمپلنت صحبت نمایند و شرایط بیماری خود برای وی شرح دهند. متخصص ایمپلنت بر اساس سابقه بیماری و شدت آن و نظر پزشک متخصص عمل کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهد.

برای افراد دیابتی، نکته‌ای بسیار حیاتی در مورد ایمپلنت دندان این است که کنترل دقیق قند خون خود را حفظ کنند، زیرا این عامل می‌تواند تاثیر مستقیمی بر فرآیند بهبودی پس از ایمپلنت داشته باشد.
استفاده از متخصصان دندانپزشکی با تجربه در معرض دیابت می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند تا روند نصب ایمپلنت دندان خود را به صورت ایمن و با بهره‌وری انجام دهند و از عوارض ناشی از دیابت کاهش یابد.

 

مهم است که افراد مبتلا به ایمپلنت پیش از انجام عمل چند نکته را رعایت کنند:

  • افراد مبتلا به دیابت بایستی پیش از انجام عمل کاشت ایمپلنت تحت درمان آنتی بیوتیک تراپی قرار گیرند تا بدنشان برای انجام این عمل آمادگی لازم را به دست آورد.
  • در حدود یک ماه پیش از عمل با استفاده از مواد دهان شویه که حاوی کلر هگزیدین هستند دهان و دندان‌های خود را تمیز و ضد عفونی کنند.
  • چند هفته پیش از انجام عمل کاشت ایمپلنت دهان و دندان خود را یا استفاده از سرم‌های شست و شو دهنده دندان پاک سازی کنند.
  • پیش از عمل حتما با پزشک متخصص مشورت کند و در صورت نیاز دوز انسولین را تغییر دهد تا قند خون بدن کنترل شده و برای انجام عمل آمادگی لازم را داشته باشد.
  • از چند ماه قبل مراقب باشد تا هیچ زخمی در دهان ایجاد نشود. زخم دهان در بیماران دیابتی خیلی دیر بهبود می‌یابد و در صورتی که زخمی ایجاد شده باشد احتمال بروز عفونت در ناحیه اطراف ایمپلنت بالا خواهد بود.

از چه روش‌هایی برای کاشت ایمپلنت در افراد دیابتی استفاده می‌شود؟

دانستیم که ایمپلنت دندان چیست و چه اقداماتی لازم است تا بیماران دیابتی بتوانند عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند. این افراد باید تحت شرایط خاصی درمان خود را انجام دهند و متخصص ایمپلنت نیز از روش‌های مختلفی برای کاشت ایمپلنت استفاده می‌کند.

  • کاشت ایمپلنت به روش All on 4

در این روش متخصص ایمپلنت برای قرار دادن یک دست کامل ایمپلنت در فک بالا یا پائین از چهار عدد ایمپلنت استفاده می‌کند. سپس یک دست ایمپلنت بر روی این چهار پایه نصب می‌شود که از نظر ظاهری کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی است. این روش کاشت ایمپلنت دندان برای کاشت یک دست کامل هزینه کمتری دارد و دیگر نیازی نیست برای تک تک ایمپلنت‌ها از یک پایه جداگانه استفاده شود. از روش All on 4 می‌توان برای هر دو فک بالا و پائین استفاده کرد و برای این که استحکام ایمپلنت‌ها بیشتر باشد از پایه‌های بلندتر استفاده می‌شود.

  • کاشت ایمپلنت مینی

در روش کاشت ایمپلنت مینی از ایمپلنت‌های سایز کوچک استفاده می‌شود و تنها برای دندان‌های جلو کاربرد دارد. این روش همانند ایمپلنت معمولی ماندگاری زیادی ندارد و به دلیل ظریف بودن پایه ایمپلنت پس از چند سال نیاز به ترمیم خواهد داشت. معمولا در شرایط خاص از این روش استفاده می‌شود و به دلیل این که ممکن است پس از چند سال ایمپلنت نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشد، برای همه بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است در چند سال آینده وضعیت بیماری فرد بدتر شود و به دلیل ترمیم و زخمی که در دهان ایجاد می‌شود زخم‌های عمیقی در لثه شکل گیرد که منجر به عفونت شود.

دلیل اصلی شکست عمل کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به دیابت چیست؟

یکی از مشکلاتی که احتمال دارد پس از کاشت ایمپلنت ایجاد شود، ابتلا به بیماری پریودنتال است. این بیماری در افراد عادی به راحتی قابل کنترل بوده و یا استفاده از دارو یا برداشتن بخش عفونی می‌توان بیماری را درمان کرد. اما در بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند این بیماری به سختی قابل کنترل خواهد بود و به دلیل افزایش گلوکز خون ممکن است التهاب ایجاد شده در اطراف ایمپلنت خیلی دیر بهبود یابد. در نتیجه عفونت به بافت نرم و حتی در برخی از موارد به بافت سخت نفوذ کرده و موجب می‌شود تا ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود.

دلیل اصلی شکست عمل کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به دیابت معمولاً به عوامل مرتبط با عدم کنترل مناسب قند خون و تأخیر در بهبودی زخم‌های دهانی مرتبط با دیابت بازمی‌گردد.
یکی از دلایل مهم شکست عمل کاشت ایمپلنت در افراد دیابتی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت‌ها و عوارض پس از جراحی است که نیاز به مراقبت دقیق‌تری از زمان قبل و بعد از عمل می‌کند.

بنابراین افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید به طور مرتب به متخصص ایمپلنت مراجعه کنند و مراقب کوچکترین زخم و عفونت در لثه یا دهان خود باشند. این زخم بیا عفونت هر قدر کوچک هم که باشد باید به صورت جدی پیگیری شده و درمان شود. این زخم‌ها در افرادی که دیابت کنترل نشده دارند خطرات جدی ایجاد می‌کند و مشکلات عصبی، کاهش جریان خون و بروز عفونت در لثه و استخوان را موجب خواهد شد. در نهایت عمل کاشت ایمپلنت دندان با شکست مواجه شده و ایمپلنت دندان شل می‌شود و بدن آن را پس می‌زند.

سخن آخر،

درست است که کاشت ایمپلنت دندان یک روش دائمی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود اما افرادی که بیماری دیابت یا هر بیماری زمینه‌ای دیگر مبتلا هستند باید مراقب باشند و شرایط خود را با متخصص ایمپلنت در میان بگذارند. درمان ایمپلنت دندان و دیابت باید به صورت کنترل شده و با رعایت نکات ضروری انجام شوند. با رعایت این نکات ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی یک روش دائمی و ماندگار خواهد بود و هیچ عارضه‌ای برای آنها ایجاد نخواهد کرد. در نتیجه ایمپلنت دندان برای افرادی که دیابت دارند نیز با موفقیت قابل انجام خواهد بود و این افراد می‌توانند از مزایای این روش درمانی بهره مند گردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود