ایمپلنت کامل فک بالا و پایین + هزینه 1403

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین + هزینه 1403

ایمپلنت و یا کاشت دندان، استاندارد طلایی جایگزینی دندان های از‌ دست‌ رفته است. در این روش، یک پیچ (فیکسچر) در داخل استخوان فک قرار گرفته و جایگزین ریشه دندان می شود. سپس با استفاده از قطعه رابطی به نام اباتمنت، پیچ از لثه بیرون آمده و به تاج مصنوعی که دقیقا مشابه با تاج طبیعی است متصل می گردد. با این حال ایمپلنت کامل فک بالا و پایین قدری متفاوت است. با توجه به اینکه در این روش، یک قوس کامل دندانی جایگزین می شود، امکان کاشت تکی هر دندان وجود ندارد.

ما در این مقاله روش ایمپلنت کامل فک بالا و پایین و هزینه های آن در سال 1403 را بررسی می کنیم.

 

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین چیست و چه زمانی ضروری است؟

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین که به عنوان «بازسازی کامل دهان با ایمپلنت های دندانی» (full-mouthreconstruction with dental implants) یا «پروتز های تمام قوس با پشتیبانی ایمپلنت» (full-arch implant-supported prostheses) نیز شناخته می شود، یک روش جامع ترمیم دندان است که برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته در فک بالا و پایین با استفاده از ایمپلنت های دندانی طراحی شده است.

این رویکرد درمانی به طور معمول برای افرادی توصیه می شود که بیشتر یا تمام دندان های طبیعی خود را به دلیل بیماری پیشرفته لثه، پوسیدگی شدید، تروما یا سایر مشکلات دندانی از دست داده‌ اند. به طور دقیق‌ تر، در شرایط زیر ایمپلنت کامل فک بالا و پایین ضروری است.

  • از دست‌ دادن گسترده دندان در هر فک بالا یا پایین (یا هر دو).
  • از دست‌ دادن شدید لثه یا تحلیل در فک، که پروتز های سنتی را ناپایدار یا ناراحت‌ کننده می کند.
  • تمایل به یک راه‌ حل ثابت و طولانی‌ مدت برای جایگزینی دندان ها با پروتز هایی که کاملا شبیه دندان های طبیعی هستند.

 

روش انجام ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین (یک فک و یا هر دو فک) در مراحل زیر انجام می شود:

 

برنامه‌ ریزی جامع معاینه و درمان

این فرآیند با بررسی کامل سلامت دهان و دندان بیمار، شامل تاریخچه دندانی و پزشکی، معاینه بالینی و تصویر برداری تشخیصی (مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا اسکن داخل دهانی) آغاز می شود. بر اساس یافته های بالینی، یک برنامه درمانی جامع با در نظر گرفتن عواملی مانند کیفیت و کمیت استخوان، ساختار های آناتومیکی و اهداف زیبایی‌ شناختی و عملکردی بیمار تدوین می شود.

All-on-4 و All-on-6

آمادگی قبل از عمل

قبل از عمل جراحی، بیمار ممکن است نیاز به آماده‌ سازی های قبل از عمل مانند تمیز کردن ‌دندان ها، کشیدن دندان های باقی مانده و روش های احتمالی پیوند استخوان برای افزایش حجم استخوان در فک قرار گیرد.

 

جراحی کاشت ایمپلنت

عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان با بی حسی موضعی انجام می شود و معمولا درد زیادی ندارد.

  • دندانپزشک یا جراح دهان با استفاده از تکنیک های جراحی دقیق، برش هایی در بافت لثه ایجاد می کند تا به استخوان فک زیرین دسترسی پیدا کند.
  • سپس از مته های تخصصی برای ایجاد سوراخ در استخوان فک، در مکان های از پیش تعیین‌ شده استفاده می کند. این سوراخ ها برای قرار دادن ایمپلنت و یا همان فیکسچر استفاده می شود.
  • در مرحله بعد، ایمپلنت های دندانی که معمولاً از مواد زیست‌ سازگار مانند تیتانیوم ساخته می شوند، در سوراخ های آماده‌ شده قرار داده می شوند. ایمپلنت ها ممکن است با استفاده از تکنیک هایی مانند All-on-4 یا All-on-6 در محل قرار گیرند.
  • پس از کاشت ایمپلنت، بافت لثه بسته و بخیه می شود.

 

دوره استراحت برای ادغام استخوانی

پس از این مرحله، ایمپلنت های کاشته‌ شده به مدت چند ماه در داخل فک باقی می مانند تا تحت فرآیندی به نام osseointegration با بافت استخوانی اطراف یکپارچه شوند. این همجوشی، پایه‌ای پایدار برای قرار دادن تاج ایجاد می کند. پس از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، این بخش دقیقا مانند ریشه طبیعی دندان عمل کرده و قست تاج را به شکل مطمئنی روی خود نگه می دارد.

در طول این دوره، بیمار به دقت تحت نظر قرار می گیرد تا از بهبودی مناسب و یکپارچه‌ شدن ایمپلنت ها با استخوان فک، اطمینان حاصل شود.

 

ساخت و قرار دادن پروتز (تاج)

هنگامی که استئواینتگراسیون کامل شد و ایمپلنت ها به طور کامل با استخوان فک ادغام شدند، از فک بیمار با توجه به محل ایمپلنت ها قالب‌ گیری می شود. این قالب برای ساخت یک قوس دندانی کامل که در محل های خاصی (4 تا 6 محل در هر فک) به ایمپلنت های کاشته شده در فک وصل می شوند، استفاده می شود.

این مرحله برای هر بیمار به شکل سفارشی انجام شده و رنگ دندان ها با توجه به تمایل بیمار انتخاب می شود. جنس پروتز ساخته شده می تواند از چینی، زیرکونیوم و… باشد.

پس از آماده‌ شدن، پروتز ساخته شده در لابراتوار در یک جلسه درمانی به ایمپلنت ها متصل شده و مشکلات احتمالی آن برطرف می شود.

لازم به ذکر است که قوس دندانی با استفاده از قطعاتی به نام اباتمنت که بین قوس و ایمپلنت قرار می گیرند، در جای خود محکم می شود.

 

 

نگهداری های بعد از ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

حفظ سلامت دهان پس از کاشت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین برای موفقیت پیوند و دوام طولانی‌ مدت ایمپلنت ها بسیار مهم است. برای به حداکثر رساندن عمر ایمپلنت ها و جلوگیری از مشکلات احتمالی، دندانپزشکان اقدامات زیر را توصیه می کنند.

 

  • مسواک زدن: بیماران باید حداقل دو بار در روز دندان های خود را با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان مسواک بزنند. مسواک زدن به از بین بردن پلاک و بقایای مواد غذایی از دندان ها،‌ لثه ها و زوایای پروتز کمک می کند. اگرچه دندان مصنوعی نمی پوسد، اما تجمع مواد غذایی در اطراف آن می تواند سبب عفونت لثه شود.
  • نخ دندان کشیدن: نخ دندان کشیدن روزانه یا استفاده از مسواک های بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان ها و اطراف ایمپلنت های دندانی که مسواک به آن دسترسی ندارد، ضروری است. این کار خطر بیماری لثه و پری ایمپلنت را کاهش می دهد. با این حال لازم است در زمینه استفاده از نخ دندان، نظر دندانپزشک خود را بپرسید؛ برخی از دندانپزشکان استفاده از نخ دندان را در اطراف ایمپلنت توصیه نمی کنند.
  • ویزیت های بعدی: بیماران باید برای معاینات روتین دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه‌ ای هر چند ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. این ویزیت ها به دندانپزشک اجازه می دهد تا سلامت و پایداری ایمپلنت ها را کنترل کرده و هر گونه مشکل را به سرعت تشخیص دهند.
  • دهانشویه ضد میکروبی: برخی از دندانپزشکان، ممکن است دهانشویه های ضد‌ میکروبی را برای کاهش باکتری در دهان و جلوگیری از عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی توصیه کنند.

 

انواع ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

انواع مختلفی از ایمپلنت کامل فک بالا و پایین وجود دارد که هر کدام بسته به نیاز و شرایط بالینی بیمار استفاده می شوند. بیایید با انواع ایمپلنت کامل فک بالا و پایین آشنا شویم.

 

 

 ایمپلنت های All-on-4

اصطلاح All-on-4 که ​​با نام های All-on-Four و All-in-Four نیز شناخته می شود، به «همه» دندان هایی اشاره دارد که روی چهار ایمپلنت دندانی قرار می گیرند.

این تکنیک برای به حداکثر رساندن استفاده از حجم استخوان در دسترس و به حداقل رساندن نیاز به روش های پیوند استخوان، طراحی شده است و برای بیمارانی که استخوان فک آن ها تا حدی تحلیل رفته است توصیه می شود. چهار ایمپلنت در قسمت قدامی ماگزیلا که تراکم استخوان بالا تر است نصب شده و از پروتز ثابت با 10 تا 14 دندان پشتیبانی می کنند.

ایمپلنت های All-on-4 راه حلی پایدار و مقرون‌ به صرفه برای جایگزینی دندان ها ارائه می دهند.

 

دندان مصنوعی سنتی

ایمپلنت All-on-6

ایمپلنت های All-on-6 مشابه ایمپلنت های All-on-4 هستند اما شامل قرار دادن شش ایمپلنت دندان در هر قوس به جای چهار ایمپلنت می باشند.

با توزیع بار روی شش ایمپلنت، پایداری و پشتیبانی از پروتز بیشتر می شود. البته هزینه ایمپلنت کامل فک بالا به این روش بیشتر است و ممکن است نیاز به پیوند استخوان وجود داشته باشد، زیرا احتمال تحلیل استخوان فک در قسمت عقب دهان بیشتر است.

 

دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت (snap-on dentures)

دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت، ایمپلنت های دندانی را با پروتزهای متحرک ترکیب می کند. به طور معمول، دو تا چهار ایمپلنت دندانی در هر استخوان فک قرار داده می شود تا از یک اوردنچر متحرک پشتیبانی کند که از طریق اتصالات (مانند اتصالات توپ یا میله) روی ایمپلنت ها می چسبد.

این پروتز ها در مقایسه با پروتزهای متحرک سنتی، پایداری و عملکرد جویدن را بهبود می بخشند و در عین حال، امکان برداشتن و تمیز کردن آسان را فراهم می کنند.

 

دندان مصنوعی سنتی (overdenture)

دندان مصنوعی سنتی ایمپلنت کامل فک بالا و پایین نیست، اما با توجه به اینکه این روش نیز کل قوس دندانی را پوشش می دهد، آن را در این تقسیم‌ بندی آوردیم.

دندان مصنوعی روی لثه قرار می گیرد و به استخوان فک متصل نمی شود؛ به همین دلیل نیز نیازی به ایمپلنت ندارد. این روش بسیار ساده، اما در عین حال ناپایدار است. دندان های قرار داده شده روی لثه در داخل دهان می لغزند و ممکن است بیرون بیفتند. همچنین با تحلیل لثه، دیگر محلی برای لنگر انداختن در داخل دهان ندارند. یکی دیگر از مشکلات دندان مصنوعی سنتی، تحلیل استخوان فک است. ایمپلنت با قرار گرفتن در داخل استخوان، فشارها را به فک منتقل کرده و سبب رشد و نگهداری از استخوان فک می شود، اما دندان مصنوعی این ویژگی ها را ندارد.

اگرچه قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین 1403 بیشتر از دندان‌ مصنوعی است، اما با توجه به مزیت های این روش، بهتر است جایگزین دندان مصنوعی شود.

 

مزایا و معایب ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین دارای مزایا و معایب زیر است.

 

مزایا

  • بهبود عملکرد دهان: ایمپلنت کامل فک بالا و پایین، توانایی جویدن و گفتار را ارتقا داده و به بیماران این امکان را می دهد که طیف گسترده‌ای از غذاها را با خیال راحت و با اطمینان مصرف کنند.
  • زیبایی ظاهر: ایمپلنت کامل فک بالا و پایین از نظر ظاهری بسیار شبیه دندان های طبیعی است و با کمک به حفظ استخوان فک و جلوگیری از تحلیل آن، مانع از ظاهر پیر و چروکیده صورت در اطراف فک می شود.
  • پایداری و دوام: ایمپلنت های دندانی پایداری و دوام فوق‌ العاده‌ ای دارند. اگرچه قسمت تاج هر چند سال یک بار نیاز به تعویض دارد، اما ایمپلنت های کاشته شده در داخل فک، معمولا تا آخر عمر دوام دارند.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: ایمپلنت کامل فک بالا و پایین به راحتی تمیز می شود. نگهداری از آن مشابه با نگهداری از دندان های طبیعی است و مشکلات دندان مصنوعی (گیر کردن غذا زیر دندان ها، لغزش و…) را ندارد.

 

معایب

  • هزینه: هزینه ایمپلنت کامل فک پایین و یا بالا قابل توجه است. اگر هر دو فک نیاز به ایمپلنت داشته باشند، هزینه دو برابر می شود. این هزینه برای عمل های جراحی مربوط به قرار دادن ایمپلنت ها (4 تا 6 ایمپلنت) و ساخت قوس دندانی است. با این حال سرمایه‌ گذاری برای ایمپلنت کامل فک بالا و پایین با توجه به مزایایی که دارد، کاملا به صرفه است
  • نیاز به جراحی: جراحی کاشت ایمپلنت به روش های تهاجمی از جمله برش در بافت لثه و سوراخ کردن استخوان فک، نیاز دارد. اگرچه این روش چندان دردناک نیست و یک عمل سرپایی محسوب می شود، اما باز هم ممکن است برای برخی از افراد یک مشکل محسوب شود.
  • زمان بهبودی: فرآیند استئواینتگراسیون که طی آن ایمپلنت ها با بافت استخوانی اطراف ترکیب می شوند، به چندین ماه زمان برای بهبودی نیاز دارد.

 

سخن آخر

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین برای افرادی که تمام و یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده‌ اند، یک راه حل عالی محسوب می شود. اگرچه این روش گران است، اما به بیمار کمک می کند ظاهر و عملکرد دهان خود را باز یافته و برای تمام عمر از مزایای این نوع درمان بهره ببرد.

 

سوالات و جواب‌های رایج درباره ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

در این قسمت از مقاله به سوالات رایج درباره این نوع ایمپلنت پاسخ می‌دهیم.

سوال: هزینه ایمپلنت کامل فک بالا و پایین چقدر است؟

پاسخ: هزینه ایمپلنت کامل فک بالا و پایین قابل توجه است. این هزینه از حدود 80 تا 100 میلیون تومان برای هر فک آغاز شده و می تواند به مقادیر چند صد میلیون تومان برسد. ایمپلنت کامل فک بالا نسبت به فک پایین هزینه بیشتری دارد. به طول کلی، عوامل زیر بر قیمت نهایی ایمپلنت کامل فک بالا و پایین تاثیر دارند:

  • تعداد قوس دندانی: هزینه مورد نیاز برای جایگزینی دو قوس دو برابر یک قوس است.
  • تعداد ایمپلنت ها: بسته به ایمپلنت های کاشته شده در هر فک (4 یا 6 ایکلنت) قیمت می تواند تغییر کند.
  • جنس ایمپلنت ها: جنس ایمپلنت ها و برند سازنده آن، تاثیر زیادی بر قیمت نهایی دارد. اما پرداخت این هزینه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می شود.
  • جنس قوس دندانی: جنس قوس دندانی نیز بر قیمت نهایی تاثیر دارد.
  • هزینه پزشک و کلینیک: کلینیک ها و پزشکان مختلف، ممکن است دستمزد متفاوتی را دریافت کنند.

سوال: ایمپلنت کامل فک بالا و پایین بهتر است یا دندان مصنوعی؟

پاسخ: مطمئنا برای افرادی که امکان استفاده از ایمپلنت را دارند، این نوع جایگزینی دندان از دست رفته بسیار بهتر از دندان مصنوعی است. زیرا ثابت است و مشابه با دندان صبیعی عمل می‌کند.

سوال: ایمپلنت همه روی 4 بهتر است یا  همه روی 6 ؟

پاسخ: مشخص کردن اینکه کدام‌یک از این ایمپلنت‌ها برای بیمار بهتر است، وابسته به نظر دندانپزشک است. با این حال، درصورت وجود شرایط لازم، ایمپلنت همه روی 6 محکم‌تر است و مدت بیشتری دوام می‌آورد.

سوال: فرق ایمپلنت همه روی 4 با  همه روی 6 چیست؟

پاسخ: در ایمپلنت همه روی 4 کل قوس دندانی روی چهار ایمپلنتِ کاشته شده در فک نصب می‌شود. اما در همه روی 6، قوس دندانی روی 6 ایمپلنت محکم می‌شود.

سوال: چه روش‌های اضافی برای ایمپلنت کامل فک بالا و پایین لازم است؟

پاسخ: گاهی روش‌هایی مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان برای انجام این نوع ایمپلنت مناسب است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا برای رزرو نوبت شماره تماس خورد را وادنمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود