معرفی بهترین دکتر متخصص ایمپلنت در آمل

یافتن بهترین دکتر متخصص ایمپلنت در آمل، شاید کار ساده‌ای نباشد به ویژه اینکه امروزه تعداد زیادی از دندانپزشکان وارد این حوزه شده و این تعداد روز به روز نیز در حال افزایش است.

در حالت کلی می‌توان گفت، تمام دندانپزشکان عمومی‌قادر به اجرای ایمپلنت دندان هستند اما انجام کارهای بیشتر و دقیق‌تر تنها در تخصص آن دسته از دندانپزشکانی است که دوره تخصصی این رشته را گذرانده و با عنوان متخصص ایمپلنت در حال فعالیت هستند.

متخصص ایمپلنت، در واقع پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، یک دوره تخصصی جراحی و کاشت دندان را پشت سر می­گذارد و مهارت کامل در این زمینه کسب می­نماید.

ایمپلنت دندان دارای دو جز است که یکی میله فلزی و رویه پروتز است

ایمپلنت چیست؟

همه انسان­ها با گذشت سن، دندان­های خود را از دست می­دهند و از زمان گذشته استفاده از دندان‌های  مصنوعی در میان افراد رواج دارد. اما نگهداری از این دندان­ها سخت بوده و هر گونه تغییرات ایجاد شده بر روی لثه، نیازمند ایجاد تغییر در دندان مصنوعی است.

اما تمام این مشکلات با استفاده از ایمپلنت بر طرف شده است. برای تعریف ایمپلنت باید چنین گفت که:

ایمپلنت میله­ای باریک از جنس تیتانیوم است که با قرار گرفتن درون فک، پس از مدتی به استخوان فک جوش می­خورد. قسمت بالایی دندان یا همان تاج دندان به صورت پیچی بر روی این میله قرار گرفته و بر روی آن ثابت می­شود.

 به این ترتیب، این دندان مصنوعی درست مشابه دندان طبیعی درون فک جای گرفته و به همان مقدار نیز نیاز به مراقبت و رعایت اصول بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان دارد. در این صورت ایمپلنت دندان استفاده شده، طول عمر بالایی نیز خواهد داشت.

اما این نکته نیز قابل ذکر است که ایمپلنت خود به دو دسته تقسیم می­شود که عبارتند از:

  • ایمپلنت اندوستیال:

 این نوع ایمپلنت به طور کامل درون استخوان فک نصب شده و پس از مدتی، به دلیل سازگاری تیتانیوم با بدن، این فلز به استخوان جوش خورده و همانند دندان طبیعی درون فک جایگزین می­شود.

  • ایمپلنت ساب پریوستیال:

در این نوع از ایمپلنت­ها که امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی­گیرند، ابتدا یک پایه فلزی در زیر لثه قرار گرفته و دندان­ها بر روی آن نصب می­شوند. این ایمپلنت در مقایسه با نوع اول دوام بسیار کمتری دارد و به همین دلیل از آن استفاده نمی­شود.

  • ایمپلنت زایگوماتیک:

در این روش، ایمپلنت به جای نصب بر روی استخوان فک، به استخوان گونه متصل می­شود. این نوع از ایمپلنت برای افرادی مناسب است که استخوان فک آنها دچار مشکلاتی از قبیل تغییرات شکل، پوکی استخوان و یا هر نوع بیماری دیگر بوده و امکان نصب ایمپلنت بر روی استخوان فک برای آنها وجود ندارد.

اگر به زیبایی لبخند زیباتون اهمیت میدهید ایمپلنت دندان انجام دهیدایمپلنت دندان برای کدام دسته از افراد مناسب است؟

شاید این سوال در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد که چه کسانی بهترین کاندیداها برای انجام ایمپلنت دندان هستند؟ آیا تنها یافتن بهترین متخصص ایمپلنت برای داشتن یه دندان مصنوعی خوب و مناسب کافی است؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت، اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید، در کنار یافتن بهترین متخصص ایمپلنت آمل، باید دارای شرایط زیر نیز باشید تا نتیجه خوبی از انجام ایمپلنت بگیرید.

در وهله اول باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای انجام ایمپلنت، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و تمامی‌افراد در همه سنین می‌توانند دندان‌های  خود را ایمپلنت کنند به شرطی که دارای شرایط زیر باشند:

  • تمام دندان‌های فک جلویی یا فک عقبی از بین رفته باشند.
  • یکی از دندانهای جلویی از بین رفته باشد اما فاصله میان دندانها کاملا طبیعی باشد.
  • بیش از یک دندان از بین رفته باشند اما این مسئله تاثیری بر روی فاصله میان دندانهای کناری نداشته باشد.
  • افرادی که قادر به استفاده از دندانهای مصنوعی دیگر نباشند.
  • تمام کسانی که قصد دارند با ترمیم ساختار دندانی خود، گفتارشان را بهبود بخشند.

اما علاوه بر موارد ذکر شده، با وجود این شرایط، بازهم برخی از افراد قادر به استفاده از ایمپلنت نیستند. در ادامه به بررسی شرایطی خواهیم پرداخت که موجب می‌شود ایمپلنت برای افراد قابل اجرا نباشد.

چه کسانی قادر به استفاده از ایمپلنت نیستند؟

  • چنانچه فردی مبتلا به هر نوع عفونت دهان و دندان باشد، قبل از اقدام به انجام ایمپلنت باید نسبت به درمان و رفع آن اقدام نماید. در غیر این صورت، نه تنها این کار موفق نبوده و پس از مدتی موجب تشدید عفونت خواهد شد. در برخی موارد ممکن است میزان عفونت به حدی شدید باشد که پزشک معالج به ناچار مجبور به درآوردن ایمپلنت می‌شود. در این صورت تمام هزینه‌های انجام شده برای ایمپلنت و تمام زحمات پزشک برای نصب آن، از بین خواهد رفت.
  • بیماران دیابتی نیز همانند سایر افراد می‌توانند از ایمپلنت برای بهبود ساختار دندانی خود استفاده کنند به شرطی که برای این کار، میزان قنر بیمار توسط پزشک کنترل شده و انجام آن نیز با در نظر گرفتن شرایط و با رعایت اصول انجام شود.
  • مصرف دخانیات در حین انجام ایمپلنت تاثیر مستقیم بر نحوه کار داشته و موجب عدم موفقیت آن خواهد شد. بنابراین، افراد سیگاری و افرادی که عادت به مصرف انواع دخانیات دارند، بهتر است قبل از انجام ایمپلنت، مدتی مصرف مواد دخانی را کنار بگذارند تا این کار با موفقیت انجام شود.
  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون، می‌تواند تاثیر منفی بر کاشت دندان داشته باشد. به همین دلیل افرادی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد خون هستند، باید تحت نظر پزشک متخصص خود، چند روز قبل از اقدام به ایمپلنت، مصرف داروهای خود را قطع یا محدودتر نمایند.
  • رادیو تراپی، به ویژه رادیوتراپی در ناحیه فک و صورت، و همچنین درمان طولانی مدت با بیس فسفونات، یکی از مواردی است که منع درمان با ایمپلنت داشته و افرادی که دارای این شرایط هستند باید از ایمپلنت دندانهای خود خودداری کنند.
  •  می‌دانید که انجام فعالیتهای دندانپزشکی در خانمهای باردار دارای شرایط ویژه و حتی ممنوعیت است. این مسئله در مورد ایمپلنت نیز صدق کرده و ایمپلنت دندان در دوران بارداری ممنوع اعلام شده است. مگر در شرایط خاص و ویژه و تحت نظر کامل پزشک متخصص.

مراحل انجام ایمپلنت چیست؟

همانند تمام اعمال جراحی دیگر، ایمپلنت و کاشت دندان نیز طی چند جلسه و با گذراندن مراحل خاص انجام می‌شود که در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت.

  1. بررسی وضعیت دهان و دندان:

 پزشک متخصص قبل از هر گونه اقدام در جهت اجرای ایمپلنت، ابتدا از کل فک تصویر برداری خواهد نمود. در این مرحله، با بررسی وضعیت و شرایط دهان و دندان و اطمینان از سلامتی کامل آن و همچنین عدم وجود هرگونه عفونت اقدام به عکسبرداری از دندانها می‌کند. این کار به منظور بررسی کیفیت و حجم استخوان فک انجام می‌شود تا نسبت به پشتیبانی استخوان از ایمپلنت کارگذاشته شده درون آن، اطمینان حاصل گردد.

  1. برنامه ریزی و نوبت دهی:

با توجه به اینکه اجرای ایمپلنت در یک جلسه امکان پذیر نیست، به همین دلیل پزشک معالج پس از بررسی وضعیت و شرایط دهان و استخوان فک، اقدام به تعیین زمان‌های مناسب برای کاشت ایمپلنت و جراحی برای بیمار می‌نماید. سپس بر اساس وضعیت بیمار و شرایط سلامت وی تعداد جلسات درمان را مشخص نموده و اولین جلسه درمان را برای بیمار مشخص می‌نماید.

  1. بی حسی یا بیهوشی:

 تمام فعالیت‌های دندان پزشکی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود اما گاه انجام ایمپلنت با درد بیشتری همراه بوده و بی حسی موضعی جوابگوی درد ناشی از جراحی نخواهد بود. در چنین شرایطی، پزشک از بیهوشی استفاده خواهد کرد. مدت زمان بیهوشی به میزان کاری که دکتر ایمپلنت آمل برای کاشت ایمپلنت نیاز دارد، بستگی خواهد داشت.

  1. کشیدن دندان قبلی:

چنانچه قرار باشد ایمپلنت در محل یکی از دندانهای موجود در دهان قرار گیرد، پزشک متخصص با دقت تمام و به آرامی‌دندان خراب را از محل خود خارج می‌کند. این کار باید با دقت تمام انجام شده و برای موفقیت بیشتر، باید کمترین آسیب ممکن به بافت لثه و استخوان فک وارد شود.

این کار کاملا با دقت و آرام انجام شده و سلامت بافتهای نرم به طور کامل حفظ می‌شود. در صورتی که نیاز به جراحی باشد، مراحل جراحی و خارج کردن ریشه دندان پوسیده انجام شده و پس از اتمام کار، در صورتی که لثه و استخوان در شرایط مساعدی باشند، عمل کاشت ایمپلنت آغاز می‌شود.

  1. تقویت استخوان:

گاهی اوقات، استخوان فک برخی از افراد ضعیف بوده و نیازمند تقویت است. برای این کار، بلافاصله پس از کشیدن دندانها، پیوند استخوان فک انجام شده و مواد پیوندی در داخل حفره دندانی قرار می‌گیرند. پس از این کار، بین 4 تا 6 ماه زمان لازم است تا این پیوند استحکام لازم را کسب کرده و آماده اجرای ایمپلنت بر روی آن گردد. در مورد استخوان فک بالا اگر ارتفاع استخوان برای پیوند کافی نباشد، ابتدا باید عمل لیفت سینوس انجام شود تا فضای کافی برای قرار دادن پودر استخوان ایجاد شود. سپس پیوند استخوان انجام شده و چند ماه زمان داده می‌شود تا استخوان جدید با استخوان قدیمی جوش بخورد.

  1. سوراخ کردن استخوان:

چنانچه فک نیاز به تقویت استخوان نداشته باشد، بلافاصله پس از کشیدن دندان، استخوان جهت قرار گیری میله ایمپلنت سوراخ شده و میله درون آن قرار می‌گیرد. اما در صورت نیاز به تقویت استخوان فک، این کار پس از گذشت زمان لازم جهت استحکام استخوان پیوندی انجام می‌شود. پس از قرارگیری میله ایمپلنت درون استخوان، سوراخ میانی میله با استفاده از پیچ درپوش بسته می‌شود.

  1. جایگذاری ایمپلنت و بخیه زدن لثه:

 بسته به نظر پزشک، ممکن است لثه اطراف ایمپلنت بخیه زده شود اما برخی دیگر از دندانپزشکان برای محافظت بیشتر از ایمپلنت، لثه را روی آن کشیده و آنرا به طور کامل بخیه می‌زنند. در این حالت، در هنگام نصب قسمت بالایی ایمپلنت، مجدد باید لثه رویی برش داده شود. در صورتی که ایمپلنت به روش تک مرحله‌ای انجام شود، لثه به دور ایمپلنت بخیه زده می‌شود تا اباتمنت بر روی آن نصب شود، اما اگر ایمپلنت به روش دو مرحله‌ای انجام شود، لثه بر روی ایمپلنت کشیده می‌شود تا ایمپلنت از آلودگی در امان مانده و به خوبی با استخوان جوش بخورد. سپس در زمان نصب اباتمنت، متخصص ایمپلنت لثه را برش می‌دهد سپس اباتمنت را بر روی آن نصب می‌کند تا برای مراحل بعد آماده باشد.

  1. انتظار برای جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک:

 پس از جایگذاری میله ایمپلنت درون استخوان لثه، بنا به نظر پزشک و نوع استخوان، باید بین 4 تا 6 ماه برای جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک زمان صرف شود. در این مدت باید مراقب بود که هیچ گونه، فشاری بر آن وارد نشود. در این مدت، استخوان فک رشد کرده و به مرور زمان با میله ایمپلنت جوش می‌خورد.

  1. نصب اباتمنت:

 مرحله پس از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان، نصب اباتمنت بر روی آن است. در این مرحله، دندانپزشک، قسمت بالایی ایمپلنت را که همان دندان تراشیده شده است، برر روی میله پیچ می­شود.

  1. نصب روکش:

مرحله آخر ایمپلنت، قالب گیری روکش برای نصب بر روی آن است. در این مرحله، روکش اصلی دندان بر روی ایمپلنت نصب می‌شود. این کار با استفاده از پیچ یا چسب مخصوص انجام می‌شود. روکش ایملنت از نظر ظاهری بسیار شبیه به دندان طبیعی است و در صورتی که یک یا دو ایمپلنت در میان دندان‌های طبیعی قرار داده شود، متخصص ایمپلنت رنگ آن را مطابق با رنگ سایر دندان‌ها می‌سازد تا تفاوتی میان ایمپلنت و دندان طبیعی نباشد.

هزینه کاشت دندان و ایمپلنت چقدر است؟

مهمترین عامل در تعیین هزینه نهایی ایمپلنت، با توجه به عوامل مختلف و همچنین از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. اما اصلی ترین عوامل دخیل بر قیمت ایمپلنت عبارتند از:

  • تعداد دندانهای تحت درمان
  • جنس میله، اباتمنت و روکش استفاده شده
  • دو مرحله ای یا یک مرحله ای بودن فرایند ایمپلنت
  • درمانهای جانبی مورد نیاز از جمله درمان عفونت لثه و دندان، پوسیدگی دندان و غیره.
  • پیوند استخوان و نیاز یا عدم نیاز به تقویت استخوان فک
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان
  • هزینه‌های جانبی مربوط به آزمایشات، عکسبرداری و غیره
  • خرید داروهای مورد نیاز
  • نوع ایمپلنت و تجهیزات استفاده شده برای این کار

به طور کلی، با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده، قیمت نهایی ایمپلنت بسیار بالا بوده و بسیاری از افراد قادر به پرداخت آن نیستند. دندانپزشکی آرامش، یکی از مراکزی است که با ارائه خدمات ایمپلنت اقساطی توانسته است بخشی از مشکلات ناشی از هزینه‌ها را برای افراد حل کند.

جنس اجزا ایمپلنت فلزی و پروتز دندان استجنس ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های  مورد استفاده برای درمان دندان، از مواد مختلفی تولید می‌شوند که جنس ماده به کار رفته برای تولید ایمپلنت نیز تاثیر مستقیم بر روی قیمت آن خواهد داشت.   

 در میان انواع ایمپلنت‌ها، بهترین مواد پایه که برای تولید انواع ایمپلنت‌هایی در استخوان فک قرار می‌گیرند مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً فلز آلیاژ تیتانیوم است. دلایل انتخاب تیتانیوم برای پایه ایمپلنت عبارتند از:

  • از آنجایی که این فلز، به دلیل سازگاری با بدن انسان، میل ترکیبی بالایی با بدن انسان دارد، سریعتر با استخوان فک جوش می‌خورد.
  • قوی است و عمر مفید خوب و قابل توجهی در دهان دارد.

زیبایی ایمپلنت کاشته شده برای برخی از افراد بسیار با اهمیت است، اما استفاده از تیتانیوم متالیک به عنوان پایه می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد تیرگی در زیر روکش سرامیکی شود.

در حال حاضر، نوعی از پایه کاشت سرامیکی سفید توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از زیرکونیا ساخته شده است و طرفداران زیادی دارد. اما دلایل انتخاب پایه زیرکونیا به شرح زیر است:

  • زیرکونیوم میل ترکیبی بالایی با بدن دارد.
  • پایه زیرکونیم بسیار بادوام بوده و طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • رنگ سفید پایه زیرکونیم باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.
  • بروز آلرژی به این فلز بعید است.

 برخی از مدل‌های ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیوم به طور کامل به صورت یک تکه ساخته می‌شوند و با جراحی ایمپلنت قابل نصب هستند. بنابراین نصب آن برای بیمار راحت تر بوده و زمان درمان نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر تیتانیوم و زیرکونیا، برای تولید ایمپلنت‌های دندانی می‌توان از مواد دیگری مانند آلیاژهای طلا و فولاد ضد زنگ نیز استفاده نمود.

معروفترین برندهای ایمپلنت کدامند؟

شرکتهای مختلفی در حوزه تولید ایمپلنتهای دندانی در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند. محصولات این شرکتها با توجه به نیاز و درخواست مصرف کنندگان طراحی شده است و ایمپلنت‌های دندانی مختلفی از جنس‌های متفاوت و برای مصارف بالینی تولید می‌کند. قطر برخی از این ایمپلنت‌ها در قسمت انتهایی و محل اتصال به استخوان بسیار کم بوده و برای فکهایی استفاده می‌شوند که در آنها فاصله کمی‌بین ریشه دندان‌ها   وجود دارد. نوعی دیگر از ایمپلنت‌ها پهن بوده و برای نصب در نزدیکی حفرات سینوس‌ها، که استخوان فک در آن قسمتها نازک تر است، استفاده می‌شود.

 تمام ایمپلنت‌های دندانی ساخته شده در تمام برندهای دنیا، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و استانداردها و الزامات طراحی اولیه در تولید آنها رعایت می‌شود.اما برخی از نمونه‌های تولید شده با توجه به تکنولوژی به کار رفته در تولید آنها و همچنین جنس ایمپلنت، کاربردهای خاصی دارند. اما تمام تولید کنندگان این محصول سعی بر این دارند که با تولید ایمپلنتهایی با کیفیت و دوام بسیار بالا، تا حد ممکن نیازها و انتظارات مشتریان خود را جلب نمایند.

 امروزه، تنها 5 برند معروف در بیش از 150 کشور دارای کارخانه‌های تولید ایمپلنت هستند که معروفترین و بهترین نوع آنها را می‌توان محصولات و تولیدات دو برند استرومن و نوبل بایوکر معرفی نمود. سایر برندها در درجه دوم کیفیت و پس از این دو برند دسته بندی می‌شوند.

توجه داشته باشید که سیستم‌های مختلف ایمپلنت دندان برای استفاده در شرایط بالینی متفاوت طراحی شده اند و انتخاب بهترین و مناسب ترین سیستم ایمپلنت دندانی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. با این حال، مهمترین و با کیفیت ترین شرکت‌های ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • اشترومن
  • نوبل بایوکر (داناهر)
  • دنتسپلی سینورا (آسترا تک سابق)
  • زیمر بایومت
  • بایوهوریزون

هر پنج شرکت ذکر شده، با بیش از 30 سال سابقه، مشغول تولید ایمپلنت‌های دندانی بوده و در حال حاضر به دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت‌ها با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته ساخت ایمپلنت هستند. استفاده از این ایمپلنت‌های دندانی تولید شده در این برندها در سراسر دنیا صورت گرفته و خرید قطعات و اجزای ایمپلنت دندان از این شرکت‌ها برای دندانپزشکان کار سختی نیست.

روش‌های انجام ایمپلنت در دندانپزشکی آرامش

شاید از نظر شما ایمپلنت‌ها با یکدیگر تفاوتی نداشته باشند و همه آنها با یک روش در دهان نصب گردند اما توجه به این نکته مهم است که نصب ایمپلنت به سه روش امکان پذیر است و این پزشک متخصص ایمپلنت آمل در دندانپزشکی آرامش است که با در نظر گرفتن شرایط بیمار، روش مناسب برای انجام این کار را انتخاب می‌کند.

  • ایمپلنت تک مرحله ای

در این روش، بلافاصله پس از کشیدن دندان، میله ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری شده و پزشک متخصص، با بخیه زدن لثه به دور آن، ایمپلنت را بر روی فک ثابت می‌کند. در این روش، نیازی به جراحی‌های بعدی جهت خارج کردن ایمپلنت از زیر لثه نیست زیرا قسمت بالایی میله ایمپلنت از لثه بیرون می‌ماند. پس از گذشت دو ماه، پزشک قادر خواند بود تا قسمت تاج را بر روی پایه نصب نماید.

این زمان برای دو فک بالایی و پایینی متفاوت بوده و قالب گیری و نصب روکش برای دندان‌های فک پایینی پس از  2 ماه و برای فک بالایی پس از 3 ماه انجام می‌شود.

  • ایمپلنت دو مرحله ای:

در این روش، پس از قرار گرفتن ایمپلنت درون اسنخوان فک، لثه به طور کامل بر روی میله ایمپلنت قرار گرفته و بخیه زده می‌شود و تا زمان جوش خوردن کامل استخوان و میله فلزی، هیچ گونه ارتباطی میان پایه و آلودگی‌های   محیط دهان وجود ندارد. پس از گذشت مدت زمان لازم جهت جوش خوردن استخوان و پایه، با یک جراحی کوچک، ایمپلنت از زیر لثه خارج و تاج بر روی آن نصب می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی آرامش

یکی از مجهزترین مراکز که بهترین متخصص ایمپلنت آمل در آن مشغول به ارائه خدمات دندانپزشکی هستند، دندانپزشکی آرامش است. این مرکز با داشتن تجهیزات کامل و به روز و همچنین بهره گیری از تجربیات چندین دکتر ایمپلنت آمل، توانسته است خدمات قابل قبولی به مشتریان خود ارائه نموده و رضایت آنها را جلب کند.

 یکی از مهمترین خدمات قابل ذکر در دندانپزشکی آرامش، ارائه خدمات ایمپلنت اقساطی زیر نظر بهترین متخصص ایمپلنت آمل و دکتر ایمپلنت آمل است که به منظور کاهش بار اقتصادی خانواده‌ها و برای کاهش میزان مشکلات دهان و دندان افراد در نظر گرفته شده است.

برای آگاهی بیشتر از خدمات دندانپزشکی آرامش و کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیست بهترین متخصص ایمپلنت فعال در این مرکز، به آدرس https://arameshdental.com مراجعه نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود