در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین مرکز ایمپلنت در تهران و ارائه اطلاعات مورد نیاز درباره انواع، نحوه کاشت و مزایای ایمپلنت دندان بپردازیم. ابتدا باید بدانیم ایمپلنت چیست و چگونه انجام می‌شود؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

افراد بسیاری در طول زندگی خود به دلایل گوناگون دندان‌های دائمی و طبیعی خود را از دست می‌دهند و چاره‌ای جز کشیدن برایشان باقی نمی‌ماند. در این حالت برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی عدم وجود دندان در استخوان فک و لثه باید به دنبال راهی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته بود. جایگزین‌های متعددی برای دندان‌ها وجود دارد که از نظر استحکام و ماندگاری با یکدیگر متفاوت هستند.

ایمپلنت جایگزینی است برای دندان‌های از دست رفته دائمی که از جنس بسیار مقاوم و باکیفیت ساخته می‌شود و سالیان سال همانند دندان طبیعی کار می‌کند و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. در مرکز ایمپلنت این روش یک روش جایگزین دائمی برای دندان از دست رفته محسوب می‌شود و ظاهر دندان‌های شما را زیباتر می‌کند.

جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است. این آلیاژ با بدن انسان سازگاری دارد و پس از گذشت یک سال دو ماه پس از انجام عمل کاشت، با استخوان فک جوش خورده و محکم و پایدار می‌شود. به همین علت درست مانند ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند و اگر به خوبی از آن مراقبت کنید تا پایان عمر ماندگار خواهد بود.

آیا همه می‌توانند عمل کاشت ایمپلنت انجام دهند؟

هر فرد با هر سنی می‌تواند عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهد. تفاوتی ندارد که مراجعه کننده جوان باشد یا میانسال، در هر صورت اگر شرایط برای کاشت ایمپلنت مساعد باشد هیچ محدودیتی برای سن وجود ندارد. در بهترین مرکز ایمپلنت در تهران پیش از آغاز مراحل کاشت ایمپلنت شرایط استخوان، دهان و دندان فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاشت دندان تنها برای برخی از افراد ممنوع است که در ادامه با آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای اینکه عمل کاشت ایمپلنت موفق باشد باید بدن در حالت مساعدی قرار داشته باشد تا بدن ایمپلنت را قبول کرده و در داخل استخوان محکم شود. به همین دلیل افرادی که سابقه شیمی درمانی یا پرتو درمانی داشته باشند و یا در حال درمان باشند، افرادی که پوکی استخوان شدید یا پیش  رونده دارند، افرادی که به بیماری‌های فک یا لثه مبتلا هستند، افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند یا نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌نوشند نمی‌توانند عمل موفقیت آمیزی داشته باشند و ریسک پس زدن ایمپلنت از سوی بدن بالا خواهد بود.

مراحل انجام عمل کاشت ایمپلنت

در مرکز ایمپلنت آرامش پیش از آنکه متخصص ایمپلنت درمان را آغاز کند ابتدا معاینات اولیه را انجام می‌دهد تا از سلامت دندان و لثه‌ها مطلع شود. برخی از این معاینات به صورت مشاهده شرایط دندان انجام می‌شود و برخی دیگر با استفاده از عکس برداری و بررسی استخوان و ریشه دندان صورت می‌گیرد. متخصص ایمپلنت معاینات را برای حصول اطمینان از مساعد بودن شرایط برای کاشت ایمپلنت انجام می‌دهد. در برخی از موارد ممکن است پیش از آغاز جراحی نیاز باشد که چند درمان یا جراحی اولیه انجام شود تا شرایط برای کاشت پایه ایمپلنت آماده باشد.

برخی از درمان‌های لازم پیش از کاشت پایه ایمپلنت عبارت است از:

  • درمان عفونت‌ها و بیماری‌های لثه:

در صورتی که فرد متقاضی ایمپلنت به بیماری لثه مبتلا باشد، باید پیش از کاشت پایه ایمپلنت بیماری و عفونت موجود را درمان کند. در صورتی که لثه در شرایط مناسب قرار نداشته باشد عمل کاست پایه ایمپلنت موفق نخواهد بود زیر اگر لثه نتواند از پایه ایمپلنت حمایت کند، اطراف پایه خالی خواهد شد و ظاهر ایمپلنت زیبا نخواهد بود. همچنین احتمال بروز عفونت در اطراف ایمپلنت به دلیل وجود عفونت در لثه بالا می‌رود که خود عاملی است برای عدم موفقیت ایمپلنت.

بنابراین متخصص ایمپلنت مرکز ایمپلنت تهران برای بستر سازی مناسب برای انجام کاشت ایمپلنت باید ابتدا بیماری لثه را درمان کند. گاهی ممکن است نیاز باشد که جراحی لثه انجام شود و بافت مورد نیاز برای حمایت از پای ایمپلنت تامین شود. در برخی از موارد نیز داروهای مورد نیاز تجویز می‌شود تا بیماری و عفونت از بین رفته و لثه سلامت شود.

  • عمل پیوند استخوان:

در صورتی که متخصص ایمپلنت با بررسی عکس برداری تشخیص دهد که استخوان ناحیه عمل پهنا و ارتفاع کافی برای قرار دادن پایه ایمپلنت را ندارد، انجام عمل پیوند استخوان را تجویز می‌نماید. این عمل برای تقویت استخوان فک در ناحیه عمل است تا از پایه ایمپلنت به خوبی حمایت کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مدت زمان زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد و استخوان فک به دلیل عدم وجود ریشه تحلیل رفته باشد.

بهترین زمان برای کاشت پایه ایمپلنت دندان فاصله زمانی کشیده شدن تا 6 ماه پس از آن است. در این مدت استخوان هنوز حالت اولیه خود را حفظ نموده و تغییری نکرده است. اما اگر مدت زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد استخوان فک شروع به تحلیل رفتن نموده و از ارتفاع و پهنای ان کاسته می‌شود. در این صورت استخوان کافی برای کاشت دندان وجود ندارد و پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان ادغام نخواهد شد.

برای اینکه پایه ایمپلنت به طور کامل در داخل استخوان قرار بگیرد و مشاهده نشود، باید عمل پیوند استخوان انجام شود و کمی به ارتفاع یا پهنای محل مورد نظر افزوده شود. برای انجام عمل پیوند استخوان از استخوان طبیعی فرد یا حیوانات و یا از استخوان مصنوعی استفاده می‌شود. دوره نقاهت پس از عمل بین 2 الی 4 ماه است و به شرایط جسمی فرد بستگی دارد.

پس از اینکه درمان‌های جانبی انجام شد، مراحل اصلی کاشت ایمپلنت آغاز می‌شود. در مرحله اول شکافی در استخوان ایجاد می‌شود و پایه ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد. در صورتی که دندان پوسیده شده هنوز کشیده نشده باشد، ابتدا دندان کشیده می‌شود و اگر شرایط بیمار مساعد باشد، پایه ایمپلنت در داخل استخوان کاشت می‌شود. به این روش ایمپلنت فوری می‌‎گویند و یکی از پرطرفدارترین روش‌های کاشت ایمپلنت در بهترین مرکز ایمپلنت در تهران محسوب می‌شود.

پس از اینکه پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش خورد، بخش دوم ایمپلنت که اباتمنت نام دارد بر روی ایمپلنت نصب شده و سپس تاج دندان بر روی آن قرار می‌گیرد. معمولا دو الی سه ماه زمان نیاز است تا پایه ایمپلنت با استخوان جوش بخورد و محکم شود. این مدت زمان در هر فرد بسته به شرایط جسمی و تراکم استخوان متفاوت است. در صورتی که ایمپلنت به روش فوری کاشت شود در مدت زمان کوتاه‌ترین عمل جوش خوردن اتفاق می‌افتد و دوره درمان کوتاه‌تر است.

مراقبت‌های لازم پس از کاشت ایمپلنت
در مرکز ایمپلنت آرامش پیش از آنکه متخصص ایمپلنت درمان را آغاز کند ابتدا معاینات اولیه را انجام می‌دهد تا از سلامت دندان و لثه‌ها مطلع شود.

مراقبت‌های لازم پس از کاشت ایمپلنت

پس از انجام ایمپلنت باید استراحت کنید و حتی الامکان از رفتن به محل کار و انجام کارهای سنگین پرهیز نمائید. اگر متخصص ایمپلنت مسکن یا داروی خاصی تجویز کرده باشد بهتر است که آنها را در زمان مناسب مصرف کنید. ممکن است پس از آنکه بی حسی ناحیه عمل ار بین رفت احساس درد داشته باشید، به همین دلیل پیش از آنکه بی حسی به طور کامل از بین برود مسکن را مصرف کنید تا درد شما را اذیت نکند.

از یک نفر بخواهید که همراهتان باشد تا در صورتی که سرگیجه داشتید شما را همراهی کند و به شما کمک کند تا به منزل بروید و استراحت کنید.

در یک تا دو هفته پس از انجام عمل غذاهای نرم و ولرم مصرف کنید. غذایتان نباید داغ و یا خیلی سرد باشد. مراقب باشید تا زمانی که لب و دهان شما بی حس است غذای جویدنی نخورید زیرا ممکن است لب خود را گاز بگیرید. هرگز نوشیدنی داغ و غذاهای داغ نخورید. غذای داغ موجب تشدید خونریزی در ناحیه عمل می‌شود و ممکن است خونریزی دیرتر بند بیاید.

دهان خود را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید مواد غذایی در دهانتان باقی بماند. برخی از مسواک‌های مخصوص برای تمیز کردن فضای خالی میان دندان‌ها وجود دارد که کمک می‌کند راحت‌تر بتوانید دهان خود را تمیز کنید. استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. مراقب باشید که نباید در هفته اول مسواک را با فشار بر روی ناحیه عمل بکشید. این کار موجب خونریزی و التهاب لثه خواهد شد.

دوره نقاهت پس از کاشت ایمپلنت چند روز است؟

پس از اینکه عمل کاشت ایمپلنت انجام شد برای کاهش درد می‌توان از انواع مسکن استفاده نمود. برای تمیز کردن دهان می‌توانید از دهان شویه استفاده کنید. دهان شویه دهان شما را ضد عفونی می‌کند و از ایجاد عفونت در اطراف ناحیه کاشت ایمپلنت جلوگیری می‌کند. چند ماه پس از کاشت بهتر است به طور مرتب به مرکز ایمپلنت آرامش مراجعه نمائید تا وضعیت ایمپلنت بررسی شده و در صورت وجود مشکل اقدامات لازم انجام شود.

برای اینکه عمل شما با موفقیت پیش برود بایستی به تمامی توصیه‌های متخصص ایمپلنت دقت کنید و آنها را انجام دهید. تمیز نگه داشتن دهان و دندان‌ها، استفاده از غذاهای نرم و پرهیز از جویدن غذای سفت در بالا رفتن ماندگاری ایمپلنت و موفق بودن عمل نقش بسیار موثری دارند.

معمولا بین دو الی سه ماه زمان نیاز است تا پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان ادغام شده و ناحیه عمل ترمیم شود. پس از ان وقتی اباتمنت و تاج دندان بر روی پایه نصب شد، باید مراقب باشید تا فشاری بر روی پروتز وارد نشود. درست است که ایمپلنت از مواد مقاوم و سختی ساخته شده است، اما باید همانند دندان طبیعی مراقب آنها باشید و خوراکی‌های سفت نجوید.

در صورتی که تاج ایمپلنت یا پایه آن شل شد باید خیلی زود به متخصص ایمپلنت مراجعه نمائید تا آسیبی به استخوان وارد نشود. اگر پایه ایمپلنت شل باشد در زمان جویدن با استخوان فک آسیب می‌زند و موجب خرد شدن استخوان در ناحیه کاشت می‌شود. تاج ایمپلنت اگر ترک خورده باشد یا بخشی از آن شکسته شده باشد، قابل تعویض است و می‌توان آن را با تاج دندان جدید عوض کرد.

روش‌های کاشت ایمپلنت دندان
در مرکز ایمپلنت آرامش پیش از آنکه متخصص ایمپلنت درمان را آغاز کند ابتدا معاینات اولیه را انجام می‌دهد تا از سلامت دندان و لثه‌ها مطلع شود.

روش‌های کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در مرکز ایمپلنت به سه روش کاشت می‌شود. به طور کلی برای کاشت ایمپلنت از سه روش کاشت تک مرحله‌ای، کاشت دو مرحله‌ای و کاشت فوری استفاده می‌شود. در این بخش این سه روش را به طور کامل شرح خواهیم داد.

  • کاشت ایمپلنت به روش تک مرحله‌ای:

روش کاشت تک مرحله‌ای زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لثه کافی در محل کاشت وجود نداشته باشد که بتواند روی پایه ایمپلنت را پوشش دهد. در این صورت پس از اینکه پایه ایمپلنت در داخل استخوان کاشته شد، متخصص ایمپلنت لثه را در اطراف پایه ایمپلنت بخیه می‌زند. در این روش جراحی لثه انجام نمی‌شود. پس از دو الی سه ماه که استخوان فک پایه ایمپلنت را در بر گرفت قالب گیری انجام می‌شود و تاج دندان بر روی پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود. به این روش کاشت، ایمپلنت تک مرحله‌ای گفته می‌شود.

این روش کاشت برای افرادی انجام می‌شود که به بیماری لثه مبتلا هستند و یا شرایط آنها به صورتی است که نمی‌توان جراحی لثه انجام داد. معمولا این روش پس از اینکه دندان کشیده شد انجام می‌شود.

  • کاشت ایمپلنت به روش دو مرحله‌ای:

از مزایای این روش ایمن بودن پایه ایمپلنت و ناحیه جراحی از عفونت و باکتری است. در این روش شکافی بر روی لثه ایجاد می‌شود و سپس پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس متخصص ایمپلنت روی پایه را با استفاده از بافت لثه پوشانده و لثه را بخیه می‌زند. در این حال دیگر پایه ایمپلنت قابل مشاهده نیست و لثه روس آن را به طور کامل پوشانده است.

در این روش پایه ایمپلنت را زیر لثه می‌گذارند تا از هر گونه فشار و عفونت در امان باشد. پس از 2 الی 3 ماه که پایه ایمپلنت با استخوان ادغام شد، لثه از روی پایه ایمپلنت کنار زده می‌شود و یک روکش موقت بر روی آن قرار داده می‌شود تا قالب گیری انجام شده و روکش نهایی آماده شود. پس از اینکه قطعه موقت بر روی ایمپلنت قرار داده شد بایستی چند هفته صبر کرد تا لثه در اطراف ناحیه جراحی ترمیم شود و در نهایت روکش اصلی نصب می‌شود.

در این روش جراحی لثه انجام می‌شود و معمولا برای افرادی کاربرد دارد که لثه سالمی دارند و می‌توانند بدون مشکل جراحی انجام دهند. مزیت این روش بالا بودن احتمال موفقیت آن است. به دلیل اینکه پایه ایمپلنت پس از کاشت در شرایط مساعدی قرار می‌گیرد و احتمال عفونت ناحیه عمل و لثه بسیار کم خواهد بود.

  • کاشت ایمپلنت فوری:

در روش ایمپلنت فوری زمانی که دندان کشیده شد حفره‌ای در داخل استخوان ایجاد می‌شود و پایه ایمپلنت در داخل استخوان قرار داده می‌شود. این روش بهترین روش کاشت ایمپلنت است زیرا استخوان هنوز ترمیم نشده است و فضای ریشه در داخل استخوان خالی است و شرایط برای قرار دادن پایه ایمپلنت آماده می‌باشد. در این حالت زمان لازم برای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان کوتاه‌تر خواهد بود.

متخصصین ایمپلنت مرکز ایمپلنت تهران بیان می‌دارند که بهترین زمان برای کاشت پایه ایمپلنت درست پس از کشیده شدن دندان است. در این روش پایه ایمپلنت در داخل استخوان قرار داده می‌شود و سپس یک روکش موقت بر روی آن نصب می‌شود و در مدت زمانی کمتر از یک ماه روکش اصلی ساخته شده و بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شود. در برخی از مراکز ایمپلنت با استفاده از پرینترهای سه بعدی روکش دندان در مدت زمان کوتاهی ساخته می‌شود و پس از کاشت ایمپلنت بر روی آن نصب می‌شود. مزیت این روش علاوه بر کوتاه بودن طول درمان، کم بودن تعداد مراجعات به دندانپزشکی است. در روش ایمپلنت فوری تنها در یک جلسه تمامی مراحل درمان انجام می‌شود و تنها پس از اتمام کار و پس از اینکه پایه ایمپلنت با استخوان جوش خورد متخصص ایمپلنت زمانی را مشخص می‌‎کند تا وضعیت ایمپلنت را بررسی کند و از موفقیت عمل اطمینان حاصل نماید.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌هایی که برای کاشت استفاده می‌شوند به دو شکل هستند. در این بخش این دو نوع را معرفی نموده و ویژگی‌های هر یک را به طور کامل شرح خواهیم داد.

  • ایمپلنت‌های ریشهای شکل:

یکی از رایج‌ترین انواع ایمپلنت، ایمپلنت ریشه‌ای شکل است. این نوع ایمپلنت به شکل یک پیچ مخروطی شکل است که در داخل استخوان قرار می‌گیرد. ایمپلنت درون استخوانی یا ایمپلنت درون ریشه‌ای نام‌های دیگری است که برای این نوع ایمپلنت بکار می‌رود. پایخ ایمپلنت دارای پهنا و ارتفاع‌های مختلفی هستند که هر یک برای بخشی از استخوان و برای افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب سایز ایمپلنت به عرض و ارتفاع استخوان در ناحیه عمل بستگی دارد. به عنوان مثال برای دندان‌های جلو از پایه‌های ظریف‌تر استفاده می‌شود و برای دندان‌های عقب پایه‌هایی ضخیم‌تر و بلند استفاده می‌شود تا در داخل استخوان محکم باشد.

متخصص ایمپلنت اندازه ایمپلنت را بر اساس شرایط بیمار و بررسی عکس‌ها انتخاب می‌کند و از بهترین نوع ایمپلنت برای کاشت استفاده می‌کند تا درصد موفقیت بالایی دارد.

  • ایمپلنت‌های چارچوب راموس:

این چارچوب برای فک پائین مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام فک را پوشش می‌دهد. یک چارچوب بر روی استخوان فک قرار داده می‌شود و از دو ناحیه و در انتهای فک، جایی که دندان عقل رشد می‌کند با استفاده از یک پیچ بلند به استخوان پیچ می‌شود. پس از اینکه این میله بر روی استخوان قرار گرفت لثه روی آن آمده و پس از اینکه ترمیم شد تنها یک میله فلزی نازک قابل مشاهده خواهد بود. سپس پروتزها بر روی این میله نصب می‌شوند. در زمان کاشت دندان اندازه‌های مختلفی برای نواحی استخوان استفاده می‌شود تا ظاهر دندان‌ها طبیعی باشند. در این روش یک ردیف کامل دندان کاشت می‌شود.

برای اطلاع از نحوه کاشت ایمپلنت و قیمت آن در مرکز ایمپلنت آرامش با شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. https://arameshdental.com   

مزایای کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است که هم از نظر ظاهر و از هم از لحاظ نوع عملکرد درست شبیه به دندان طبیعی است و به دلیل اینکه از موادی باکیفیت و سازگار با بدن ساخته می‌شود، هیچ گونه عارضه و مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند. ایمپلنت از سه قسمت پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم، اباتمنت و تاج دندان از جنس سرامیک ساخته شده است و در برابر فشار و تغییرات دمایی از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد.

از مهمترین مزایای کاشت ایمپلنت در مرکز ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ظاهر طبیعی و شبیه به دندان اصلی:

مهمترین مزیت ایمپلنت طبیعی بودن شکل آن و عدم توانایی در تشخیص ایمپلنت از دندان طبیعی است. افرادی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند نگران این هستند که مشخص باشد که دندان مصنوعی دارند. اما باید بگوئیم که ظاهر ایمپلنت به صورتی طراحی می‌شود و فاصله تاج دندان تا لثه به صورتی تنظیم می‌شود که شکل آن با دندان طبیعی هیچ تفاوتی ندارد.

  • ماندگاری طولانی:

پایه ایمپلنت در عمیق‌ترین بخش استخوان فک و درست مانند ریشه طبیعی دندان در داخل استخوان کاشت می‌شود و به همین دلیل درست مانند دندان طبیعی محکم و ثابت است. در صورتی که به درستی از ایمپلنت مراقبت شود و بهداشت دهان و دندان رعایت گردد، ماندگاری ایمپلنت بیشتر خواهد بود و تا پایان عمر ماندگاری دارد.

  • عدم نیاز به تعویض در کوتاه مدت:

از دیگر مزایای کاشت ایمپلنت در مرکز ایمپلنت تهران عدم نیاز به تعویض آن است. سایر پروتزها به دلیل اینکه از استخوان فک و لثه حمایت نمی‌کنند پس از تغییر شکل استخوان و لثه باید مجدد قالب گیری شده و پروتز جدید ساخته شود. اما وقتی از ایمپلنت استفاده شود استخوان در حالت طبیعی خود باقی مانده و نیازی به تعویض ندارد.

  • بهبود کیفیت زندگی و قدرت جویدن بالا:

فردی که دندان‌های خود را از دست داده است و از پروتزی جز ایمپلنت استفاده می‌کند در جویدن غذا مشکل دارد و نمی‌تواند به راحتی هر نوع غذایی را میل کند. اما ایمپلنت درست مانند دندان طبیعی قدرت جویدن فرد را بالا نگه می‌دارد و دیگر لازم نیست رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. همچنین با استفاده از ایمپلنت مشکلات موجود در گفتار و بیان کلمات رفع می‌شود.

  • حمایت از ظاهر استخوان فک و صورت:

ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک و لثه جلوگیری می‌کند و مانع از تغییر شکل ظاهری فک و چانه می‌شود. وقتی استخوان تحلیل می‌رود چانه به سمت بالا حرکت می‌کند و در اطراف لب چین و چروک ایجاد شده و چهره پیرتر به نظر می‌رسد. اما ایمپلنت بافت استخوان فک را تازه نگه داشته و از ظاهر صورت حمایت می‌کند. ایمپلنت نه تنها صورت را جوان نگه می‌دارد بلکه لبخندی زیبا به شما هدیه می‌دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود